Räcer -> Tempo Maskin...

• Trådstartare Trådstartare oooan
  • Start datum Start datum
Räcer -> Tempo Maskin...
Jo jag håller med Perry. På många sätt verkar det vara tvärtom som man tror. Var det någon som såg Ghostbusters och deras nedfällda flak på pickupen?

Det visar sig hursomhelst vara bättre att ha flaket uppe. Både ur den helt självklara säkerhetsaspekten men även ur en aerosynpunkt......

Vete inte riktigt vad det har med cyklar att göra utom att "allt är inte vad det ser ut att vara" t.ex. Om man strävar efter en rak rygg med asfalten varför skall man då ha ett styre som så uppenbart är lägre än sadeln ??? Det borde innebära att axlarna kommer lägre än rumpan - eller ?

Personligen hade jag tänkt mig en fullösning med en clip on variant på aerostyre men är lite osäker om
Canyonen grejar belastnineg på carbonstyret.

Räcer -> Tempo Maskin...
Ghostbusters
82_2.JPG

Mythbusters
mythbuster-kari.jpg

Räcer -> Tempo Maskin...
teabag skrev:
-------------------------------------------------------
> FL- det krävs ju en enorm distans på den där
> för att få styret i nivå med sadeln. Annars var
> den ju precis hur snygg som helst.

Är inte halva poängen med en tempohoj att styret skall vara en bra bit lägre än sadeln?

Räcer -> Tempo Maskin...
Min egen erfarenhet av distansen vi diskuterar (3860-180-42195) är att om man skall klara av det hela behöver man en bekväm sittställning på cykeln. Tror inte att jag sett någon på mina 4 lopp som haft en sittställning som killen på Cervelon på förra sidan. Funkar säkert på rena tempolopp men på en Ironmanistans blir det nog jobbigt att springa efteråt.

Okej, du förlorar lite ur aerosynpunkt att ha styret högre upp men börjar du få problem med ryggen under löpningen kan en halvtimme lätt rinna iväg. Gjorde mina 4 lopp på en Basso Viper med clip on tempobåge på styret och det funkade alldeles utmärkt.

Håller just nu på att bygga ihop en cykel för att försöka delta i någon kortare tävling nästa år och har valt en lite "längre" ram för att den inte skall bli lika nervös. Rätt eller fel får framtiden utvisa.

När det gäller hjulen går det nog att hitta ett par begagnade Cosmic eller Shamal att renovera. Just hjulvikten tror jag inte har sån jättebetydelse just i Kalmar då det ändå är väldigt platt.

Räcer -> Tempo Maskin...
Vertikalavstånd sadel-->armstöd är ju dock rätt individuellt, sant är att en bekväm position är att föredra på långa distanser, men det är en god idé ur aero-synpunkt att försöka få till "droppet" så mycket som möjligt även för långdistans triathlon (inom rimliga gränser), dvs tex mala trainer på balkongen under vintern för att vänja till kroppen (+ träningseffekt=dubbel glädje ;-) ). Själv kör jag med 15cm (funkar fint för mig även på 180km), men det är ju en hel drös saker som spelar in på det individuella planet (relaterat till längd på dina kroppsdelar, flexibilitet i främst ryggen, typ av cykel/vinklar och komponenter i övrigt...).

Björn Andersson, vars styre var på bild tidigare i denna tråd kör med ett dropp runt 27cm...och springer efteråt.

/Anders

Tillbaka
Topp