Racerstorlek

Herbivora

Aktiv medlem
Racerstorlek
Hej efter mycket sökande kan jag fortfarande inte komma fram till vilken storlek som skulle passa mej bäst. Jag funderar på en Radon Boa racer men vet inte vilken storlek jag ska ta!?

Jag är runt 182 cm lång, har kört wrenchscience sizeingsystem och fått fram dessa värden:
Your Handlebar Width is :: 44cm Center-to-Center
Your Overall Reach is :: 64cm Center-to-Center
Your Frame Size is :: 60cm Center-to-Top / 58cm Center-to-Center

Frågan är då om jag ska ta en 56 eller 58...

Rahmenhöhe 56 cm; Oberrohrlänge 545 mm; Sitzwinkel 73°; Steuerrohrwinkel 73°; Kettenstrebenlänge 405 mm
Rahmenhöhe 58 cm; Oberrohrlänge 560 mm; Sitzwinkel 73°; Steuerrohrwinkel 73°; Kettenstrebenlänge 405 mm

Nån som kan hjälpa mej ur detta problem. Kör annars på en mtb, en epic som är medium....

Racerstorlek
Ganska korta ramar! Lika lång som hög är mer normalt, talar för att du ska ha en 58. Ta den om du vill sitta på ett "normalt" sätt, vill du prompt sitta lite gubbigare (stel gammal rygg) tar du 56'an.

Racerstorlek
Har du sett att att tyskarna anger storleken som center-topp (Mitte Tretlager bis Oberkante Sitzrohr) och inte center-center? Hur långa är dina ben? Jag har två kompisar som köpt Radon-racers. Kan kolla vilken storlek dom köpt om du vill.

Racerstorlek
Om din overall reach är 640 så är det ju lätt att räkna ut stystamslängden. 640-545=95mm lång styrstam eller 640-560=80mm styrstam. Jag hade tagit 56:a med en 90mm eller 100mm styrstam. Kortare är fult på racer.

Och appråpå höjden, du får även fram sadelhöjden i wrenchscience. Den är mer intressant. Jämför den med din nuvarande eller om du har en mtb, mät den och lägg på runt fem millimeter så får den en ganska bra indikation. Jag själv får storleksrekomendationen 64cm center-center från WS. Trots det kör jag på en 60:a. Men längden på cykeln (overall reach) och sadelhöjden stämmer otroligt bra med det jag får från WS.

Men kolla upp sadelhöjden, centrum vevparti till topp sadel. Ta reda på sadelns höjd, topp till centrum räls. Har du sen sadelrörets längd, centrum vevparti till toppen, så kan du sen räkna ut hur lång sadelstople som behövs.

Tillbaka
Topp