Racer-stor skillnad på allround vs aero?

nicjor

Aktiv medlem
Två racer cyklar som finns i lager. Är det stor skillnad på aero racer vs en mer vanlig/allround?

Vilken är bäst lämpad för en pigg motionär som vill vara ute mycket?

Ridley allround racer!

Radon aero racer!

Mvh Nicklas

Det är ingen stor skillnad. Köp en tight tröja så har du kompenserat skillnaden. Har du dock optimerat resten så kan den lilla förbättringen med en aerooptimerad ram göra skillnad, men sittställning, klädsel och däck är viktigare.

Och som vanligt ska man inte förakta aspekten med subjektivt gillande. Om du inte ska tävla kommer de skillnader som finns rent objektivt mkt väl att kunna överskuggas av om du gillar den ena bättre än den andra. Sittställning är dock ngt jag tycker du ska beakta.

Enda jag kan lägga till är att aeroracer ofta har mindre komfort (är mer stötig) än vanliga lvgcykel för att ramen, gaffel och framförallt sadelstolpen är styvare. Skillnaden mellan olika tillverkare är dock ofta större. Den Valliant har en aero stolpe som troligtvis ger ingen komfort alls. Jag ved inte hur mycket dämpning stolpen på Fenix ger.

Enda jag kan lägga till är att aeroracer ofta har mindre komfort (är mer stötig) än vanliga lvgcykel för att ramen, gaffel och framförallt sadelstolpen är styvare. Skillnaden mellan olika tillverkare är dock ofta större. Den Valliant har en aero stolpe som troligtvis ger ingen komfort alls. Jag ved inte hur mycket dämpning stolpen på Fenix ger.
Mao viktigt att racern är skön och ger komfort. ??

Mao viktigt att racern är skön och ger komfort. ??
Beror väl lite på var man cyklar också. Det är ibland lite väl mycket focus på bekvämlighet - är vägarna skapliga och man ger tusan i att träffa alla potthål man ser är det inte så avgörande som ibland görs gällande. Och behöver man lite mer flex är bredare däck med lite lägre tryck ofta effektivare än en spagettiram.

Beror väl lite på var man cyklar också. Det är ibland lite väl mycket focus på bekvämlighet - är vägarna skapliga och man ger tusan i att träffa alla potthål man ser är det inte så avgörande som ibland görs gällande. Och behöver man lite mer flex är bredare däck med lite lägre tryck ofta effektivare än en spagettiram.

Ja, och hur känsligt man är för det. Jag tycker att mina gamla lvgcyklar hade för styva framgaflor. Mina nuvarande är mycket mer komfortabel. Jag kör ingen kolfiber komfortstolpe, men för några är det viktigt, framförallt om man kör på dålig underlag.

EDIT: just komfort av gaffeln kan dock vara bra eller dåligt på både cyklar, jag har ingen aning.

Ja, och hur känsligt man är för det. Jag tycker att mina gamla lvgcyklar hade för styva framgaflor. Mina nuvarande är mycket mer komfortabel. Jag kör ingen kolfiber komfortstolpe, men för några är det viktigt, framförallt om man kör på dålig underlag.

EDIT: just komfort av gaffeln kan dock vara bra eller dåligt på både cyklar, jag har ingen aning.
Inte jag heller, den cykeln som är "stötigast" tar bredast däck så där botar jag problemet med lite lägre tryck i framdäcket. Fast jag är kanske okänslig - senaste cykeln jag led av den var stötig var en triathlon cykel med 19mm däck. På 90-talet.

IMHO - känsligheten för stötdåligt underlag ökar exponentiellt med tröttheten i kroppen. Första timmarna är det oftast inga problem att dämpa/fjädra med böjda armar och lyfta lätt på rumpan men ju längre man kört desto mer och mer stör varje liten ojämnhet.

IMHO - känsligheten för stötdåligt underlag ökar exponentiellt med tröttheten i kroppen. Första timmarna är det oftast inga problem att dämpa/fjädra med böjda armar och lyfta lätt på rumpan men ju längre man kört desto mer och mer stör varje liten ojämnhet.
Jag cyklar sällan längre än 30mil så där är det ju en skillnad såklart mot er långcyklare

Vet inte vilken som är mest aerodynamisk. Radon med sitt sadelrör/-stolpe, eller Ridleyn med helt integrerade vajrar och slangar.

Ridleyn tar iallafall 30 mm däck och är deras vårklassikerhoj.

30 mm däck är nog å andra sidan ganska oaerodynamiskt :)
Fast man ska aldrig underskatta den mänskliga driften i möjligheten att inte behöva välja bort. Med en ram som kan ta 30 mm däck kan man ju köra "komfortabelt", om man vill, och köra aero med 25-26 mm när sekunderna räknas.

Köp något med 23 däck och släng bara på rimbrakes sen har du större övertag över alla andra än om du köper den mest "aero"-ramen som finns att få.

Jag kan aldrig låta bli att få skrattanfall över alla dessa aeroramar som är optimerade med den senaste vetenskapen som sedan rullar omkring med diskbromsar. Med den logiken kan jag försöka ta ett KOM men tvärs emot segmentet.

Två racer cyklar som finns i lager. Är det stor skillnad på aero racer vs en mer vanlig/allround?

Ridley allround racer!

Radon aero racer!

Mvh Nicklas
Om önskemålet bara är som du skriver att vara ute mycket så skulle jag välja en komfortabel cykel.
Om du har fartmål, tävlingsambitioner, stöter mycket osv, köp en Aero.

Vet inte vilken som är mest aerodynamisk. Radon med sitt sadelrör/-stolpe, eller Ridleyn med helt integrerade vajrar och slangar.
Enl de vindtunneltester jag har läst ger sådant som integrerade vajrar och slangar minimalt med aerovinst, men det säljer.

30 mm däck är nog å andra sidan ganska oaerodynamiskt
Det går inte att generalisera på det sättet. I praktiken beror det på vilken däcksbredd fälgarna är gjorda för, men de
Fulcrumhjul som radoncykeln levereras med är antagligen inte de mest aerodynamiska, åtminstone inte för 30mm däck.
Dessutom kompenseras det, till ganska stor del, av det lägre rullmotståndet hos 30mm däck åtminstone jmf med 23-35mm däck
Men helt klart är att ingen av cyklarna verkar säljas med särskilt bra däck eller hjul.

TS
Radon Valliant har funnits några år, här är en sammanfattning av ett test från 2014 av den fälgbromsade Vallianten

Fast man ska aldrig underskatta den mänskliga driften i möjligheten att inte behöva välja bort. Med en ram som kan ta 30 mm däck kan man ju köra "komfortabelt", om man vill, och köra aero med 25-26 mm när sekunderna räknas.
Fast 26-28 är väl ändå gansk soft? Någon räknade ut att just 26mm var det optimala kompromissen mellan rull och luftmotstånd - säkert inte hela sanningen, men troligen inte helt fel heller.

Köp den som kan ta lite tjockare däck så misstänker jag att den blir den med mest komfort. Och den du tycker är snyggast såklart. Bäst är ju om den du tycker är snyggast kan ta typ 32mm däck...
Ja och inte bara att det blir mer komfort, framkomligheten ökar dramatiskt med bredare däck. 32mm släta trycker man lättare grus med utan problem.

Road.cc skapar tänkande rader:
"if this is true, why stop at 25mm? Why don’t we use 35mm or 45mm tyres on a sporty road bike?

Well, for a start they won't fit in most road bikes; a few still struggle with 25mm tyres. Second, a super-wide tyre wouldn’t work aerodynamically with existing wheel rims. And third, wider tyres would add to a wheel’s rotational weight and dull the acceleration."

Hur kan man ens ge det första argumentet är bortom mitt förstånd, ingen skam.

564469_252_60364_wXykdRyXv.jpg

Om du har tänkt spendera många timmar på cykeln är komfort det viktigaste enligt mig. Risken är annars att det inte blir så många timmar som du hade tänkt. Hur kul är det att bli trött i kroppen eller känna sig sliten p.g.a. materialet? På korta rundor eller om du inte cyklar så ofta spelar det kanske inte så stor roll. Men ju mer och ju oftare du cyklar desto viktigare är komforten. Med komfort räknar jag in sittställningen och den bör som alla vet anpassas efter vad kroppen klarar av. Med andra ord är det ingen poäng att köpa en aero-cykel om du inte klarar av att själv sitta i en aero-position. Sen är vinsten med aero-hojar rätt obetydlig i lägre hastigheter så din förmåga att cykla snabbt spelar också in.

Håller med Andy ovan. Det viktigaste är att cykeln passar. Sen beror det på vad du vill få ut av cykeln. Aero är viktigare ju fortare det går. Sen är ju många ramar aero och rätt bekväma ändå. Körde min första 40 milare för ett tag sen på en Systemsix aeroram, men med 28mm däck och lågprofil alufälg. Kändes betydligt bekvämare än 15 mil på samma cykel med 60mm högprofil kolfälgar och 25mm däck. Så mycket går att hämta för komforten från däck, fälg och kontaktpunkter som styrlinda och sadel.

Ja och inte bara att det blir mer komfort, framkomligheten ökar dramatiskt med bredare däck. 32mm släta trycker man lättare grus med utan problem.
För mig funkar släta 32 mm (GP5000TL 46-51/51-56 PSI) både grövre grus, stenkross och traktorväg utan problem. Upplevelsen kan förstås variera beroende på körstil och ekipagevikt.

Dock är det inte samma lätta känsla som med 25/28 mm och 200 W räcker liksom inte riktigt lika "långt" i fartregistret oavsett vad rulltrummetesterna visar.

Jag kör gärna 30/32mm då jag har grusvägar på alla håll från huset så blir det alltid ~1-2 mil grusväg på mina rundor. Aldrig punkat, men visst är det skillnad på rullet när man kommer upp lite i fart. "Väggen" kommer tidigare som skillnaden mellan vinter och sommarkläder.
Med 25id på fälgarna så blir det fin profil.

28mm är annars sweetspot imho.

Det är nog små skillnader på aeroeffekterna mellan olika däckbredder.

Jag kan dock inte minnas att jag har sett några test där bredare däck har varit bättre än 23 mm på samma fälg. Enda gången jag kan se det inträffa är om fälgen är extremt bred där däck tar vid och det skapas ett "hack" som sabbar luftflödet.

Från min synvinkel - Fenix. Ser hal nog ut som det är, bjuder (sannolikt) på lite mer komfort och kan trimmas både upp och ner i fart och komfort med hjul- och däckval. Jag är dessutom fåfäng nog att tycka att Ridley som varumärke med sina konnotationer kring tuff racing, cyklingens heartlands i Belgien/Nederländerna, klassikerloppen et cetera är mer spännande (trots att det blott är lack och dekaler som skiljer den från andra Fjärran Östern-producerade plastraketer).

Har du en tydlig tävlingsambition kan en aeroracer vara rimligt (eller om du bara vill ha den snabba looken, men det fattas ett par hjul för att både estetik och funktion på cykeln ska vara i linje med hur fartig ramen är).

Kan du fortfarande inte bestämma dig? Ta den som gör dig gladast av att titta på lutad mot glasskiosken. På riktigt.

Det lägre rullmotståndet med ngt bredare däck, tyypiskt 28-30mm däck, istf smala, typiskt23-25mm, kan mer än väl kompensera den (en aning) sämre aerodynamiken
Ju sämre vägar och/eller tyngre cyklist desto större fördel med däck med lägre rullmotstånd (Crr) och det kan då vara ett bättre val, trots (en aning) sämre aerodynamik, åtminstone enl Zipp
Så här skrev en av Zipps egna ingenjörer redan för flera år sedan
"Crr (coefficient of rolling resistance) is a big deal, and there are many tire choices where the less aero tire with lower Crr is still the better choice"
— Josh Poertner
Zipp Lead Engineer
Från: https://www.velonews.com/gear/tech-faq-more-on-fast-rolling-tires/

När inlägget ovan skrevs var 25mm däck ovanliga och breda och Zipp själva sålde inte däck bredare än 23mm!
Det har hänt en del sedan dess.
Men det viktiga är fortfarande inte däckens bredd utan att de är bra.

Det lägre rullmotståndet med ngt bredare däck, tyypiskt 28-30mm däck, istf smala, typiskt23-25mm, kan mer än väl kompensera den (en aning) sämre aerodynamiken
Ju sämre vägar och/eller tyngre cyklist desto större fördel med däck med lägre rullmotstånd (Crr) och det kan då vara ett bättre val, trots (en aning) sämre aerodynamik, åtminstone enl Zipp
Så här skrev en av Zipps egna ingenjörer redan för flera år sedan
"Crr (coefficient of rolling resistance) is a big deal, and there are many tire choices where the less aero tire with lower Crr is still the better choice"
— Josh Poertner
Zipp Lead Engineer
Från: https://www.velonews.com/gear/tech-faq-more-on-fast-rolling-tires/

När inlägget ovan skrevs var 25mm däck ovanliga och breda och Zipp själva sålde inte däck bredare än 23mm!
Det har hänt en del sedan dess.
Men det viktiga är fortfarande inte däckens bredd utan att de är bra.
En sak som man lätt missar är att smala däck måste hållas hårda för att inte få genomslagspunka i potthål. Ett bredare däck är ju också högre vilker ger några mm till i "fjädringsväg" innan det smäller och denna fördel kan man till viss del byta in genom att köra lägre tryck och därmed bättre komfort/lägre rullmotstånd på dåligt underlag.

Men det ÄR stor skillnad på däck och däck....

Ridley allround racer!

Radon aero racer!

Mvh Nicklas
Har inte hunnit kolla i detalj på cyklarna. Förr så hade traditionella cyklar rundare rör och mer fästen. Vill du vara ute mycket så är hösten i Sverige blöt, smutsig och mörk (gäller även tidig vår). Möjlighet till att lätt montera skärmar, lysen är då önskvärt. Vill man vara ute riktigt länge under höst och vår så är det även bra att kunna fästa extra väska för förstärkningskläder och dylikt.

Tillbaka
Topp