Racer för max 35K

H Milan

Medlem
Racer för max 35K
ScottSolace30.jpg
Kort backspegel:

Jag har kört Vättern vid 5 tillfällen i början/mitten på 90-talet, men har inte kört racer sen dess. Fyllde 62 i år, 2016, men är väldigt vältränad, jogg, promenader och stryrketräning varje dag. Nu har jag köpt en Scott Solace 30 för att börja köra igen, och cykla på den i sommar för att uppgradera mig till nästa säsong. Har tänkt att åka runt i södra Sverige och vara med i en del motionslopp och hoppas på att träna ofta, och ha som sysselsättning när jag går i pension.

Finns det nån vänlig själ där ute som har förslag på cyklar på max 35k?

Canyon?
Focus?
Specialized?
Trek?
Merckx?

Senast ändrad:
Racer för max 35K
Tack, den ser väldigt fin ut, och ett bra pris. Gäller bara att hitta nån som kan skruva i hop den och finjustera prylarna, jag är själv ingen hejare på det.

Tack snälla för tipset!

Racer för max 35K
H Milan sa:
Tack, den ser väldigt fin ut, och ett bra pris. Gäller bara att hitta nån som kan skruva i hop den och finjustera prylarna, jag är själv ingen hejare på det.

Tack snälla för tipset!

Det kan ju däremot vara lite struligt.

Köp en Trek i Alviks Cykel så får du allt perfekt inställt!

Racer för max 35K
Med 35 papp som tak har man onekligen en hel del att välja bland och det är bra att läsa in sig på olika cyklar men det bästa är såklart att cykla in sig på dem. Hade jag planerat att lägga +30 tusen hade jag velat ha någon som verkligen känns rätt så besök några olika affärer och be att få testa och kanske till och med låna någon dag.

Som sagt, det finns många riktigt fina cyklar för den summan, kanske en Focus Izalco Max disc om den känns rätt (något i överkant om man inte hittar den till utförsäljning). Du har ju tid på dig att testa runt!

Racer för max 35K
Du får en lätt Rose X-lite Team med ultegra för 32kkr. Min 54 års present ă 6.5 kg, här med dungur sadllur.

Bilagor

• 20160403_230429.jpg
    20160403_230429.jpg
    180 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
Racer för max 35K
Tack så länge alla, ser ut att kunna bli en intressant sommar och höst med sökandet efter en passande cykel. Kul redan att läsa in sig på förslagen hittills.

Jag bor i Nyköping så det kan bli en del resor till Norrköping/Linköping och Stockholm.

Gärna fler förslag!

Racer för max 35K
Tack så länge för svaren. Jag vet inte så mycket om vilka cyklar som är prisvärda men är lite förvånad att ingen har föreslagit exempelvis Specialized, som jag tycker ser cola ut.

Av förslagen hittills tycker jag Rose X-lite Team, Canyon Endurace CF 9.0 DI2, ROSE XEON CDX-3100 Di2, Eddy Merckx San Remo 76 och Focus Izalco Max disc ser lovande ut, utan att ha en aning om dom passar mig.

Det är nästan lika roligt att leta, drömma och längta efter en cykel, som att cykla?

Racer för max 35K
För 35 papp får du en bra cykel oavsett märke/modell.
Du får nog mer för pengarna om du köper en "postordercykel" än om du köper en i butik, men med nackdelen att det kan bli lite bökigare att hantera montering, service och rådgivning kring rätt storlek på cykel.
Som ägare av både Specialized, Canyon, Rose och +ANNAT tycker jag att mina Canyon(Endurace CF 9.0) och Rose cyklar varit mest prisvärda.

Racer för max 35K
Tack, det går säkert att hitta nån cyklist eller mekaniker som kan hjälpa till att montera och fix service på cykeln. Det kan säkert vara värt pengarna att betala nån kunnig person som är villig att hjälpa till.

Racer för max 35K
H Milan sa:
Tack så länge för svaren. Jag vet inte så mycket om vilka cyklar som är prisvärda men är lite förvånad att ingen har föreslagit exempelvis Specialized, som jag tycker ser cola ut.

För att det märket är ett av de som ger minst cykel för pengarna ;)

Racer för max 35K
Har börjat misstänka det ju mer jag läser om vad folk tycker om cyklar, och har börjat lära mig lite om växelsystem, bromsar, material m.m.

Det är en helt ny värld som öppnar sig för mig, alltid roligt att lära sig nya saker, och framförallt lyssna på vad andra vet/tycker/känner.

Racer för max 35K
H Milan sa:
..Nu har jag köpt en Scott Solace 30 för att börja köra igen, och cykla på den i sommar för att uppgradera mig till nästa säsong.

Hej, alltid kul att uppgradera cykel, men jag är lite nyfiken på vad du inte gillar med din nyinköpta Solace?
Jag frågar inte för att kritisera utan för att jag själv har sneglat lite på den.

Racer för max 35K
Jag är väldigt nöjd med min Scott Solace30, så det är egentligen dumt att börja titta på nåt "bättre" redan.

Jag hade ljud som intresse för ett antal år sen och det slutade med att jag bland annat hade en cd-spelare för 54k, och slutade lyssna och njuta av musik, det var bara ljudet som var viktigt, så jag la ner det till slut och "nedgraderade" mig till en Bose, som jag har nu.

Jag har varit ute med min Scott 6-7 gånger och det har känts väldigt bra förutom att jag har haft ont i baken, har en annan sadel på prov just nu, men har ett kortare uppehåll just nu på grund av en mindre hjärtoperation i måndags. Tycker att "Scotten" är snygg, och känns bra och borde kanske nöja mig med den men är väl lite "snobbig" och vill ha nån "värsting"?

Racer för max 35K
Man kan nörda ner sig i allt. Själv är jag (eller har varit) fotonörd men precis som du säger så slutade man kolla på bilder. Det blev MTF-kurvor och skärpa på papperskopiorna som tog över. Fast sedan typ 15 år är "bilden" viktigast. Nu är det "bara" 100% sökarbild och fullplatta som är viktigt. Att den är 36 MPIX är bara krydda på moset.

Om du köper en 35k-cykel så får du se till att klä dig lite snyggt också. Så du är en bra förebild. ;)

Racer för max 35K
H Milan sa:
Jag är väldigt nöjd med min Scott Solace30, så det är egentligen dumt att börja titta på nåt "bättre" redan.

Jag hade ljud som intresse för ett antal år sen och det slutade med att jag bland annat hade en cd-spelare för 54k, och slutade lyssna och njuta av musik, det var bara ljudet som var viktigt, så jag la ner det till slut och "nedgraderade" mig till en Bose, som jag har nu.

Jag har varit ute med min Scott 6-7 gånger och det har känts väldigt bra förutom att jag har haft ont i baken, har en annan sadel på prov just nu, men har ett kortare uppehåll just nu på grund av en mindre hjärtoperation i måndags. Tycker att "Scotten" är snygg, och känns bra och borde kanske nöja mig med den men är väl lite "snobbig" och vill ha nån "värsting"?

Känner igen det där. När jag köpte racer så bestämde jag mig mentalt för att inte fastna i träsket, köpte en i "övre instegsskiktet". Min mentala bild var, och är, att den är bättre än jag nånsin behöver. Har dock börjat fundera så smått på bättre hjul, men då blir jag nog fast i träsket och börjar titta efter andra uppgraderingar, och tyvärr gäller ju inte "första är fri" för cyklar.

Vill inte stoppa din entusiasm, bara ett litet varningens finger.
Och om en liten hjärtoperation får dig att göra uppehåll i cyklingen så kanske du skall ta dig en funderare till :) Hoppas det går bra!

Tillbaka
Topp