Racerdäck men inte punktering

pump

Ny medlem
Nu är det snart dax att ta fram pendlingsracern. Tyvärr var förra årets racersäsong var en veritabel orgie punkeringar som jag inte tänker upprepa i år. De däck som jag körde med var Schwalbe Blizzard Kevlar och Michelin Pro 3. Planerar därför att införskaffa mer punkteringsresistenta däck. Har tre kandidater som verkar intressanta:

Schwalbe Durano plus (hette Stelvio plus) med tjockt s k smartguard skydd. Tunga och dyra!
Continental Ultra gator skin, relativt lätta och billiga
Vittoria Vittoria, Open Pavé Evo CG, lättast och dyra

Finns det någon vänlig själ som kan delge eventuella erfarenheter om dessa däck. Tänker främst på punkteringsresistens och rullmotstånd

Cykler du i skoven ? ;o)
Sidste år punkterede jeg en gang selvom jeg kørte på Schwalbe ultremo.

Et dæk jeg vil anbefale er Vredestein Fortezza TriComp, som er et godt allround dæk, der ikke vejer alt for meget.

Ultra Gatorskin har jag rullat på helt punkafritt sen våren 2007. Även på kommunens grus och helgernas glaskross här och var. Supernöjd med dem!
Bakdäcket är iofs ganska slitet nu, så det ska jag byta ut snart. Vet inte hur många mil, tyvärr.

Rullmotstånd är svårt att uttala sig om utan att ha testat flera olika sorter. Men jag har aldrig upplevt dem som tunga på nåt sätt.

Senast redigerad av en moderator:
Körde 400 mil ULTREMO.....
Tveka aldrig då det kom en grusväg... Bara cykla på...
Jag är nöjd med ULTREMOS skydd...

Roger

Mina Ultremo funkar fin fint, har cyklat på en del grusiga cykelbanor i år, inga problem och många mil förra året.

Undra hur länge det går att jinxa.

Continental GP 4 Season
Väldigt punkteringssäkra, jämfört med mina Michelin Pro2Race.
Rullar rätt lätt och har en bra grepp även när det är kall och blött.
Kan hända att jag låter de sitta kvar på hojen till Vätternrundan, bara för att vara på säkra sidan.

Mina Conti Ultra Sport har rullat tvåhundra mil på racern. En punka. Minns inte exakt när/var/hur.
Innan dess hade jag också Ultra Sport och fick en eller två punkor på tvåhundra mil. Däcken var inte utslitna då, utan hade massor kvar att ge. Jag sålde cykeln, skaffade en ny beggad och satte på nya Ultras på den.

Mina Conti Ultra Gatorskin har rullat ca hundra mil på beatern. De får en mycket hårdare behandling och har punkat kanske sex gånger. På ett och ett halvt år. Bakdäcket börjar bli rätt slitet (mycket skiddande).

Mina Conti GP4000 har gått kanske 50 mil på finfixien och har inte punkat en enda gång, men de har ju inte heller riktigt fått chansen ;).

Alla mina cyklar går som pendlare (två mil enkel väg) dagligen rakt igenom Stockholm. Vilken cykel beror på väder, humör, kondis, om jag ska ut på stan efter jobbet etc.

Jag tycker alla tre känns lättrullade och punkteringssäkra och med bra väggrepp. Gatorsarna kanske är lite tyngre i rullet, men det är fortfarande 23mm racerdäck vi snackar, eller hur?
GP4000 känns lite dyra och lyxiga för pendling och de slits väldigt fort. Men de har sjukt bra grepp.

Jag måste vara den enda på happy som tycker Gator Skin suger. Jag hade sådana på min förra racer och var inte alls nöjd med dem. Punkade hela tiden, kanske fick Måndagsex?

Var det penetrationspunkor då?

För jag har punkat också, men varje gång har det varit skav från fälgbandet, och alltså inte alls däckets fel.

Ber om ursäkt för liten trådkapning men jag är i liknande situation men hade tänkt mig lite bredare däck; 28 mm kanske (till fixie med väldigt lite skiddande). Punkasäkerhet prioreteras högst, men även livslängd är viktigt. Schwalbe Marathon Plus verkar möta dessa krav men är väldigt tunga (och dessutom fula). Schwalbe Marathon Supreme verkar bra men i bredaste laget och relativt dyra (30 ojråsar på bike discount). Conti Sport Contact skulle kunna vara ett alternativ men kostar typ samma som GP4000s vilket känns knasigt. Kan inte nån bara säga vad jag ska köpa så slipper jag fundera så mycket!

Anledningen till ett bredare däck är att jag antar att de ger både längre livslängd och bättre komfort. Kör inte så fort och långt att jag behöver bry mig om luftmotståndet. Tar gärna emot synpunkter på det resonemanget också.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det penetrationspunkor då?
>

Jepp, det var det. Alla på slitbanan. Både fram och bak. Det satt snikdäck på räsern när jag köpte den (Conti Ultra Sport) men de höll faktiskt bättre. Men de var tråkigare att åka på.

Som sagt, kan ha varit Måndagsex. Men båda? Jag skulle pröva Kryllion Carbon om jag skulle köpa punkasäkra idag. Schwalbe har ju Stelvio Plus vilket är flera snäpp värre men det kanske inte är ett lika roligt däck (bara gissningar, nån med erfarenhet kan ju bistå med info).

Jag köpte såna här för fyra år sedan för att använda i mina träningshjul. http://www.bike-components.de/products/info/p2209_Antiplatt-Pannenfuchs.html
Tanken var att plocka ut dem när vägarna var sopade men de funkade så bra att de fick vara kvar året runt. Inte en punka sedan dess, bortsett från en brutal genomslagspunka när jag pga ouppmärksamhet prickade ett potthål i 40km/h, trots att däcken används till corden är framme runtom hela däcket. Om det rullar tyngre, vilket jag antar att det gör om man skulle mäta, är det iaf inte ngt som känns speciellt mycket och eftersom de sitter på träningshjulen känns det inte som om det spelar så stor roll. De gula till landsvägaren och de gröna till pendlar-mtb:n. En av mina bästa cykelrelaterade investeringar tror jag.

Har aldrig haft punktering på nåt av mina räääserdäck. Däremot har tjejen som också cyklar en del fått två på gemensamma turer. Bra karma för mig kanske? Lyckades däremot ha av en ventil när jag skulle pumpa en slang med en sån där liten skitpump, den blev varm och juckade fram och tillbaka i ventilhålet och gick av.

De däck jag har kört på som jag gillar är:

Panaracer Pasela tourguard 25-622, sitter på snabba touring cykeln. Haft sen 2007. Rätt många mil, fortfarande i grymt skick. Klarar grus, mackadam och glaskross utan problem. Superbra faktiskt, speciellt i förhållande till priset.

Conti ultra sport, 23-622, sitter på träningshjulen, också många mil. Upplevs tyngre än de ovan- och nedanstående. Helt okej, aldrig några problem, använts i trainern under vintern och har inte slitits så mkt som jag trodde.

Conti GP4000s, sitter på de lite finare hjulen. Bra, lättrullade, hittills inga problem med grus, genomslagspunkor eller lite glaskross.

Skulle jag välja ett par däck till pendling skulle jag ta panaracer utan tvekan.

baby fat skrev:
> Ber om ursäkt för liten trådkapning men jag är
> i liknande situation men hade tänkt mig lite
> bredare däck; 28 mm kanske (till fixie med
> väldigt lite skiddande). Punkasäkerhet
> prioreteras högst, men även livslängd är
> viktigt. Schwalbe Marathon Plus verkar möta dessa
> krav men är väldigt tunga (och dessutom fula).
> Schwalbe Marathon Supreme verkar bra men i
> bredaste laget och relativt dyra (30 ojråsar på
> bike discount). Conti Sport Contact skulle kunna
> vara ett alternativ men kostar typ samma som
> GP4000s vilket känns knasigt. Kan inte nån bara
> säga vad jag ska köpa så slipper jag fundera
> så mycket!
>
> Anledningen till ett bredare däck är att jag
> antar att de ger både längre livslängd och
> bättre komfort. Kör inte så fort och långt att
> jag behöver bry mig om luftmotståndet. Tar
> gärna emot synpunkter på det resonemanget
> också.

Har kört både bud och privat med Schwalbe Marathon Racer. Det har det tunnare 'Raceguard', men har bara stått för en punka på ett och ett halv år. Då var det ett centimeterlångt, knivbladsformat(!) kommungrus som gick rakt igenom.

Lågflyga skrev:
>
> Har kört både bud och privat med Schwalbe
> Marathon Racer. Det har det tunnare 'Raceguard',
> men har bara stått för en punka på ett och ett
> halv år. Då var det ett centimeterlångt,
> knivbladsformat(!) kommungrus som gick rakt
> igenom.

Tack för tips. Det låter ju betryggande. Lättare och billigare än Supreme. Kanske räcker med de förstnämda ändå...

Köp inte: Gatorskin, går fort sönder.
Köp däremot: Michelin Krylion Carbon som träningsdäck (trögrullat enl Tour) eller GP4000s för race

Min ettöres ösikt
/N

NiclasY skrev:
> Köp inte: Gatorskin, går fort sönder.

Visst är det fantastiskt att däck som en hyllar totalsågas av en annan.

Det visar väl att däck är rätt oberäkneliga.

geologen skrev:
> Det visar väl att däck är rätt oberäkneliga.

Eller så beror det inte på däcken.

JT skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det visar väl att däck är rätt
> oberäkneliga.
>
> Eller så beror det inte på däcken.

Naturligtvis är det så, men folk ändrar knappast inställning till
favoritvägen eller vikten av hålla rätt lufttryck. Därför blir
individuella jämförelser ändå intressanta eftersom de sker under
samma betingelser.

Mina Krylion carbon är upp i 300 mil utan en punka, Gatorskinen slängde
jag efter 120 mil och två punkor.

/N

NiclasY sa:
Köp däremot: Michelin Krylion Carbon som träningsdäck (trögrullat enl Tour) eller GP4000s för race
Min ettöres ösikt
/N
Vackert grävt av en arkeolog :-)
Hur som haver finns Krylion nu igen (v2) och vill minnas jag gillat de däcken (v1).

Gator Hardshell
Spik_i_dacket.jpg

Spik i däcket, men ingen punka!

/Håkan

emmer sa:
NiclasY sa:
Min ettöres ösikt
/N
Vackert grävt av en arkeolog :-)
Hur som haver finns Krylion nu igen (v2) och vill minnas jag gillat de däcken (v1).

Underförstått så behöver jag rejälare däck, men vill inte köra med grusdäcken. 4seasons bra?

Tillbaka
Topp