Racer- eller MTB-nav?

• Trådstartare Trådstartare kfn
  • Start datum Start datum

kfn

Aktiv medlem
Racer- eller MTB-nav?
Ska bygga nytt framhjul (700C) till min transporthoj och klurar på vilket nav jag ska köpa. Använder cykeln mest i stan på (dåliga) cykelbanor med gropar, kanter, spårvagnsspår, gatsten och liknande, men det blir även en del stig och grusväg. Cyklar året runt. Tittar man exempelvis på Shimanonav kostar 105 och XT ungefär lika mycket. Vilket är att föredra?

Racer- eller MTB-nav?
Nej, inte på framhjulet. Där är det alltid 100 mm. Bak är det däremot 130 på racer, 135 på mtb. Riktigt gamla landsvägsramar har ofta 120 mm bak.

Gissar på att XT är lite bättre tätat än 105, borde passa bättre till det du ska ha det till. Har själv byggt lvg-hjul på 105-nav, funkar utmärkt än så länge (peppar peppar).

Racer- eller MTB-nav?
> hur mäter man detta? är det från insidan av gaffeln eller centrum av infästningen? /E

Från insidan av gaffeln. Eller mer korrekt avståndet mellan de punkter på navet som ligger mot insidorna av gaffeln.

Lutar nog åt ett XT-nav då. Har haft en mtb med LX i snart sju år och de har funkat bra. Känns betydligt robustare än mina racernav ...

Tillbaka
Topp