Racer till nybörjare

Vingpenna

Ny medlem
Racer till nybörjare
Hej

Ny på forumet. Tänkte köpa en racer föratt cykelpendla dagligen ca 3 mil per dag. Har varit och tittat i flera butiker men blir bara snurrig av alla märken hit och dit. Känns också svårt att få prova cyklarna ordentligt..
Jag vill inte lägga allt för mycket pengar max 10k.

Hur ska jag tänka när jag tittar på cyklar? Vad är skillnaderna på en cykel för 10k och en för 8k? Vad ska jag inte köpa?
Helt enkelt vad är en bra cykel för en nybörjare i den prisklass jag har råd med?

Racer till nybörjare
Jag kommer inte cykla vintertid. Kanske skulle lagt till det i min första post.

Men skivbroms? är inte det jätte svårt att få tag på nästan inte sett en enda med skivbroms?

Jo storlek på cykel har jag förstått att jag behöver rätt.

Men som sagt det finns ju massor med märken, det är där jag blir förvirrad. Vad är ett dåligt köp? Eller spelar det ingen roll vilken cykel i 10 k prisklassen jag köper?

Racer till nybörjare
Ja men ska man pendla dagligen så fungerar inte en riktig racer i detta landet, de flesta ställen har snö. Att man då tar en racer med plats för bredare hjul och byter till vinterhjul är inte så dumt, även om det kallas vinterpendlarcross.

Ska man bara pendla så kanske man väljer en snäll geometri på en racer som är liknande en åretruntcykel så inte säkert det är ett dåligt tips faktiskt.

Men nu när ts inte ska köra på vintern så är det såklart en racer han ska ha.

Frågan är ju hur aggresivt du vill köra, alltså i positionen på cykeln. Upprätt rygg eller ha ryggen vågrätt så det blir minimalt luftmotstånd?

Racer till nybörjare
MichaelOberg sa:
Ja men ska man pendla dagligen så fungerar inte en riktig racer i detta landet, de flesta ställen har snö. Att man då tar en racer med plats för bredare hjul och byter till vinterhjul är inte så dumt, även om det kallas vinterpendlarcross.

Ska man bara pendla så kanske man väljer en snäll geometri på en racer som är liknande en åretruntcykel så inte säkert det är ett dåligt tips faktiskt.

Frågan är ju hur aggresivt du vill köra, alltså i positionen på cykeln. Upprätt rygg eller ha ryggen vågrätt så det blir minimalt luftmotstånd?

N+2

En kan ju inte bara ha en cykel till allt heller!

?

Racer till nybörjare
Bengt-re sa:
MichaelOberg sa:

N+2

?

Nä blir man intresserad av cykling så skaffar man flera. Man måste ju minst ha en racer och en mtb ?

Racer till nybörjare
Behöver man ha specialpedaler? Jag är verkligen helt nybörjare, jkag tänkte liksom vanliga cykelpedaler och vanliga gympadojjor?

Har kikat lite på cyklar på lite olika cykelaffärer. Tittat på Cresent, Scott, Bianchi och Trek runt 8k. Ungefär samma specs på cyklarna verkar det som. Men jag vet inte alls vad jag ska titta efter annat än kolfibergaffel.

Positionen är jag inte alls säker på, vill nog ha nåt lite mer upprätt eftersom jag är så ovan vid den här typen utav cykel. Har liksom bara cyklat på min 3-växlade damcykel innan.

Racer till nybörjare
MichaelOberg sa:
Bengt-re sa:
MichaelOberg sa:

N+2

?

Nä blir man intresserad av cykling så skaffar man flera. Man måste ju minst ha en racer och en mtb ?

Och en stålracer och en gruscross och en tempohoj och en åka och köpa glass med barnen-cykel och en ...

Racer till nybörjare
Det KAN ju faktiskt vara ett godkänt alt. att cykla den delen av året som inte kräver pendlarcross, och lägga pengarna på busskort oktober-mars eller så. Efter att servat pendlaren härom helgen funderar jag starkt på det alternativet nästa år.

Bengt-re har i princip rätt, men man kan komma undan billigare. Brorsan köpte precis en sån här: http://www.wiggle.co.uk/vitus-razor-vrx-road-bike-2018/ Då får du pengar över till lite kring-utrustning också.

Racer till nybörjare
Vingpenna sa:
Behöver man ha specialpedaler? Jag är verkligen helt nybörjare, jkag tänkte liksom vanliga cykelpedaler och vanliga gympadojjor?

Har kikat lite på cyklar på lite olika cykelaffärer. Tittat på Cresent, Scott, Bianchi och Trek runt 8k. Ungefär samma specs på cyklarna verkar det som. Men jag vet inte alls vad jag ska titta efter annat än kolfibergaffel.

Positionen är jag inte alls säker på, vill nog ha nåt lite mer upprätt eftersom jag är så ovan vid den här typen utav cykel. Har liksom bara cyklat på min 3-växlade damcykel innan.

Måste och måste. Nej det går att cykla racer med platta pedaler och gympaskor antar jag - jag har aldrig prövat, men borde väl vara genomförbart. Dock skulle jag helt klart rekomendera någon form av sitta fast pedaler. Och av den typen är SPD enklast att lära sig och skorna går att gå i.

Racer till nybörjare
Har kikat på begagnat men det verkar svårt, då jag vill ha storlek 52. De flesta beg. är 54 och uppåt eller i vissa fall 50 som är för smått istället.

Racer till nybörjare
Vad klassas som en bra cykelaffär? Här gar vi typ bara kedjorna, Sportson, Intersport, Team Sportia, Stadium och där känns det som man knappt får röra cyklarna när man går in..

Racer till nybörjare
Vingpenna sa:
Vad klassas som en bra cykelaffär? Här gar vi typ bara kedjorna, Sportson, Intersport, Team Sportia, Stadium och där känns det som man knappt får röra cyklarna när man går in..
Tala om var 'här' är så kan du kanske få lite bra råd.
Finns alla tre "tennisbollsaffärerna" på orten så bör den vara så stor så det finns en riktig affär.

Racer till nybörjare
10k räcker precis till den enklaste Canyon alucykeln. Mer sportig än rejsig sittställning. Det tillkommer lite frakt på priset. Den har vettig spec. Du kan mäta och räkna fram din storlek på hemsidan.

https://www.canyon.com/sv/road/endurace/2018/endurace-al-6-0.html

Mer pengar = (rätt slarvigt) lättare cykel. Sen är det lite blandat mellan tillverkarna hur de jonglerar med komponenvalet för att hålla nere priset. Generellt är det sällan de sätter på lätta hjul och vettiga däck.

Det går att cykla i jumpaskor men det är helt fel. Skall du ha ”vanliga pedaler” är det skor med styv sula som gäller. Titta på tex FiveTen eller Shimano. Funkar helt OK men även med dem känns det i fötterna efter nån timmes hårdtramp i sadeln.

Biltema tror jag har billiga cykelskor och clipslösa pedaler om du vill testa det.

Lycka till.

Racer till nybörjare
Spontant känns Team Sportia väldigt bra i Uppsala. Finns mycket kunnande där.

På Sportson har de ofta varit väldigt inkonsekventa (typ: ”Du ska absolut ha 57 cm, allt annat är helfel... Oj, vi har bara 55 - egentligen är det nog det som är bäst för dig...” dvs, det är alltid rätt storlek som finns inne). De verkar kunna mycket men helt klart mer säljsnack än i de andra kedjorna.

På Intersport finns det en kille som har bra koll (man hittar honom i cykelverkstaden längst in i butiken). De andra i personalen har mindre bra koll och brukar hänvisa till denne kille, ibland t.om. ber de en komma tillbaka senare för att få bra råd istället för snabba sälj.

Stadium i Boländerna har ingen koll alls längre. Olika säljare kan rekommendera helt olika storlekar av samma cykel (en rekommenderade mig som är 191 cm lång att köpa en 52-cm ram). Det fanns en tjej med bakgrund inom cykling som hade bra koll men jag har inte sett henne på över ett år nu.

XXL i Uppsala brukar sällan ha koll på något. Att handla av dem känns ungefär som att näthandla, förutom att man iaf kan se produkten irl.

Cykelkläder som duger finfint för pendling hittar du oftast väldigt prisvärt hos Decathlon mittemot Biltema. Särskilt tjejen med fransk brytning har stenkoll på för- och nackdelar med deras olika produkter. Inte så creddiga grejer men bra förhållande pris - prestanda om du undviker de billigaste serierna (deras produkter i serierna 500 och 900 brukar vara bra).

Bäst service får du på Velotek mittemot moskén. Bra verkstadspriser, kompetent jobb och många tips och råd runt din cykel. De är inga ja-sägare utan kan faktiskt säga att man har fel och sedan förklara pedagogiskt varför (utan att få en att känna sig dum).

Med allt detta sagt så stod det innan helgen en Scott Speedster 40 (med Soraväxlar) i storlek 52 cm på Intersport i Boländerna, sänkt till 4995 kr. Absolut ingen supercykel men ganska bekväm med kolfibergaffel och avslappnad geometri, och den går helt klart att cykla snabbt på. Sora är en slitstark grupp men känns inte lika sofistikerad i växlingarna som de lite finare grupperna. Istället är slitdelarna billiga och den är enkel att sköta och ställa in. Scotten är dessutom lätt att fästa skärmar på om du börjar cykla även i lite sämre väder. Ska du främst ha den för pendling så tror jag den är ett kap.

Annars brukar både Intersport och Team Sportia ha riktigt saftiga reor redan på måndagen efter Vätternrundan.

Racer till nybörjare
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag hade gått till Team Sportia i detta fallet.

Är väl egentligen det enda rätta om du är osäker. Diverse krånglande setup och komponenter kan de dessutom hjälpa till med. Dessutom kan du ju vänta till efter VR som zur_mitte skrev och få cykeln till ett bättre pris.

Men är man beredd att skita ner sig och kolla in youtube-videos så är nätet ett bra val också, storlekstabeller finns ju lite varstans så det är bara att mäta och kolla.

Racer till nybörjare
Många bra tips ovan. Om det handlar om 3 mil enkel resa börjar det bli relativt långt att köra varje dag. Då skulle jag helt klart vilja sitta fast i pedalerna så man kan få lite bättre fart på grejerna. Men du kanske avsåg 3 mil tur och retur? Även så känns en snabbare cykel motiverad men det är mer ett avstånd som går att köra med lite av varje och kanske utan full cykelutstyrsel.

Tänk också på att hur du kan förvara cykeln när kommer fram är rätt avgörande för vad du ska ha för cykel. Även en billig racer ser ganska bling ut i cykelstället och sådana cyklar får ofta vingar och försvinner, särskilt i Uppsala. Är du tvungen att ha cykeln ståendes ute fastlåst skulle jag håla mig till något rätt enkelt. Inte heller kul att släpa på stora lås på en racer...

Racer till nybörjare
Hittade en förra årets modell billigt i en av kedjebutikerna. Så nu ska det ut och cyklas!
Blev en Crescent Nano i de typiska "tjejefärgerna" med Sora växlar. Hoppas den ska hålla mig ett tag =)
Jag kommer dagpendla på den till tågstation. Bor i en liten ort ute på landet. Tänkte köra med mitt mopedlås till som är ABUS 3 klassat lås och kätting. Var hade ni ställt cykeln? Vid tågstationen där det finns ett privat företag på första våningen i det gamla stationshuset med fönster 3 meter utanför cykelparkeringen, där det också står en del fina MTB cyklar från typ scott?
Eller ställa cykeln en bit bort från station framför entren på ett ålderdomshem?
Och nej jag har inte möjlighet att ställa den inomhus vilket förståts hade varit optimalt..

Racer till nybörjare
Vingpenna sa:
Hittade en förra årets modell billigt i en av kedjebutikerna. Så nu ska det ut och cyklas!
Blev en Crescent Nano i de typiska "tjejefärgerna" med Sora växlar. Hoppas den ska hålla mig ett tag =)
Jag kommer dagpendla på den till tågstation. Bor i en liten ort ute på landet. Tänkte köra med mitt mopedlås till som är ABUS 3 klassat lås och kätting. Var hade ni ställt cykeln? Vid tågstationen där det finns ett privat företag på första våningen i det gamla stationshuset med fönster 3 meter utanför cykelparkeringen, där det också står en del fina MTB cyklar från typ scott?
Eller ställa cykeln en bit bort från station framför entren på ett ålderdomshem?
Och nej jag har inte möjlighet att ställa den inomhus vilket förståts hade varit optimalt..

Den låter inte jättedyr. Ställ den där det är praktiskt, kolla att du har hemförsäkring, och lägg inte så mkt känslor i om den skulle försvinna.

Tillbaka
Topp