Racersadel

scottscale

Ny medlem
Racersadel
Är på jakt efter en bra sadel till vättern nästa år. Förstår självklart att valet är individuellt osv men jag skulle bara vilja få ett hum om vilka som kan vara intressanta (populära och prisvärda?)rent generellt. Tänkte mig runt 500 - 800 kr.

Tacksam för svar:)

God hjul

Racersadel
Efter att ha provat lite olika trycker jag nu min bakdel mot Specializedsadlar både på cross, mtb och landsväg. Phenom på de två första, Toupe på lvgen.

Racersadel
HAr funderingar på c64. Är den Verkligen Så skön som många skriver att den är? Funkar en även att cykla långt med å är den hal? Den finns ju med padding ovanpå och blir runt 20gram tyngre. det står 95g på dessa sadlar med padding medans andra anger 125, true? Å väger den verkligen 76g den där c64?

Racersadel
jag har kört min c64 några år nu och jag tycker dej är lika skön som alla andra SLR modeller. Kört vätternrundan som längst på den och inte haft några problem alls. Angående vikten har jag aldrig vägt sadeln tyvärr.

Racersadel
Herbivora skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har kört min c64 några år nu och jag tycker
> dej är lika skön som alla andra SLR modeller.
> Kört vätternrundan som längst på den och inte
> haft några problem alls. Angående vikten har jag
> aldrig vägt sadeln tyvärr.

Är den inte hal & blir lätt repig/matt i finishen?

Racersadel
Cykel02copy.JPG ht=483

Kan rekomendera denna - ritchey wcs v2 stream. Den är ganska platt, ganska bred (runt 70mm bred där man vanligvis sitter). Väldigt tung dock, runt 220 gram? Kostar runt 800

Senast redigerad av en moderator:
Racersadel
Min rumpa gillar inte SLR men går igång på Specializeds sadlar. Toupe på racern, Avatar på pendlaren. Inga domningar, bevarad höj- och sänkförmåga. Är även nyfiken på nya modellen Romin från Specialized. Bland Selle Italias sadlar föredrar jag SLK eller SLC (har provat mig igenom större delen av sortimentet). Men allt det där är individuellt.

Racersadel
Deore XT skrev:
-------------------------------------------------------
> > Kan rekomendera denna - ritchey wcs v2 stream.
> Den är ganska platt, ganska bred (runt 70mm bred
> där man vanligvis sitter). Väldigt tung dock,
> runt 220 gram? Kostar runt 800

Jag kör med den gamla WCS modellen (inte v2) till MTB, tycker den är riktigt skön. Den äldre modellen är lite lättare också, 180g enligt Ritchey men den kanske är svår att få tag på numer...

På racern sitter det en fulkines:
Sadel.jpg ht=257

http://cgi.ebay.de/Vollcarbonsattel...ort_Radsport_Fahrradteile?hash=item48381f2c19
Funkar förvånantsvärt bra det också, även på längre turer...

Racersadel
Man brukar få lägga minst 200:- för en vettig sadel.

Innan man börjar leta så bör man ha en aning om hur vilket arsle man har. långt, kort, brett eller smalt osv.

Pris och komfort hänger inte ihop.

Tillbaka
Topp