Racer sadel på Monark 827e?

mr X

Medlem
Någon som vet hur man fäster en racer sadel på en Monark 827e?
Nu sitter det ju bara ett fyrkantsrör med orginalsadeln...

Du skulle kunna mäta diagonalen på fyrkantsröret, och försöka hitta en billig sadelstolpe med samma mått som innermått. Då borde du kunna trycka på sadelstolpen utanpå fyrkantsröret och sen sätta sadeln på sadelstolpen.

Eller om fyrkantsröret är väldigt stort, göra tvärt om, och mäta innersidorna (inte diagonalen) på fyrkantsröret, och sen hitta en smal sadelstolpe som passar inuti. Dra en skruv genom för att hålla den på rätt höjd, kanske.

Så här ser det ut! innermåttet är ca:25 mm finns det så små stolpar?

Bilagor

• IMG_2153.JPG
    IMG_2153.JPG
    35.3 KB · Besök: 36
  • IMG_2156.JPG
    IMG_2156.JPG
    39.6 KB · Besök: 30
om du kan förskjuta sadeln bakåt utan att det gör något (brukar inte vara så snabb sittställning default) kanske du kan fästa den med såna där beslag som ser ut som ett U med en rak bricka mellan de gängade "stolparna"? Man brukar använda dem till att fästa stolpar typ gatusktltar och dyligt.
-Vet inte vad beslaget kan heta men jag hoppas du förstår.

25 mm sadelstolpe finns, ja. Då borde det inte vara svårare än att trycka ner en sån och sen sätta sadeln på stolpen. Du kan ju köra igenom en skruv+mutter i lagom hål undertill för att justera höjden. Eventuellt kombinerat med kapning av stolpen.

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> om du kan förskjuta sadeln bakåt utan att det
> gör något (brukar inte vara så snabb
> sittställning default) kanske du kan fästa den
> med såna där beslag som ser ut som ett U med en
> rak bricka mellan de gängade "stolparna"? Man
> brukar använda dem till att fästa stolpar typ
> gatusktltar och dyligt.
> -Vet inte vad beslaget kan heta men jag hoppas du
> förstår.

Förstår inte riktigt hur du menar?
Tycker du att jag ska fästa "U"et i hålen, sedan dra fast sadeln med själva brickan?

Jag tror han menar att du sätter sadelstolpen längs med den fyrkantiga stolpen, på baksidan. Sen drar du ihop den runda och den fyrkantiga med två beslag, i stil med det jag länkade till.

Om innermåttet är 25mm kanske det kan passa att att bara skruva fast ytterplattorna från en gammaldags sadelstopshållare utanpå fyrkantsröret. Är väl ungefär 30mm mellan railsen på en vanlig sadel.

Eller så ringer du Monark och köper en stolpe som även går att justera steglöst i höjdled så slipper du hålen. Kostar en slant dock..

Har hört med monark, men dom tog ungefär en tusenlapp för en annan stolpe... Det är inte ett alternativ! Måste gå att fixa på annat sätt!

Tror som geologen skaffa en stolpe som passar inuti och banka ner den i det fyrkantiga röret sedan skruvar du fast den .finns billiga stolpar för en 200:- alternativt kolla på L.b.s om det ligger nåt gammalt där . Eller ta en stolpe som är lite större och slipa av sidorna till den går ner.

Såhär ser min lösning ut. Funkar ypperligt men är inte snygg. Man får ofta sätta stolpen bakvänt för att få rätt setback. Hoppas den är till någon hjälp.
mq.jpg ht=725
m2.jpg ht=402
m3.jpg ht=402

Nu börjar det likna nått! Hur har du fäst stolpen?
Ps. ser ut att var ett väldigt nice cykelförråd=) Ds.

Senast redigerad av en moderator:
delar från en gammal sadelstolpe som jag snott och bara pressat på, visst får man spänna över sadeln, för det är lite bredare än det normalt är mellan railsen, men sadeln har hållt för det i bra många år nu så.

vonderhenk skrev:
> Såhär ser min lösning ut. Funkar ypperligt men
> är inte snygg. Man får ofta sätta stolpen
> bakvänt för att få rätt setback. Hoppas den
> är till någon hjälp.

file=79280

Team CSC:s förråd?

Jensen skrev:
> hur man gör? så här gör man:
>

:) ja så kan man ju oxå göra... om man vill göra rätt...

Nu har vi sett hur man får fast sadeln! Nu vill jag se bild på hur ni har fixat styrtappen samt var ni har fått tag på ett vevlager eller insats så man kan sätta dit riktiga vevarmar.

Slaktade min standard cykel=)
Detta blev resultatet! Nu är det bara att testa så att det håller...
Tack för tipsen!

Bilagor

• IMG_2173.JPG
    IMG_2173.JPG
    25.5 KB · Besök: 35
  • IMG_2174.JPG
    IMG_2174.JPG
    25 KB · Besök: 35
  • IMG_2175.JPG
    IMG_2175.JPG
    42.1 KB · Besök: 50
Töjjen skrev:
> Nu har vi sett hur man får fast sadeln! Nu vill
> jag se bild på hur ni har fixat styrtappen samt
> var ni har fått tag på ett vevlager eller insats
> så man kan sätta dit riktiga vevarmar.

så här t.ex.:
IMG_0712.JPG ht=536

mr X skrev:
> Nu börjar det likna nått! Hur har du fäst
> stolpen?
> Ps. ser ut att var ett väldigt nice
> cykelförråd=) Ds.

Jag hittade en stolpe som precis gick att slå ner i det fyrkantiga röret, efter det hittade jag en stolpe som hade en innerdiameter som matchade den nerslagna stolpen. Efter det satte jag på en sadelklamma och slitsade stolpen. Lite mek men det funkar.

för att byta vevlager krävs ngn insats finns att köpa på racerdepån 500:- + frakt fick jag till svar efter ett mail
kör så här så länge inte bra men det går:-)
IMGP1722.jpg ht=544

gick ju inte att låta en sådan gammal goding pasera förbi oinköpt när den nästan var gratis:-)

Bilagor

• IMGP1723.jpg
    IMGP1723.jpg
    56 KB · Besök: 37
kallegunnar: du vet att man kan gänga upp de där vevarna så du kan skruva in pedalen istället för att skruva fast den i den gamla pedalen? det jobbet lär inte kosta nå 500 kr.

hehe, jo, det blir lite mindre godja, men för mig o mina vänner har det då hållt i snart 10 år :D det gäller bara att hitta nån som har en gängtapp som är "felgängad", alltså åt vänster, eftersom det är det på ena sidan. men tror att en del cykelbutiker har sådana. var i alla fall i en sådan jag fann det :D

Tillbaka
Topp