Racer på Mallorca/Kanarieholmarna

Mike å

Aktiv medlem
Om man vill ta en vecka eller två i shortsväder någon gång i Mars-April är det då

a. Mallorca eller Kanarieholmarna som gäller eller finns det något annat alternativ som inte kostar både skjorta och kallingar.

b. När är det dax att boka en sådan resa.

c. Är det redan några som filar på en liknande resa med syftet att cykla i lite berg på dagen och dricka lite vin på kvällen till god mat och har plats för en till:)

Mallorca, from Mars är det supernajsigt 18-25 grader varmt och kanske någon skur eller två per vecka.
Om du inte har någon att åka med så kan du kolla på dom flesta cykelforum efter sällskap, här på happy brukar det skrivas massor under vintern...
Själv har jag bott i Palma(huvudstan på Mallorca) i ett område som heter Terreno där man lätt kan ta sig ut ur stan, antingen direkt ut via militärbasen och bergen eller lite mer platt genom att vika längs bergskedjan och plattlandet norröver.
Mallorcinerna är väldigt tålmodiga och tillmötesgående till cyklister och du kommer som jag så ofta gjort både möta ett och annat proffs under turerna i och längsmed bergen.
Mitt val skulle självklart vara Mallorca from 3:e veckan i Mars och framåt ! :-)
Jag slänger in en stämningsbild över Caimari, byn där stigningen upp till Llucklostret börjar ;-)

Bilagor

• caimari.jpg
    caimari.jpg
    108 KB · Besök: 41
Senast redigerad av en moderator:
Mallorca från nyår och till påsk hade varit alldeles, alldeles underbart!

Sedan kan man mellanlanda i Belgien på hemresan med lite formtoppning och fartträning inför starten i Sverige.

Annars är Little Stereos tankar helt ok!

Var på Mallis första veckan i april i våras. Det var fantastiskt ! Så bra att jag åker tillbaka ivår... :o) Det är den bästa cykelrelaterade resan jag någonsin gjort. Bo på sydvästra delen av ön då det är närmast dom finaste vägarna i bergen.

//Skogling

mmm mallis är bokat i mars =) en bra start på säsongen efter all spinning =)

Mike å skrev:
-------------------------------------------------------

> a. Mallorca eller Kanarieholmarna som gäller
> eller finns det något annat alternativ som inte
> kostar både skjorta och kallingar.

Det finns hur många alternativ som helst. Men Mallorca är suveränt i det att det finns avsevärd cykelkultur, t ex detta vägmärke i passet till Soller

mallorca3.jpg

> b. När är det dax att boka en sådan resa.

När som helst så snart man vet när man vill vara där. Men bokar man långt i förväg blir det dyrt. Billigast blir det om man bokar bara några dagar innan man ska resa. Det gäller att ha is i magen. Sen bokning funkar utmärkt om man är två. Men är sannolikt svårare om man är ett helt gäng.

Verkligen en härlig tränings ö (Mallorca) även till mtb. Bara att åka dit, det ångrar man knappast.
Har även provat Lanzarote och där måste jag säga att Mallis vinner stort i jämförelse.

Bumpar den här nu när det har blivit lite kallare och mörkare ute;)

Hur branta är dom där bergen igentligen?
Har 11-25/39-52 och misstänker att det kan bli lite i tyngsta laget men ett byte till en 13-29 kasset borde kanske fungera?

jag kommer att köra 12-25 bak och 38/50 fram i vår.

P.S. min cykel kommer att vara lättare än Skogling D.S.

Rock skrev:
> jag kommer att köra 12-25 bak och 38/50 fram i
> vår.
>
> P.S. min cykel kommer att vara lättare än
> Skogling D.S.

Ha ha vems cykel är inte det? =D

Teneriffa funkar också. Säkert inte alls så mycket vägar att välja på som på Mallis men om man vill ha backar så finns det där. Armstrong brukade åka där på vårarna förut, upp och ner för Teides sluttning hela dagarna.

Anders H skrev:
> upp och ner för Teides sluttning hela dagarna.

teneriffe990028.jpg

Jo, där är bergigt, ca 2000 meters höjdskillnad. Men vädret är för jävligt, för att tala svenska, Teide drar till sig moln och praktiskt taget daglig nederbörd ofta i form av snöblandat regn. Vi frös som hundar! Kunde kännas helt absurt att komma ner huttrande från Teide med hanskar, goretexjacka, etc, och åka förbi turisterna som kom från stranden.

Är det inte några SUB Vätternaspiranter eller andra som är intresserade av att tjuvstarta våren?
Man behöver inte dricka vin det går bra med öl oxså;)

Mmmmallis. Hittade den här tråden i mina försök att slippa jobba. Vi åker dit 5-19/4 nästa år. Håller på att längta ihjäl mig efter Sa Calobra, , Puig Major, Soller, Lluc, Randa o alla andra trevliga ställen. Efteråt blir det en (eller två) öl i hamnen i Port de Pollenca. Varje dag. I två veckor. Bättre blir det inte. Om det är fler happyiter på ön i början av april kanske det går att ordna ngt get-together? Afterbike, bergstempo uppför Sa Calobra eller ngt annat roligt?

Vill att det ska bli vår. NU.

Jag åker oxå till Mallis nästa vår.
Den 29/3 - 12/4 är jag där tillsammans med min sambo och ett gäng från CK Uni.
Vi bor i Alcudia.

"Little Stereo" det verkar som vi fotat Caimari från samma ställe!
De andra bilderna är på väg upp till Luc. Det var fantastiskt...jobbigt.

Bilagor

• DSC00898.JPG
    DSC00898.JPG
    65.2 KB · Besök: 37
  • DSC00899.JPG
    DSC00899.JPG
    84.4 KB · Besök: 38
  • DSC00901.JPG
    DSC00901.JPG
    64.2 KB · Besök: 41
Tillbaka
Topp