Racer till fixed?

BobMalin

Ny medlem
Racer till fixed?
Hejsan, har en liten fråga till er duktiga snubbar. Köpte mig en Miyata twelve hundered förra veckan, en riktig pärla för övrigt=) men jag är nu sugen på att fixa om den till fixed...går det med en racer ram? Har en bild på hur drop outsen ser ut om det gör er lite klokare, det är nämligen någon liten spännmojäng till skruv så min förhoppningar är att det går att göra den till fixed.

tacksam för svar=)

//Malin

Bilagor

• Bild089.jpg
    Bild089.jpg
    52.6 KB · Besök: 33
  • Bild093.jpg
    Bild093.jpg
    99.3 KB · Besök: 40
Racer till fixed?
Spännmojängen är ett gott tecken på kvalitet. Dyrare Miyata är också och förmligen andas kvalitet.

Deras stålramar hör till bland det bättre.

Spännmojängen som väl bara är en liten maskinskruv kan du väl bar ta bort om du inte tycker den behövs.

men som fix underlättarer den väl att få bra kedjespänning.

lycka till bengt

Racer till fixed?
Jag kanske är dum, men jag kan inte se varför det INTE skulle gå att bygga om till fixie. Skruvarna i dropoutsen är till för att ställa in bakaxeln vinkelrätt mot ramens längdriktning, så att bakhjulet spårar korrekt. De går inte att spänna kedjan med - de trycker ju hjulet framåt, mot vevhuset. Jag kan å andra sidan inte se att de skulle utgöra något hinder mot "fixering". Fast en jag tycker det är en smula synd att bygga om en fin racer med komplett och fungerande(?) drivlina till fixie, men det går nog som sagt, om du vill. Kapa inte av växelörat bara, i fall du ångrar dig senare och vill bygga tillbaka.

/Janne

Racer till fixed?
Vilken fin! Är den pärlemor vit? Ser så ut.

Titta på Velocity fälgar. Kanske svarta eller rosa skulle vara fint.

www.fixedgeargallery.com är ett bra ställe att söka inspiration. Lättare om man väljer allt från början ist för att köpa lite här och lite där.
Du har en grymt rolig tid framför dig. Himla kul att bygga och sen blir det klimax när man får cykla på den. Använder min fixi varje dag, jag är så glad i den.

Lycka till!

Du kommer säker ha massa frågor och här på Happy kan mångas hjäpa till. Bor du i Sthlm eller är i sthlm nu på tors 5/7 så rekomenderar jag detta. http://happymtb.org/forum/read.php/1/657355 Grym samling sköna människor som välkomnar ens milijoner frågor.

Lycka till!

Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Racer till fixed?
Tack BobMalin, nu känns det bättre. Som bengt skrev, är Miyatas stålramar "bland det bättre" och en fin gammal stålram ska man vara rädd om, tycker jag. Lycka till med bygget!

/Janne

Racer till fixed?
Kommer nog att bli en fin fixie. Vita hojar är ju snyggt. Ang hjul så finns schyssta och billiga fixednav inne på veloform.se (och något mindre billiga trackstyren etc som väcker ha-begär).

Slänger in ett utdrag från en diskussion mellan rob och T-mar från bikeforums.net där de avhandlar just modellen 1200. Verkar vara en av deras högsta modeller och dessutom lite ovanlig. Att hoja runt på en James Bond i tux kan ju inte vara fel.

"T-Mar,

Since you are back I was wondering if you knew anything about the Miyata twelve hundred. I've been riding around on it for a couple of months and I must admit that I now have a fetish for Miyatas. I've been able to find out exactly squat about this model though other than two or three other rider's opinions about them.
It still has the original Sante group, which I would like to know more about as well.

Thanks for any help.

Rob

The 1200 appeared twice in Miyata's line-up, first in 1982 and then after a long absence it re-appeared in 1988, for a single year. You have the latter. It was positioned just above the 912 and below the Team Miyata. It is very close to Team frame, but not quite the same. While it is full CrMo and uses the excellent Spline Triple Butted main tubes and spline fork blades, it lacks the spline chainstays, investment cast head lugs and Shimano forged dropouts of the Team. The bottom bracket is also slightly lower, but otherwise the geometry matches the Team. Still very good, but I guess they had to downgrade ithe frame somehow from the Team. The Sante group is excellent though not quite up to the standards of Dura-Ace in the long run.

I've never ridden a 1200 but the Team of the era was excellent and earlier Pro was also very good, so there's no reason to believe this isn't a very fine competition model also. The Pro had disappeared from Miyata's lineup the previous year, so I like to think of the 1200 as the black-tie version of the Pro. The Pro was performance oriented and the appearance, while good, was functional in the traditional sense. The 1200 added high fashion, though the look did not appeal to everyone. It's pretty close to the cycling equivalent of James Bond in a tux."

/Claes

Senast redigerad av en moderator:
Racer till fixed?
tack Claes för ett kanon inlägg. Alltid kul att få läsa lite om sin cykel och att dessutom få höra att den är bra=)

Jag uppdaterar er när det hänt lite mer saker på min lilla miyata=)

//Malin

Racer till fixed?
chrkes skrev:
-------------------------------------------------------
> Vart hittar man sådana där skönheter? Verkar ju
> finnas en hel del vackra stålramar där ute, men
> omöjliga att hitta.

Kikade runt lite på blocket, jag var då ute efter en riktigt liten ram och så hittade jag denna som legat ute ett tag. Jag hade tur för det va en kille som va lite intresserad och skulle kolla på den några dagar efter mig. Men han som sålde den orkade inte vänta så jag fick köpa den. Ingen är lyckligare än jag=)

Det är bara att vara tålmodig och leta runt, tillslut så hittar man guldkornen...

Tillbaka
Topp