Racer uppgradering komponentgrupp?

nybergjo

Medlem
Skall göra en rejäl uppgradering av hojen genom komplett byte av komponentgrupp.
Har förstås kollat blytunga Ultegra där pris/prestanda verkar vara riktigt starkt men
samtidigt har jag även kollat in Sram, både Red och Force.
synpunkter från klungan...? vad är bäst? lättast etc?

Jag föredrar ergonomin i Srams reglage och växelrörelse framför Shimano om vi pratar endast mekaniska grupper. På finhojen har jag Sram Red, men det är egentligen mest för att det var enda specen med Sram som fanns. Skulle jag köpt lös grupp hade jag nog nöjt mig med Force men i detta fallet hade den gruppen, lös ram och okej hjul kostat i samma storleksordning som komplett cykel med Red. Å andra sidan är rekommenderat retailpris ungefär samma på Force och Ultegra men den senare finns oftast att få tag på men ganska mycket bättre rabatt vilket gör valet svårare...

Är ganska sugen på Sram efter att ha uppgraderat mtb:n precis till XX1. Gillsr Sram's stuk på ngt sätt.
Det har säkert varit uppe i massor av trådar men vet Du ngn bra vikt jämförelse mellan grupperna?

Har Du även tips på butik med bästa pris för komplett grupp är det uppskattat!

Bäst pris på kompletta grupper brukar finnas hos Merlin Cycles i England. Ser nu att de verkar ha sänkt priset på Force 22 också så skillnaden mot Ultegra 6800 är inte längre lika stor. Annars handlar jag mest från Bike-Components i Tyskland, kanske inte riktigt lika bra rabatt på komplett grupp men oftast billigast på lösa delar om man vill kombinera fritt. (Båda två år ett antal hundralappar billigare än ovan föreslagna Chain Reaction på en komplett Ultegra 6800.)

fposse skrev:
-------------------------------------------------------
> Men skulle jag bygga ihop något nytt idag skulle
> jag gå på Shimano Ultegra. Ruskigt bra prestanda
> för priset.

Är det så? Har Shimano sett till att det är skillnad på 105 och Ultegra tillslut? Isf ÄNTLIGEN!!!

Tidigare generationer (åtminstone 3-4?) har ju nämligen bara varit något hekto och samma funktion. Och pga det har man inte kunnat kalla Ultegra prisvärt. Jo förresten, Ultegra brukar vara prisvärt det året innan 105 får sin generationsväxling.

Freddie L skrev:
> Ultegra brukar
> vara prisvärt det året innan 105 får sin
> generationsväxling.

2014 är det året.

Den Ultegra som säljs i år (6800) är 11-delad + MYCKET annat nytt
Den 105 som säljs i år(5700) är 10-delad
Men 11-delade 105(5800) är på gång.

/Håkan

Men jag ska vara ärlig med att jag inte riktigt hänger med på lvg-sidan längre. Har inte läst några vikter på nya 5800, kanske har det blivit lite skillnad den här generationen?

Har sram rival på cx. Alltid haft shimano (ultegra o DA) innan o har det på racern. Kan vara vanesak, men tycker växelföraren känns sämre på sram. Känns inte som det kommer hålla lika bra som shimanos. Och en del felväxlingar i början, måste vara bestämd på sram, men det lär man sig fort.

Gillar nog shimano bättre. Kan hända srams finare grupper känns mer rejäla?

Har bara testat äldre campa, ingen uppfattning om hur det nyare känns.

Varför denna fixering vid vikten?

Om du inte kommer att använda din cykel utan enbart väga den så kan jag förstå det,'
men för de som använder sina cyklar är ju tex passform och funktion viktigare.

PS
Vill du att din cykel skall KÄNNAS snabb och kvick när du använder den bör du satsa på hjul som är styva och har låg rotationsvikt. Det är inte nödvändigtvis samma sak som låg totalvikt.

Redigerat:
Glöm inte bekväma, smidiga och (gärna) snabba däck + (tillräckligt) lätta slangar.
Det gör troligen den mest märkbara skillnaden

/Håkan

Senast ändrad:
HåkanC skrev:
> Varför denna fixering vid vikten?
>
> /Håkan

Vet inte om det här var riktat till mig?

Jag bryr mig om vikt, men jag tar också med något luddigt kallat "prisvärdhet" när jag ska shoppa. Jag reagerade bara på att Ultegra utmålades som ett bra pris/prestanda val. För där håller jag inte med (jag kan ha fel angående nästa generations 105 (årsmodell 2015, släpps om en månad)).

När funktionen är densamma och vikten är nästan densamma (skillnaden har varit ett par gram på ett vevparti någon generation har jag för mig) men priset ligger i storleksordningen 50% högre så är inte pris/prestanda bra. Tycker jag.

Jag har en gammal 105-grupp, XO, och XT-komponenter på de cyklar jag använder idag. Skulle jag uppgradera racern hade jag tittat på Force/Red om vikten var prioriterad. Om prisvärdhet var viktigt hade jag tittat längre ned i grupp-hierakin, Rival/Apex eller Tiagra kanske? Och så hade jag försökt bilda mig en åsikt om ergonomin på reglagen passar mig.

Mayhem skrev:
> Jag föredrar ergonomin i Srams reglage och
> växelrörelse framför Shimano om vi pratar
> endast mekaniska grupper. På finhojen har jag
> Sram Red, men det är egentligen mest för att det
> var enda specen med Sram som fanns. Skulle jag
> köpt lös grupp hade jag nog nöjt mig med Force
> men i detta fallet hade den gruppen, lös ram och
> okej hjul kostat i samma storleksordning som
> komplett cykel med Red. Å andra sidan är
> rekommenderat retailpris ungefär samma på Force
> och Ultegra men den senare finns oftast att få
> tag på men ganska mycket bättre rabatt vilket
> gör valet svårare...

Jag har ju visserligen SRAM på 3 av 4 cyklar, men jag kan inte förstå hur man kan tycka
att SRAM har en bättre ergonomi, där ligger Shimano tyvärr om hästlängder förre.

Plissken skrev:
> Jag har ju visserligen SRAM på 3 av 4 cyklar, men
> jag kan inte förstå hur man kan tycka
> att SRAM har en bättre ergonomi, där ligger
> Shimano tyvärr om hästlängder förre.

Kanske är så enkelt som att det handlar om personliga preferenser. Om du själv tycker att Shimano passar dig bättre ergonomiskt, varför har du då SRAM på 75% av finns cyklar?

Säg det... det satt SRAM på hybriden och 29ern från fabrik.
Däremot valde jag SRAM Red på racern för de bättre bromsarna och den
hårdare växlingen (är väl lite sadomaso) :)

Plissken skrev:
> Jag har ju visserligen SRAM på 3 av 4 cyklar, men
> jag kan inte förstå hur man kan tycka
> att SRAM har en bättre ergonomi, där ligger
> Shimano tyvärr om hästlängder förre.

Reglagen passar väl helt enkelt mina händer bättre än dina? Jag vet inte om det är den stora gropen i spaken, pivotpunktens placering eller någon annan orsak men jag upplever inbromsning med händerna ovanpå Shimanos reglage sämre än Sram till både verkan och modulation. Har också upplevt Shimanos bromsspak som något sladdrig när den dubblerar som växelspak.

Det kan givetvis bara vara så att reglagen (eller slitdelar) på de cyklar jag testat helt enkelt varit slitna eller dåligt inställda. Har inte heller testat den senaste generationen (9000/6800/5800) av grupper från Shimano, så det kan säkert ha skett förbättringar också. Den nya utformningen på Srams reglage som introducerades med Red 2012 var till exempel en klar förbättring jämfört med äldre versioner.

Enkelt. Gillar du Shimano uppgraderar du till Dura Ace 11d, gillar du SRAM uppgraderar du till Red 22, tycker du att det känns skoj med retro byter du till Campa SR. Inte för att vara dryg, men jag ser det inte som uppgradering om man nöjer sig med Ultegra eller Force. ;-)

Jag funderar på SRAM Red 22 reglage, men köra Force på övriga delar, vad jag förstått ska det fungera bra. Jag har Campa Athena 11 idag och är nöjd förutom utbudet av beggade hjul, samt att man behöver massa specialverktyg. Droppen kom när jag skulle byta vevlager och måste ha en 14 mm insexnyckel samt en speciell avdragare för att få bort vevarna.

Senast ändrad:
landen skrev:
> Jag funderar på SRAM Red 22 reglage, men köra
> Force på övriga delar, vad jag förstått ska
> det fungera bra. Jag har Campa Athena 11 idag och
> är nöjd förutom utbudet av beggade hjul, samt
> att man behöver massa specialverktyg. Droppen kom
> när jag skulle byta vevlager och måste ha en 14
> mm insexnyckel samt en speciell avdragare för att
> få bort vevarna.

Kan hålla med om att Campas Power Torque inte är direkt det enklaste vevparti att serva men faktum är att Biltemas enklaste avdragare duger bara man har ett mothåll med rätt diameter på axeln.
Hittade passande brickor hos Ahlsells när jag skulle demontera vevpartiet på crossen.
Förstår dock inte iden med PT när man har marknadens mest servicevänliga system i Ultra Torque.
Är det bara för att man inte skall köpa de billiga grupperna månne?

Kan nog vara så, min Athenagrupp åker ut på köp o sälj till förmån för en Sram Force 22-grupp. Såg att Merlincycles hade bra pris på den. Någon som har koll på om det är några stora skillnader förutom vikt man bör vara vaksam på just Force vs Red? Om det är värt att plocka in någon enstaka red-komponent?

Tillbaka
Topp