Racerframgaffel ?

Faran

Ny medlem
Racerframgaffel ?
Hej!

Hur vet jag vad min räserframgaffel har för lutning?

Jag går i köpetankar på en ny kolfibergaffel till min bästa vän, Räsern. I dag har jag en gaffel med expanderinfästning. Så jag vill hellre ha en vridstyvare a-headsetgaffel. Jag har spanat in en gaffel från WR Compositi. Jag kan få den i guld. De svarta är lite tråkiga såvida det inte är en THM Scapula:/ Fast priset där är lite väl högt;(

Jag måste få bra balans på cykeln med den nya gaffeln. Jag behöver veta lite mer om vinklar och vad jag ska utgå ifrån lite mer? Min nuvarande gaffel följde med cyken.

Cannondale CAAD 3 stl 52.

Thanx

Racerframgaffel ?
Du behöver egentligen två mått: höjden från centrum hjulaxel-överkant gaffelkrona (där styrlagret ska sitta), kallas ofta AC-distance, och försprånget (rake). Försprånget är avståndet (vinkelrätt) mellan en tänkt linje rakt ner genom styrröret och hjulaxeln. Höjden gör cykeln högre eller lägre i fram, jag skulle inte rekommendera att din nya gaffel avviker alltför mycket från den gamla. Mer rake gör cykeln stadigare/trögare. Touringcyklar har mycket rake och bancyklar extremt lite. Rak eller böjd gaffel spelar mindre roll, det finns styva och mjuka gafflar av båda modeller. Mät vad du har nu och kolla att den nya stämmer hyfsat med hur du har det eller vill ha det. Vad ska allt detta guld vara bra för förresten? Är Paolo Bettini verkligen en förebild på stilfronten?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp