[Racer] - Göteborg, 18.00 Franssons, Onsdag

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Jadå, det blir landsvägsåka imorgon onsdag!!! Räkna med en 7-8 mil, har en fin runda på gång som går under namnet "Iceman"( http://happymtb.org/forum/read.php/1/798912 ...den körde vi första gången i februari i år), här en karta:

file=53192

(den är 77km lång, Franssons t.o.r., inte 72km som det står)

Snittfarten kommer att ligga på +30km/h, gissar på ca 32-33km/h.

Samling 18.00 vid Franssons, korsningen Delsjövägen/Virginsgatan. Vi ses!

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
håller ni ett tempo på 24 i snitt så e jag på, som ankare. =P

neh det blir till att sitta hemma en vecka till, testade att cykla lite idag, kändes hur kasst som helst, ont i benen, knäna, ingen energi, ingen kondition :(

Skall med
Får se om det blir tillräckligt många för båd en 30+/ 35+ grupp, eller om jag får köra solo eller Leo och andra väntar idag med. Jag kommer inte vinna bergsprisen!

Ja jävlar, en och en halv veckas vila var inte så dumt för det kändes riktigt bra idag... :-)
Riktigt skön tur, trots en del backar ;-)

Min statistik från Franssons till St Sigfridsplan:

Medelpuls: 167!?
Maxpuls: 189 (jag såg 190 på datorn vid backen upp mot Råda avfallsanläggning, kul att ha krafter kvar att kunna pumpa upp pulsen på slutet av turen, nog första gången det har hänt! :-)
Distans: 74,7 km
Tid: 2:12:30
Medelhastighet: 33,8 km/h (snabbast någonsin för mig, tror jag)
Maxhastighet: 60,8 km/h

Tack alla för en go tur!

/CJ

Ni kanske inte såg att jag proppat bakfickorna fulla med tunga saker men det hade jag faktiskt. Skittungt va de!

Om detta var snabbt, tänk då hur snabbt det kunde gått om ni inte behövt vänta på mig efter alla tunga backar.
Tack Gerhard för liften på slutet, hade du inte varit där så hade jag inte varit framme ännu.

/Martin

P.S. Jag hade också skit tunga grejer med mig...

Tur jag tog lite vatten av dig då David, så blev det lite lättare.

Mysig runda med idel starka gossar..
Tre månaders lättja tog ut sin rätt och jag körde helt torrt strax före landvetter.
Kaffe och bulle från Shell selecta ordnade till det så myste jag hem till Mölndal igen.

Figmohojen kändes skittung. Mycket tyngre än det lilla Dillen hade i fickorna

Hejhopp!

Vilken kväll, så många vi var! 13st nästan hela vägen runt, i nära nog perfekt cykelväder. Det var regn i luften när vi samlades vid Franssons, kom några droppar då. Sen inget, uppehåll hela vägen och några droppar sista km. Tempen låg på ca +17C hela vägen runt, inte så jättevarmt, men helt ok att köra utan förstärkningsplagg.

Rundan vi körde är rätt så kuperad, backar finns det gott om där. Vi hade bra fart från början och snittade 33.5km/h redan fram till Lerum. Uppför Härskogsbacken tappade vi knappt nåt, hade 33.2km/h däruppe vid motionscentralen. Sen gick det upp och ner på den nyasfalterade vägen där och farten var hög, speciellt när det gick nerför. :-) Strax efter att vi svängt upp mot första backen upp till Landvetter flygplats så blev det en punka i klungan. Efter ca 10-15 minuter rullade alla vidare igen. Nu var farten hög igen, den korta punkapausen/återhämtningen måste gett alla lite mer krut i benen. Hela vägen fram till Eskilsby var en fullfartsupplevelse. Upp mot Björröd var det lite segare, men farten ökade igen när vi närmade oss Landvetter. Hemvägen var en fin bit, några småbackar med massor av spurtmöjligheter. Sista kilometern på Delsjövägen blev det en tvåmansklunga i 40-45km/h, när jag och Stencil la upp spurten där. :-)

Åter vid Franssons så var snittet 34.1km/h, riktigt bra för den här backiga rundan! Bra kört alla, vi ses på torsdag i skogen och på lördag blir det mer landsväg om det inte blir helt kasst väder. Mer info om det kommer i en ny tråd.

Här kommer lite data från turen:

trip dist 77.63km
ride time 2:16:33
avg speed 34.1km/h
max speed 61.5km/h
trip alti 715m
max alti 158m
avg climb 2%
max climb 9%
temp +17C

snittpuls 139
maxpuls 182

Här lite diagram, banprofil och hastighetshistogram:
diagram080806.jpg ht=483

Och en karta över rundan igen:
karta080806.jpg ht=529

/Leo

Dillen, Kenzo å Jubel, jag har alltid en stor tung grej med mig... mig själv! ;-)

Ingen som har någon kommentar angående min medelpuls? Är lite förvånad själv, är det verkligen nyttigt? Allt känns ju OK så jag kör väl på! :-)

/CJ

Jepp kul tur idag, fina snirkliga vägar med lagomt mycket backar! Värd att köra igen nångång!

Dagens enda bild är från ändstationen Franssons där vi var 8st kvar:
DSC00139m.JPG ht=465

Notera hur Orange desperat försöker få upp hojen....

SteffoN skrev:
-------------------------------------------------------
> Notera hur Orange desperat försöker få upp
> hojen....

Nä... jag tror som vanlig att det kan tolkas som att jag var trött och kastat hojen ;)
eller så var jag nog törstig och sträckte mig efter vattenflaskan.

Kul som sjutton, biten ner till eskilsby var grym. Går det kolla vad vi hade för snitt där?

Snygg bild Steffo! ;-)

Här kommer en bild på dagens jobbigaste backe, Härskogsbacken från Lerum och uppåt, fast de andra som var kortare var riktigt skoj de med för de gick att köra lite hårdare i uppför... :-)

backe1.jpg ht=474

/Leo

0range skrev:
> Kul som sjutton, biten ner till eskilsby var grym.
> Går det kolla vad vi hade för snitt där?

Hade du lödat på din Edge hade detta varit enkelt!
Happy-Lerum-Eskilsby2008-08-06Elevation-Distance.png ht=435

Happy-Lerum-Eskilsby2008-08-06.png ht=707

cjmax skrev:
> Ingen som har någon kommentar angående min
> medelpuls? Är lite förvånad själv, är det
> verkligen nyttigt? Allt känns ju OK så jag kör
> väl på! :-)

Det ser bra ut, även om det är högt så kände du ju dig pigg eller hur? Tror att du var såpass utvilad idag att du kunde ta i så hårt du ville, därav hög snittpuls. Du var grym uppför idag, när man minst anade det så kom du flygandes förbi i slutet! :-)

/Leo

cjmax skrev:
> Medelpuls: 167!?
> Maxpuls: 189

Låter ju högt, störningar från någon annan?
Kan du se profilen (eller får du bara medel) så går det var det verkar bli fel, det händer mig ibland om jag inte fuktat givarna.
Föe egen del kan jag på halvmara ligga 20 slag från maxpuls men inte på längre sträckor och inte vid cykling (klungkörning i alla fall eftersom de pulstoppar man får ibland skulle knäcka mig snabbt om jag låg så nära max).

Återhämtar du dig bra är det ingen fara, men det är nog bra att komplettera med lugnare pass.

Bra kört idag!

cjmax skrev:
> Dillen, Kenzo å Jubel, jag har alltid en stor
> tung grej med mig... mig själv! ;-)
>
> Ingen som har någon kommentar angående min
> medelpuls? Är lite förvånad själv, är det
> verkligen nyttigt? Allt känns ju OK så jag kör
> väl på! :-)
>
>
> /CJ

Din kropp är mer aero än min, det är därför.

Skämt å sido

Jag tror inte du behöver oroa dig för pulsen, den är hög (i mina mått mätt) för cykling med vid löpning hamnar man rätt lätt över 170.

Nu jävlar ska jag börja träna så att jag oxå kan va med och leka på riktigt. Ses på lördag, kanske...

Leo, jo visst kände jag mig pigg idag! Tack för beröm förresten, skall bli kul å se hur pigg jag är på lördag... :-)

Gerhard å Dillen, jag är rätt säker på att det inte var någon störning. Jag brukar ju ligga ganska högt ca 150-160 men 167 är nog rekord. Efter år av träning känner man ju sin kropp ganska skapligt men jag har aldrig mätt pulsen (i simningen) egentligen. I vilket fall som helst så känns ju allt OK som sagt så det blir väl till att köra på.
Nu ska jag återhämta mig lite till med några timmars sömn. :-)

/CJ

Är i stort sett helt otränad och då vi låg på en 34 i snitt i 10mil(2 veckor sedan)så hade jag en medelpuls på 171. men det e väl inte så konsigt tror jag, om kroppen hjärtat inte e van vid att arbeta så hårt, men skall bli kul att se om man kan få ner pulsen jämfört med ansträningsnivån..

Caramba! Jag kände mig oförskämt fin i backarna, och jag tycks inte ha varit ensam om det! Det är ju lite senare på säsongen, och jag tror att vi helt enkelt börjar komma form! Besynnerligt...

Sedan tycker jag att mjölksyran är jobbigare i början av rundan, då är den tröttsam och elak och det är svårt att njuta av den. :-) Efter två timmar är kroppen liksom helt igång, och då kommer mjölksyran snabbt, men den försvinner också snabbt, en skönare syra.

Calle: Om du har en maxpuls på typ 195 (vilket väl är rimligt om du kom upp i 190 igår) så är ju 167 typ 85% av maxpulsen, vilket väl bör vara din mjölksyratröskel. Man brukar la ha 85-90% eller nått. Att hålla den pulsen under ett 60-minuters tempolopp är väl inga problem, men på en så här kuperad runda, där tempot är allt annat än jämnt, så är det ju grymt bra!

// Per

Tillbaka
Topp