[Racer] - "Rainman 115km", Göteborg, 10.00 Franssons, Lördag

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Då var det dags igen, för årets andra racertur på fina slingrande landsvägar. Denna gången blir det den relativt platta och snabba Frillesåsrundan, för dagen döpt till "Rainman". ;-) I lördags körde vi ju "Iceman", vilket stämde nästan, det var mer "Snowman" över den turen dock.

Sträckan blir som synes på kartan, medurs, vi har kört samma runda tidigare med ca 30-34km/h i snitt på våren så något liknande blir det. Hursomhelst, det tar ca fyra timmar totalt med ett kort fikastopp i Frillesås så ta med lite fickpengar till kaffe om så önskas. Det går att korta ner rundan till ca 104km, om man så önskar vid extremt kallt väder, om vi skippar fikat i Frillesås och kör istället Breared, Landa och Kläppa upp till Kungsbacka. Isåfall tar det totalt ca 3.5 timma utan fika.

Väderprognosen är väldigt varierande för lördag, men vi chansar på att det blir +3C, kraftig västlig vind och regn så kan det ju bara bli bättre. ;-) Stänkskärm bak är bra att ha, om man vill slippa bli blöt om baken ifall det regnar. Kompislapp är inget krav, alla välkomna även utan skärmar.

Samling 10.00 vid Franssons, korsningen Delsjövägen/Virginsgatan. Vi ses på lördag!

/Leo

racer2.jpg ht=653

Suck. Vill med, denna turen är fin oavsett väder. Platt och skön.
Men fyra timmars landsväg är ganska politiskt inkorrekt förslag att lägga fram hemma just nu.
Det går fler tåg.
Men man blir ju nojig när cyklingen mer eller mindre legat helt nere en månad nästan. Gah! Känns som om man hamnar rejält på efterkälken. Men det sitter mest i huvudet, förhoppingsvis har jag fått upp ett hyfsat tempo redan andra, tredje turen och slipper bli alltför frånkörd : )
Ha en lattjo tur. Ösregn, motvind och strax över nollan kommer göra er till härdade, vindbitna übercyklister.

Ja, det låter ju som en bra runda. Får väl släpa runt cx'en dock, var närapå grusväg vissa bitar när jag körde idag...

Stisse: Det kommer fler turer, bara att hänga med närsomhelst!

Knä-Ola: Välkommen med! Lättrullade och hållbara däck är att rekommendera annars. Jag kör med Conti GP 4-season 23mm, de tål allt och lite till utan att ge punkor.

/Leo

Vad för slags form behöver man för att kunna hänga på utan att sinka för mkt? Jag är nybliven racercyklist och gör inga 10mila-rundor än på några veckor/månader...

zintoo: Bra/ok form är inte fel, för det är inte lugn/långsam distansträning, snitt på runt 30 blir det nog. Ju fler vi blir på våren, som är i olika form, då kan vi dela upp gruppen i två fartgrupper om så önskas. Vi som kör racer nu har kört mtb två-tre gånger i veckan hela vintern för att hålla formen uppe.

/Leo

ps. Väderprognosen ser bra ut till på lördag, troligtvis uppehåll. :-)

Ok, då väntar jag att haka på tills jag vet jag klarar 30kmph några mil. Formen är bra, men den är baserad på simning och gym, så det är ju "sådär" relevant.

Hej,
jag kommer i morgon. Hoppar kanske av efter halva som sist och tar mitt eget tempo, kanske fular lite mer på rulle. Kanske inte hänger med leo i alla backar första milen.

/Peter

Tack för en schyrrans racertur! Fast det blev mer Windman än nåt annat... Sidvind måste vara djävulens påfund!

En sån här dag får man passa sig så man inte åker på en blåsning!!!!!!
Väntar på ridreport och bilder.

//Gerry

Hejhopp!

Det blev en Windman istället för Rainman och det var ju inte helt fel. :-) Vi hade +8C och västligt vind runt 10-12m/s. För dagen var vi fyra stycken, jag, drub/Martin, Knä-Ola och Peter/tjock.

Trots sidvinden hade vi bra fart ner mot Frillesås. På en raksträcka vid Gåsevadholmsslott låg vi i cruisa i 50km/h! Snittet låg ett tag på 34km/h innan vi vände rakt mot vinden längst söder innan Frillesås och fikapausen. Vid fikapausen vid Shell(då kondiset tyvärr bommat igen) låg snittet på 33.2km/h, inte illa det heller. Sen blev det rejält hård motvind och sidvind efter Åsa och upp mot Kungsbacka, bitvis gick det inte fortare än 25-30km/h i motvinden. Sista biten var seg, men jag och drub körde i par från Kållered i fullt ös då Peter och Ola ville ta det lite lugnare hem. Bra kört alla, det var tuff vind men vi hade ändå hög fart över halva turen - rena sommarfarten i februari! Tack för idag, vi ses om en vecka på racer igen! På tisdag blir det skogen som vanligt.

/Leo

ps. Här lite data från dagens tur:

Trip dist 116,57km(Franssons t.o.r. 114,08km)
Ride time 3:44:50
Avg speed 31.10km/h(vid fikat 33.2km/h)
Max speed 63,00km/h
Trip alti 729m(klättring totalt)
Max alti 70m
Avg climb 2%
Max climb 8%

Snittpuls 144
Maxpuls 174(av ca 192)

Bra kämpat i vinden allihopa! Tyvärr blev de inte så många bilder under dagens tur då jag glömde kameran. Så här såg de iallafall ut när vi satt å njöt utav en kopp kaffe på shell i fjärrås:
dsc00074.jpg ht=544

Peter, Knä-Ola och Leo sittandes på ljugar bänken.

Lite intressant graf över bla våran hastighet:
get.jpg ht=326

Tack för mig! Skogen kallar på tisdag härnäst.
//Martin

Attans vilken fart ni hade. Antar att det blåste lika mycket i västra sverige som i östra och då är 31.10 km/h inte illa. Misstänker att ni som körde var från sub8-gänget. Eller borde vara det:-)

Tack alla som var med för skjutsen. Formen kommer ju snabbt. Förra helgen orkade man åka rulle i 3mil och nu orkade man rulle i 9. Om några helger kanske ni får lite drag hjälp till och med!

Peter

Härligt!

Tidigt ute på happyracer i år grabbar :), vilket inte är så konstigt med tanke på det underliga klimatet.

Hakar naturligtvis på när kroppen är ok och man cyklat igång sig lite mer.. 10 kg extra runt magen och 2 mån non cykling får fixas..pronto! :)

vito skrev:
-------------------------------------------------------
> ....10 kg extra runt
> magen och 2 mån non cykling får fixas..pronto!
> :)

Jag är i exakt samma situation som Du och har cirkus 5 veckor till Mallis. Kan Du tala om hur man gör..... ;-)

evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Attans vilken fart ni hade. Antar att det blåste
> lika mycket i västra sverige som i östra och då
> är 31.10 km/h inte illa. Misstänker att ni som
> körde var från sub8-gänget. Eller borde vara
> det:-)

Ja, det blåste en hel del, runt 10-12ms, kanske mer. Innan Kungsbacka hade vi rejäl motvind och sen sidvind. När jag tittade ner så lutade cykeln rätt mycket i sidled när man cyklade rakt... :-) Ja, det är Team8 som är ute och tränar. Jag och drub/Martin är med i Team8 klungan, fler kommer ansluta till träningarna hoppas jag.

/Leo

Vito din rackare! Vad är detta: "cyklat igång sig lite mer" Äsch det behöver inte du göra. Det kan du göra med oss istället så blir det mycket trevligare å roligare! :) Haka på nu på lördag vettja, då blir det en ny lvg tur.

Leo, hur ser planerna ut inför helgen? Back träning i jonsereds backen? ;)

//Martin

drub: Det kan nog bli något på lördag, lägger ut tråd om det senare i veckan. :-) Ska bli lite blött, men då får vi kanske äntligen en riktigt "Rainman" runda...

/Leo

Här är banprofilen över denna platta tur. Inte många höjdmeter att tala om här inte...
HappyRide2008-02-23_Elevation-Distance.png ht=435

Häftigt, ja, nästan helt platt som synes... :-) 729 höjdmetrar är inte mycket att orda om. ;-)

/Leo

Tillbaka
Topp