Racer eller Gravel

Distanscykling

Aktiv medlem
Racer eller Gravel
Är det så här att jag behöver en ny cykel. En "vardagscykel". Nu är det verkligen helt kört med den jag har. Inte ens roligt att försöka att cykla på den.

Har jag suttit och kollat runt och är närmast besatt av saker som är prisvärda. Snål som jag är. Jag cykelpendlar varje dag (asfalt, inte ens enda grusväg) men sedan gillar jag även att omvägar och vissa dagar tar jag helt orättfärdigade cyeklturer (som går genom både skog och mark). Som det är nu och som det kommer att vara om jag köper en till racer så är det väl närmast så att grusvägar blir en icke-fråga för mig, om jag köper racer alltså? OM jag däremot köper den här cyclecrossen då kan jag köra på. Har jag gjort upp två listor på de två cyklarna och så låter jag er bestämma hur jag ska agera.

Racern: https://www.bikester.se/serious-valparola-comp-racercykel-svart-586531.html
1. Kan till och med användas när jag kör backintervaller (då min nuvarande har sådan hög lägstaväxel)
2. Sinnessjukt prisvärd
3. Är en racer och som alla vet blir man bra på det man sysslar med, vill man bli bra på racercykling och verkligen maximera gainsen måste man köra just det
Vad är maxbredd på däcken? 28?
4. Grusvägar och annat skumt är närmast otänkbart, i vart fall är det ologiskt
5. Denna punkt är fullständigt obegriplig, men det känns väldigt fel att betala mer för en "fejk-cykel" än för än "riktig cykel".
Den är trots allt 2000 kr dyrare än racern, går det att rättfärdiga?

Gravel: https://www.bikester.se/kona-rove-al-se-racercykel-svart-777069.html
1. Går att cykelpendla med, går att ta omvägar på vägar utan asfalt *viktig punkt*
2. Går att ha pakethållare *viktig punkt*

Tackar och bockar.

Senast ändrad:
Racer eller Gravel
Åttioåtta sa:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBFBP...d-sram-apex-1-mechanical-disc-urban-road-bike

Den här tycker jag är väldigt prisvärd och utifrån det du skrivit tycker jag att du ska ha en cx/gravel. Även om det mestadels blir asfalt är det skönt att kunna få på skärmar/fetare däck.

Tack för förslaget. Den där ser fin ut. Det är väldigt lockande med något som går att använda på andra vägar än asfalt, och även om jag sätter på 28 på racern är det fortfarande för smalt för grus. Det är något särskilt ångestlindrande med att köra avsides och de vägarna tenderar att inte vara asfalterade. Har dock 10% rabatt på Wiggle (på allt). Detta är verkligen sjukt svårt för mig.

Racer eller Gravel
Börja med att laga cykeln du har. Du har köpt en väldigt billig cykel från början, det lämnar ju mer pengar till underhållsbudget! Man kan inte bara slita och slänga.
En dyrare cykel går också sönder för övrigt.

Själv pendlar jag på en för 34000 och den behöver också vård.

PS. Du har skrivit ett par inlägg förr om att byta cykel och där nämner du att det är typ vajrar, däck och ett skevt framhjul...

Racer eller Gravel
Har aldrig några problem att ta lite skogsvägar på "pendlaraset" när jag ska plocka lite lingon eller blåbär (bokstavlig alltså och inte bildligt :-) för så fort går det inte :-) ). På den sitter det oftast 23:or eller 25:or...
(Pakethållare är rätt kass mer än att hänga packfickor på - och rygga är IMHO en väl så god lösning. (Om man inte har för vana att cykla runt med femlitersdunkar med spolarvätska i tid och otid :-) )

Racer eller Gravel
NickPick sa:
Börja med att laga cykeln du har. Du har köpt en väldigt billig cykel från början, det lämnar ju mer pengar till underhållsbudget! Man kan inte bara slita och slänga.
En dyrare cykel går också sönder för övrigt.

Själv pendlar jag på en för 34000 och den behöver också vård.

PS. Du har skrivit ett par inlägg förr om att byta cykel och där nämner du att det är typ vajrar, däck och ett skevt framhjul...

Framhjul, bakhjul.Bromsar, kasetter, kedja, växelvajrar (faktiskt alla vajrar). Styret och nu även sadeln. Allt är KAPUTS. Säger man kaputs? Nä men cykeln är verkligen skit. Dessutom vill jag ha något som har en mer framåtlutad ställning. Med hjulen menar jag att de är slagna. Det enda som funkar är i stort sett pakethållaren.

Misstänker förövrigt att även vevlagret har gått.

Senast ändrad:
Racer eller Gravel
Är racern i ditt första inlägg verkligen märkbart bättre än vad du redan har?

Utan att veta svaret så köp ingenting som bara är "lite" bättre.

Dessutom kan man mycket väl köra på grusvägar regelbundet med racer också, med rätt däck. Brukar snarare vara (avsaknaden av) vettiga skärmar som sätter stopp för de större pendlingsambitionerna, men det verkar inte vara ett problem i detta fallet då du redan idag pendlar på racer om jag förstått dig rätt?

Med det sagt tycker jag ändå en gravel låter som klippt och skuren för dig.

Racer eller Gravel
SGS sa:

Dessutom kan man mycket väl köra på grusvägar regelbundet med racer också, med rätt däck. Brukar snarare vara (avsaknaden av) vettiga skärmar som sätter stopp för de större pendlingsambitionerna, men det verkar inte vara ett problem i detta fallet då du redan idag pendlar på racer om jag förstått dig rätt?

Nää racern jag har är raktigenom kolfier och har fina nya delar. Idag pendlar jag på min kaputscykel. Det är faktiskt ingen glädje i att cykla på den, då harjag ändå funnit stor glädje även i 3-växlade åbäken. Den här är verkligen skittrött på livet.

Senast ändrad:
Racer eller Gravel
Distanscykling sa:
SGS sa:

Nää racern jag har är raktigenom kolfier och har fina nya delar. Idag pendlar jag på min kaputscykel. Det är faktiskt ingen glädje i att cykla på den, då harjag ändå funnit stor glädje även i 3-växlade åbäken. Den här är verkligen skittrött på livet.

OK. Efter att ha läst lite mer om din nuvarande cykel här i tråden tycker jag du isåfall gör helt rätt som byter, då typ allt verkar vara en förbättring :)

Röstar hursomhelst fortfarande på gravel. Den länkade Planet X-hojen verkar poppis.

Racer eller Gravel
Åttioåtta sa:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBFBP...d-sram-apex-1-mechanical-disc-urban-road-bike

Den här tycker jag är väldigt prisvärd och utifrån det du skrivit tycker jag att du ska ha en cx/gravel.
Skall du cykla både grus och asfalt är inte 1X det bästa valet
London Road cykeln i länken skall ha 42 fram med en 11-42 kassett
Nedan finns en jmf med den bättre gravelutväxlingen 46/30 och 12-28 och som synes funkar den riktigt bra även på lvg
Utvx_jmf_42x11-42__46_30x12-28.JPG

Klicka här för att ändra i jmf själv: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=12,13,14,15,16,17,19,21,23,25,28&UF2=2170

Åttioåtta sa:
Även om det mestadels blir asfalt är det skönt att kunna få på skärmar/fetare däck.
+1

/Håkan

Racer eller Gravel
Ang utväxling finns så många åsikter.... tvådelat fram är förvisso “säkrast” om du inte vet vad du behöver men om du har lite hum om vad du vill ha och inte är väldigt kadenskänslig tycker jag det definitivt kan passa - och finnas fördelar med - singelklinga fram för den typ av cykling du beskriver.

/en som kör singelklinga på alla cyklar numera (lvg, cx-pendlare, snabbpendlare, helstel mtb och enduro).

Racer eller Gravel
Det är ju enklare ställa in en framväxel än en bakväxel.

/en som bara har enkelklinga på en av hojarna, och skulle vilja konvertera den (lvg, cx, pendlare)

Racer eller Gravel
emmer sa:
Det är ju enklare ställa in en framväxel än en bakväxel.

/en som bara har enkelklinga på en av hojarna, och skulle vilja konvertera den (lvg, cx, pendlare)
Nu tror jag iofs inte så många väljer singelklinga för att de tycker framväxeln är så svårinställd. Åtminstone är det inte huvudargumentet för mig. För mig är huvudanledningen att jag inte saknar något med singelklinga - jag har med rätt framdrev och kassett alla växlar jag behöver i Sverige. Men, som sagt, tycker man att man saknar växlar med singelklinga så är ju framväxel ett välfungerande tillbehör.

Racer eller Gravel
Lejon sa:
För mig är huvudanledningen att jag inte saknar något med singelklinga - jag har med rätt framdrev och kassett alla växlar jag behöver i Sverige.
Då har ju ju potentiellt möjligheten till alternativet att gå ner på antalet växlar bak på pendlarna och ha samma omfång (minst) och bättre livslängd / tillförlitlighet / lägre komponentpris.
Kanske en onödig kostad nu, men kanske när man funderar på att bygga om. :-)

Racer eller Gravel
emmer sa:
Lejon sa:
För mig är huvudanledningen att jag inte saknar något med singelklinga - jag har med rätt framdrev och kassett alla växlar jag behöver i Sverige.
Då har ju ju potentiellt möjligheten till alternativet att gå ner på antalet växlar bak på pendlarna och ha samma omfång (minst) och bättre livslängd / tillförlitlighet / lägre komponentpris.
Kanske en onödig kostad nu, men kanske när man funderar på att bygga om. :-)
Nu är väl detta inte en singelklingatråd, men du glömmer, eller låtsas glömma, alla andra fördelar man kan lägga till singelklinga fram och de nackdelar som man kan lägga fram till framväxel. Men jag tycker vi struntar i det eftersom det känns rätt uttjatat och inte alls något TS frågat efter vad jag noterat.
Åter till ämnet: tipset i inlägg nr 2 tycker jag passar frågeställningen perfekt.
Haka inte upp dig för mycket på möjligheten till ballongdäck heller. Till asfalt (som ändå är det du kommer köra mest) och lite grus kommer london Roads kapacitet räcka utmärkt.

Senast ändrad:
Racer eller Gravel
Nu är jag övertygad om att jag ska köpa en gravel. För det tenderar att vara ganska lindrande för diverse att cykla lite "som man inte ska" då och då. Min nuvarande cykel är jag faktiskt tacksam över, för den är så dålig att jag inte ser någon vits med att reparera den.

Gällande racern jag länkade må den vara sjukt prisvärd och den har även fått många utmärkelser men den racern jag har nu är i kolfiber, lättare och har bättre grupp. Jag vill iofs ha en ny cykel, inte minst för att få lägre växlar. Men då inser jag också att det kanske är roligast att köpa något som verkligen är ett kliv uppåt.

Nu känns det bättre, ska jag bara bestämma mig för vilken icke-racer det ska bli. Har som sagt 10% på Bikester så känns lockande med dem. Men det blir upp till mig det.

Tackar och bockar

Racer eller Gravel
Jag har en gravelhoj som jag använder som racer, grusracer och cx. Sen har jag flera hjulset.
- Ett med 30mm däck för landsvägskörning
- Ett med 42mm däck för gruskörning (byter till 38mm när det är dags för skärmsäsong)
- Ett med 33mm's tubdäck för CX
- Ett med 37mm's dubbdäck för isiga förhållanden
Sen har jag ett par skärmar som tar ungefär fem min att montera/avmontera

Det enda negativa jag har märkt än så länge är att vevpartiet sitter lite för lågt för ren CX men det får jag ta. Till allt annat tycker jag att den funkar lika som som min förra racer/gravelhoj/cx gjorde.

Jag gick den vägen på grund av ont om plats.

Racer eller Gravel
Johan A sa:
Jag har en gravelhoj som jag använder som racer, grusracer och cx. Sen har jag flera hjulset.
- Ett med 42mm däck för gruskörning (byter till 38mm när det är dags för skärmsäsong)

Det enda negativa jag har märkt än så länge är att vevpartiet sitter lite för lågt för ren CX men det får jag ta. Till allt annat tycker jag att den funkar lika som som min förra racer/gravelhoj/cx gjorde.

Jag står i valet att göra ungefär som du gjort, vad för hoj har du?

Racer eller Gravel
Gatuzzo sa:
Johan A sa:

Jag gissar på en Spec... ?

Racer eller Gravel
Distanscykling sa:
Är det så här att jag behöver en ny cykel. En "vardagscykel". Nu är det verkligen helt kört med den jag har. Inte ens roligt att försöka att cykla på den.

Har jag suttit och kollat runt och är närmast besatt av saker som är prisvärda. Snål som jag är. Jag cykelpendlar varje dag (asfalt, inte ens enda grusväg) men sedan gillar jag även att omvägar och vissa dagar tar jag helt orättfärdigade cyeklturer (som går genom både skog och mark). Som det är nu och som det kommer att vara om jag köper en till racer så är det väl närmast så att grusvägar blir en icke-fråga för mig, om jag köper racer alltså? OM jag däremot köper den här cyclecrossen då kan jag köra på. Har jag gjort upp två listor på de två cyklarna och så låter jag er bestämma hur jag ska agera.

Racern: https://www.bikester.se/serious-valparola-comp-racercykel-svart-586531.html
1. Kan till och med användas när jag kör backintervaller (då min nuvarande har sådan hög lägstaväxel)
2. Sinnessjukt prisvärd
3. Är en racer och som alla vet blir man bra på det man sysslar med, vill man bli bra på racercykling och verkligen maximera gainsen måste man köra just det
Vad är maxbredd på däcken? 28?
4. Grusvägar och annat skumt är närmast otänkbart, i vart fall är det ologiskt
5. Denna punkt är fullständigt obegriplig, men det känns väldigt fel att betala mer för en "fejk-cykel" än för än "riktig cykel".
Den är trots allt 2000 kr dyrare än racern, går det att rättfärdiga?

Gravel: https://www.bikester.se/kona-rove-al-se-racercykel-svart-777069.html
1. Går att cykelpendla med, går att ta omvägar på vägar utan asfalt *viktig punkt*
2. Går att ha pakethållare *viktig punkt*

Tackar och bockar.

Racern du länkar har Sora-komponenter för 6000kr vilket är riktigt prisvärt. Gravel-cykeln har sämre komponenter och kostar 2000kr mer. Antagligen så är den skapligt mycket tyngre och tråkigare att cykla på.

Man kan sätta fast upp till åtminstone 15l sadelväska på vilken cykel som helst, och även stänkskarmar så det är inget man behöver oroa sig för. Vill man cykla på en grusväg så brukar även smala, bra, däck fixa några km utan punka.

Om du köper en gravel med sämre komponenter och mycket tyngre vikt, och har på grusvägsdäck utifall du skulle vilja cykla grusväg så kommer den bli astråkig att cykla landsväg med. Sätter du på landsvägsdäck så rullar det i alla fall bättre, men då försvinner ju halva poängen antar jag.

Antingen köper du den billiga racern och är nöjd i ditt val att du har en cykel som är riktigt bra till något.

Alternativt så är mitt tips att köpa en riktigt lätt gravel och ett extra hjulpar, och då har du landsvägsdäck på ena hjulparet och grusvägsdäck på andra hjulparet. T ex denna:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOS...-chicken-sram-rival-1-gravel-bike-700c-wheels

Racer eller Gravel
NLC sa:
Gatuzzo sa:
Johan A sa:

*harkel harkel*... Jo det råkar vara en Specialized Diverge. Valde den framför min CruX då mina armbågar (som har fått kompressionsskador efter en vurpa) gillar Future Shock. Jag körde min CruX som både tävlings-cx och motionsracer förra året och insåg att den funkade lika bra för mig som den Tarmac jag hade innan. Så jag sålde allt, köpte en Divergeram flyttade över S-Works och DA-sakerna som satt på CruXen till den.

Racer eller Gravel
Distanscykling sa:
Framhjul, bakhjul.Bromsar, kasetter, kedja, växelvajrar (faktiskt alla vajrar). Styret och nu även sadeln. Allt är KAPUTS. Säger man kaputs? Nä men cykeln är verkligen skit. Dessutom vill jag ha något som har en mer framåtlutad ställning. Med hjulen menar jag att de är slagna. Det enda som funkar är i stort sett pakethållaren.

Anledningen till att den är i detta skick är att du låtit den hamna där.

Racer eller Gravel
Specialized Diverge verkar få riktigt riktigt bra kritik det lilla jag läst.
Sportig och snabb men med bra komfort och funkar kanon på enklare stig.

Vissa modeller finns även med deras "future shock" som ger 20mm dämpning i styrhuvudet.

Billigaste modellen, E5, kommer med 30mm däck men tar upp till 42mm (38mm med skärmar)
Har fästen för skärmar och pakethållare.

Däremot så får Seqouia som är snäppet ännu mer gravel riktigt dålig kritik på bla. Road.cc

Jag är ute efter liknande cykel med tycker att Diverge är lite för mkt pengar.
Dels i förhållande till utrustningsnivå men även för att ha den som "fulcykel" för pendling i busväder.

Vill även kunna låsa fast den ute utan att vara allt för orolig att den blir stulen.

Racer eller Gravel
Klavikel sa:
Däremot så får Seqouia som är snäppet ännu mer gravel riktigt dålig kritik på bla. Road.cc

Vad är det som de tycker är dåligt? Jag hade en Sequoia innan och gillade den skarpt. Men den är märkbart tyngre än min Diverge. Då har jag förvisso en S-Works, men som gruslok tokgillade jag min Sequoia.

Edit: Kollade in road.cc och nu förstår jag. Jag hade den med två klingor fram plus att jag bytte hjul till SLX24. Det kan ju ha gjort skillnad såklart.

Senast ändrad:
Racer eller Gravel
Gillar min Diverge skarpt. Har originaldäck på 38mm på och den går fint på grus och med lite högre tryck rullar den lätt på asfalt med. Funkar bra för mej. En liten detalj bara, inga Diverge har dämpning fram, bara fjädring. Fjädringen sitter som någon tidigare skrev i styrhuvudet. den är helt odämpad. Jag känner aldrig av att styret rör sig i förhållande till gaffeln/cykeln. Men vibrationer och stötar från underlaget lindras på ett fantastiskt sätt. Jag fick med tre fjädrar med olika hårdhet och kör med medium.

Racer eller Gravel
konscious sa:
Vad är skillnaden förutom namnet mot en racer med skivbroms som rymmer upp till 40 mm däckbredd.

Landsvägscykel och cyclocross är tävlingsformer där utseendet på cykeln beskrivs av UCI.

Gravel kan vara vad som helst på två hjul som kan rulla framåt när det finns grus under hjulen.

Racer eller Gravel
Nej, en gravel är mer lik en racer med längre hjulbas och lägre vevparti än en CX som traditionellt är kort och hög i geometrin för att vara smidig på byggd bana.

Racer eller Gravel
Klavikel sa:

Deras recension är ju skitkonstig av den cykeln. Dom kallade den mer eller mindre för "seg". Nej, den är inte superlätt men att kalla den hojen för seg är snarare på grund av den som sitter på den. Mvh en 65 kg bergsget som både kör landsväg och äventyrshoj.

Racer eller Gravel
lundatok sa:
Nej, en gravel är mer lik en racer med längre hjulbas och lägre vevparti än en CX som traditionellt är kort och hög i geometrin för att vara smidig på byggd bana.

Eller för att parafrasera Pontus Gårdingers karaktär i den anrika TV-serie Nilecity: "Det finns ju lika många defintioner av gravel som det finns cyklister."

Racer eller Gravel
NLC sa:
lundatok sa:

Eller för att parafrasera Pontus Gårdingers karaktär i den anrika TV-serie Nilecity: "Det finns ju lika många defintioner av gravel som det finns cyklister."

Men de flesta har fel och lundatok - namnet och staden till trots har rätt :)

Racer eller Gravel
Valhalla_ sa:
Distanscykling sa:

Anledningen till att den är i detta skick är att du låtit den hamna där.
Gud vad insiktsfullt.

Är racern kvar på torsdag när jag har varit hos tandläkaren får det bli den. Har trots allt ett cykelskåp och är trots allt rcing jag vill bli bäst på. Fruktar dock tandläkarem, var ett tag sedan. Tack för alla svar.

Senast ändrad:
Racer eller Gravel
Ok, jag vet! Läste att Distanscykling funderade på att köpa en likadan hoj som jag har stående. Hastade ner ett inlägg som var riktat särskilt till honom. Borde såklart ha skickat pm istället. Nååååd, Du Store Moderator! :-)

Racer eller Gravel
Johan A sa:
NLC sa:
Gatuzzo sa:
Johan A sa:

*harkel harkel*... Jo det råkar vara en Specialized Diverge. Valde den framför min CruX då mina armbågar (som har fått kompressionsskador efter en vurpa) gillar Future Shock. Jag körde min CruX som både tävlings-cx och motionsracer förra året och insåg att den funkade lika bra för mig som den Tarmac jag hade innan. Så jag sålde allt, köpte en Divergeram flyttade över S-Works och DA-sakerna som satt på CruXen till den.

Angående future shock: https://www.specialized.com/us/en/safety-notices

Tillbaka
Topp