Racer eller cross?

Purchaser

Aktiv medlem
Racer eller cross?
Ska inhandla cykel inom kort men har börjat fundera lite kring vad man egentligen ska ha för typ av hoj. Har tidigare varit övertygad om att det är racer som gäller då jag ska cykla asfalt och även delta på triathlon och dyl.

Dock började jag fundera om man har mer användning för en cross och därmed kan cykla på lite grusvägar och annat. Det jag främst funderar kring är hur en racer klarar tex oljegrus?

Finns inte så många regelrätta grusvägar där jag bor men däremot oljegrus lite här och var.

Samtidigt är jag ju ute efter en bra träning och att kunna köra bra på triathlon m.m

Skulle ni rekommendera?

Racer eller cross?
Racer funkar bra på oljegrus - klart du skall ha en racer!

Det enda jag saknar på en racer är möjligheten till dubbdäck - men då får det bli MTB istället.

Racer eller cross?
Cross om du ska köra på vintern och har behov av dubbdäck, eller om du ska pendla och vill ha skivbroms.
Annars räcer. Jag kör hellre grusväg med slicks än jag kör på asfalt med crossdäck. Kolla att räcern du vill ha tar ett par 25mm däck.

Racer eller cross?
Som jag tänker just nu så ska jag ju inte köra på vintern eller pendla med den dagligen har 4,5 enkel väg till jobbet så där är jag inte riktigt än. Men låter helt klart som att jag ska köra på en racer.

Vart gå gränsen ungefär för vart man kan framföra dessa på vettigt ej livsfarligt sätt?

Tack alla för svaren...

Racer eller cross?
I ditt huvud!

Det går att köra racer på grus och grusväg, traktorstig och allt annat du kan hitta på ... om du vill! Det är bara inte så bekvämt!

Racer eller cross?
Beroende på hur smutt du är så går det att köra räser på stig också, annars är det där någonstans som gränsen går. Jag har kört mycket grusväg (av den stampade sand-typen) med räser och det är både funkis och kul. Gräs är också tråkigt med smala räserdäck, de skär ner ordentligt. Dessutom sätter sig lera lätt mellan broms och däck på räser.

Racer eller cross?
Jag köpte själv min första cykel i maj detta året. En canyon roadlite 6.0 och jag är kanon nöjd över den. Men jag insåg snabbt behovet av en annan hoj. Jag vill kunna pendla med en cykel samt kunna köra.

Skulle jag göra om mitt köp, skulle jag troligtvis satsta på en cross, eftersom jag har begränsat budget, och gör inte särskilt långa resor på racern. Jag skulle få in mer användingsområden på en cross än en racer.

Men kommer införskaffa en cross när rose börjar leverera 2013 modellerna.

Racer eller cross?
dobi skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte själv min första cykel i maj detta
> året. En canyon roadlite 6.0 och jag är kanon
> nöjd över den. Men jag insåg snabbt behovet av
> en annan hoj. Jag vill kunna pendla med en cykel
> samt kunna köra.

Vad är problemet med att pendla med en racer? Det gör jag, så ofta jag kan!

Racer eller cross?
Jag gör också det just nu, men jag upplever det inte optimalt. Specielt inte när hösten och vintern kommer. Jag vill ha skärmar, pakethållare etc etc. Sånt som gör pendling, särskilt i höst och vintertid med njutbart.

Men som jag sa, jag vill även få in fler användingsområden, typ att köra grusvägar och lättare stigar.

Racer eller cross?
Vet inte om jag gör fel men det enda jag ändrar från att cykla på asfalt eller cykla i skogen efter djurstigar är lufttrycket. Naturligtvis inte optimalt att cykla odämpat i skogen men det skiter jag i.

Racer eller cross?
Pratar du räser nu? Eller cross? Det tråkiga med att köra med fina mjuka crossdäck på asfalt är att man snabbt lägger hela veckopengen på däck. Det tråkiga med räser i skogen är att det är så smala däck som skär ned och mönsterdjupet som gör att man slirar så fort det blir det minsta blött.

Racer eller cross?
Cross med två hjuluppsättningar har räckt bra för min del.
Funkat till Cykelvasan, kompiscross, grusväg- och stigrundor, landsvägsträning, Lidingö triathlon terräng, och Stockholm triathlon.

Tillbaka
Topp