Racer under 10.000:-

Trebor77

Medlem
Hej!

Jag är en aktiv människa som gillar att utmana mig själv i olika sporter. Nu har mitt intresse landat (om än tillfälligt) på cykling och vill såklart köra tuffa pass inom detta :) Söker en cykel att köra landsväg med men då jag inte vet hur frälst jag kommer bli i sporten, vill jag hitta en billig variant under 10.000:- Är det ens möjligt? Vad brukar isf. dessa billigare racercyklar sakna?

/Robert

Det går att hitta nya racercyklar för under 10 kkr. Förvänta dig dock väsentligen billigast möjliga val vad gäller det mesta.

Begagnat kan potentiellt ge dig en bättre cykel för samma peng. Kräver dock ev. lite mer av dig som köpare.

Viktigast är dock att du får något som passar hyggligt storleksmässigt. Om du sitter illa på cykeln och det är mer än lite fel kommer det att vara svårt att få till en bra sittposition genom att justera cykeln och/eller byta delar, t.ex. styrstam.

Hej!

Jag är en aktiv människa som gillar att utmana mig själv i olika sporter. Nu har mitt intresse landat (om än tillfälligt) på cykling och vill såklart köra tuffa pass inom detta :) Söker en cykel att köra landsväg med men då jag inte vet hur frälst jag kommer bli i sporten, vill jag hitta en billig variant under 10.000:- Är det ens möjligt? Vad brukar isf. dessa billigare racercyklar sakna?

/Robert
En landsvägscykel skulle jag kunna tänka mig köpa begagnat, de slits betydligt mindre än MTB då de ofta används i finväder endast.

Man får nog en helt OK ny cykel också, förenklat, det man betalar för är oftast avsaknad av vikt, dyrare cykel = lättare. =)

Dyrare cyklar har oftast mer avancerade växlar, hjul, bromsar...

Jag har fälgbroms på min landsvägscykel och önskar skarpt att jag har skivbroms. Skall du endast cykla torrt är det inte så viktigt men annars vore det bra med skivbroms..

Jag har fälgbroms på min landsvägscykel och önskar skarpt att jag har skivbroms. Skall du endast cykla torrt är det inte så viktigt men annars vore det bra med skivbroms..
Jag tycker även kvantitet bromsningar och hur kraftigt man bromsar spelar in. Utför brant serpentinväg i berg tänker jag att skivbromsar absolut bör vara trevligare. På en plattrunda utan speciellt mkt anledning att bromsa känns som det inte spelar så stor roll.

Jag tycker även kvantitet bromsningar och hur kraftigt man bromsar spelar in. Utför brant serpentinväg i berg tänker jag att skivbromsar absolut bör vara trevligare. På en plattrunda utan speciellt mkt anledning att bromsa känns som det inte spelar så stor roll.
Under hmmm "central Stockholmscykling" föredrar jag skivbroms (censur av hastighet ? ) men på de flesta landsvägar fungerar fälgbromsat jättebra, noll problem. I gruppcykling måste man vara extra försiktig med skivbroms innan man vant sig, nästan så att fälgbromsat är bättre. I och för sig ska man helst aldrig bromsa när man kör i grupp. Sedan beror det så klart på kuperingen som du nämner. På vintern eller i allmänt risigt väder känns också skivbroms klart tryggare.

Senast ändrad:
Med fälgbroms upplever jag även att valet av däck blir snävare, dvs max 25mm breda däck. Därför har jag en halvhjärtad köpes-annons ute efter en billig beg komfort-räser med skivbromsar.

Jag har fälgbroms på min räser. Cyklar i platta Örebro med omnejd och uteslutande i finväder. Funkar bra.
Har en MTB med skivbroms för dåligt väder.

Över 25 mm och jag ska böka med att släppa ut luften för att få loss hjulet ur ramen pga fälgbromsen, är min killgissning. Nja...
Om du slutar killgissa går det nog bra ska du se. Sedan kan det säkert skilja sig beroende på fabrikat och modell av broms men med mina nuvarande Force och sedan länge hädangångna Chorus märktes inga problem, med eller utan luft. Med Chorus kunde problemet möjligen vara däckets höjd* men inte bredd.

Edit; * ja såklart även bromsarnas placering på gaffel och ram på höjd i förhållande till hjul.

Senast ändrad:
Jag och frun lyckades förra sommaren hitta varsin racer med Shimano 105 i toppskick för totalt 10.000:- tillsammans.
På hennes fälgbromsade så går 28mm in utan bekymmer men lite tight på min dock p.g.a. kolfiberramens utformning. Dessa båda har fungerat utmärkt för de ca 150-200mil vi hitintills gjort på dem och gick hur bra som helst på helgens Vättern100.

Över 25 mm och jag ska böka med att släppa ut luften för att få loss hjulet ur ramen pga fälgbromsen, är min killgissning. Nja...
De flesta fälgbromsar (vart fall tillverkade efter 1990) går det ju att släppa på spänningen för att få ut hjulet om man har lite bredare däck. Jag har 28mm på lvg-cykeln. På min pendlare 32 mm. Båda går det utan problem, men kräver att släpper på spänningen via den lilla spaken för detta (vad den nu kan tänkas ha för formellt namn?).

Under hmmm "central Stockholmscykling" föredrar jag skivbroms (censur av hastighet ? ) men på de flesta landsvägar fungerar fälgbromsat jättebra, noll problem. I gruppcykling måste man vara extra försiktig med skivbroms innan man vant sig, nästan så att fälgbromsat är bättre. I och för sig ska man helst aldrig bromsa när man kör i grupp. Sedan beror det så klart på kuperingen som du nämner. På vintern eller i allmänt risigt väder känns också skivbroms klart tryggare.
Jag avsåg allmänt. Och @hanek082, vars inlägg jag svarade på, tror jag inte ägnar sig åt cykling i centrala Sthlm primärt.

Hej!

/Robert

Kanske?

Litet off-topic: "Racer under..." måste vara ett av de allra vanligaste spörsmålen. När forumet drog igång kan jag tänka mig att gränsen eller taket låg närmare 1 000 kr än 10 000 kr.

Senast ändrad:

Kanske?
Tack för tips om annonser!

Jag krånglar till det lite då. Cykeln är egentligen till min sambo i överraskning. Hon har dock en förmåga att se allt jag gör på datorn/mobilen etc. så jag började att skriva allmänt :) Får bara vara noga med att stänga ner denna sida efter mig!

Hon är en liten tjej. Mellan 160-165 cm. Smala axlar så antar det kräver ett smalt styre. I övrigt stark som tusan :)

Små cyklar gör ju begagnat svårare men finns något bra blir det ofta mindre konkurrens kan jag gissa.

Annars är väl Decathlon rimligt bra om man bor i Sthlm och vill testa (om de inte lagt ner). Annars Canyon gissar jag? Köper dock aldrig nya cyklar själv så har dålig koll :)

Tack för tips om annonser!

Jag krånglar till det lite då. Cykeln är egentligen till min sambo i överraskning. Hon har dock en förmåga att se allt jag gör på datorn/mobilen etc. så jag började att skriva allmänt :) Får bara vara noga med att stänga ner denna sida efter mig!

Hon är en liten tjej. Mellan 160-165 cm. Smala axlar så antar det kräver ett smalt styre. I övrigt stark som tusan :)
Jag tycker ofta att jag ser damspecifika cyklar begagnat som passar till någon runt 160cm. Jag hittade en kanonfin LaPierre till frun men då fanns flera alternativ att välja på. Ett tips är att vänta tills efter Vätternrundan nu i helgen ?

Jag tror att man får läsa på detaljerna om respektive cykel (främst bromsar, hjul) för att hitta maxbredd på däcken. Min cykel med Ultegra R8000 tar 28mm däck. Äldre bromsar tror jag inte fixar 28mm och sedan hänger det på fälgen. Mina gamla hjul tog max 25 mm däck. Köpte lättare hjul som har bredare fälg och de tar 28mm.

Jo.. sedan är ju inte alltid 25 mm-däck 25 mm heller utan kan i praktiken vara bredare. 25mm-michelindäcken jag hade förrförra säsongen var runt 27 mm tex

Oftast så står det under specifikationen av hjulet antigen på försäljningssidan eller hos tillverkaren, ibland får man söka lite extra.
T.ex på mina Vision TriMax 30 KB hittar jag "ETRTO: 19-622
Recommended tyre size: 700 x 23 – 37 C"
Mina gamla Ursus Izar "Rim Profile: Clincher. Rim height: 30mm. Rim width: 15mm Recommended Tyres: 700x23c or 700x25c"
Sedan är det möjligt att C17-hjul hade gett mig problem pga höjden på däcket.trots att de tar 28mm däck. Jag satte på 25mm först men märkte att det fanns plats för större och testade.

Hej!

/Robert
Hej, finns hur många fina cyklar som helst på både blocket och denna sajt. Oftast så är cyklarna väl omhändertagna. Har själv köpt 8 st kanon fina racer av privat personer sista halvåret mellan 3' - 9'kr Vad är då skillnaden? 10d istället för 11d el 12d. Fälg broms istället för skivor. Väldigt ofta så får du med fina original hjul för ägarna har investerat i dyra kolfiber hjul. Som nybörjare duger gott och väl shimano 105 serien t.om modell grupper under. Vill du dock glänsa lite köp en hoj med Ultegra utrustning. Läser många gånger snabbcykel säljes??
Vem gör cykeln snabb jo den som trampar. Självklart är en kolfiber hoj trevligare att hoja men ALU ram är inga fel heller. Stålram och 5d gick att göra kanon tider med förr oxå. Lycka till
Mvh
f.d elitcyklist
f.d Produkchef

Tillbaka
Topp