racerstyre/båge till MTB

• Trådstartare Trådstartare bb
  • Start datum Start datum

bb

Ny medlem
racerstyre/båge till MTB
Hejsan!
Har som mest hållit på att göra min mtb till en grusvägsracer. Stel gaffel, smalare däck...
Tankarna har funnits på att inföskaffa en cross men har kommit fram till att jag behåller min mtb (för att lätt kunna göra mer traditionella skogsturer emellanåt också).
Tycker min mtb är perfekt att köra väg med och det enda jag saknar är ett riktigt bra styre. Har ej kunnat finna ngr lämpliga barends så att man kan typ "ligga" med underarmarna på styrhandtagen och få mer "racer" stuk. Då slog mig tanken att det är ju en tempobåge jag behöver. Ngn som gjort denna modifiering på sin mtb? Eller andra förslag?

Ha en bra dag!
Mvh björn

racerstyre/båge till MTB
Jag har gjort precis det du syftar på. Jag kör med stel gaffel, mavic speedcity hjul(622), spedking 35mm. Skivbromsar. Jag satte ett par barends innanför reglagen på styret. Väldigt komfortabelt och skönt. För övrigt så känns hojen väldigt allround. Snabb på väg och grusväg. Funkar också bra på enklare stig. Riktigt roligt.

racerstyre/båge till MTB
Bontrager har detta styre med inbyggda tempohandtag.

Bontrager Satellite Elite Carbon
bondaggel.jpg ht=126

racerstyre/båge till MTB
Hej! Tack för alla svar och tips!
En undrarn bara... Om man har barens innanför reglagen, det blir inte obekvämt vila armarna mot styret?
/björn

racerstyre/båge till MTB
Nej, jag upplever det inte så. Däremot så saknar jag att ha barendsen längst ute på styret. Men jag kan ju knappast ha två par barends på samma styre? Eller? När barendsen sitter innanför reglaren så sitter de för tätt ihop för att det ska funka bra när man spurtar eller när man ska bryta i uppförsbackarna. Det hade fasen varit skönt med två par.

racerstyre/båge till MTB
Jag tror på biltemas långa barends. Oerhört oattraktiva, men då kan man hålla där framme samtidigt som armarna vilar på handtagen, och ändå ha vanliga barends att använda som vanliga barends.

Bilagor

• Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-429_l[1].jpg
    Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-429_l[1].jpg
    5.7 KB · Besök: 42
racerstyre/båge till MTB
Tempostyde och mtb är något som brukas flitigt här nere i Tyskland bland alla uberpendlare. Börjar själv bli lite sugen att skaffa mig ett par cinelli spinaci till min pendlar mtb. Färgglatt är det ju i alla fall.

spinaci.jpg

racerstyre/båge till MTB
På tal om biltemas barends som finns på bild lite längre upp i tråden. Är det någon som provat dem? Jag fingrade lite på dem sist jag var på biltema. Faktiskt riktigt lätta. Vågar man lite på hållfastheten tro? Som "fultembobåge" kanske de duger. Men det vore otrevligt om de havererade när man spurtar på en vanlig mtb.

Tillbaka
Topp