Räcker 140mm slagländ bak för bikepark?

Cukel

Medlem
Hej,

Jag behöver hjälp med att få veta om 140 mm slagländ räcker för bikepark. Jag har tänkt på att köpa en Forbidden Druid v1 ram med en cascade link som ökar slaglängden till 143 mm bak. Tänker att det och en 150 gaffel borde räcka för både park och stigcykling

Svaret är som då ofta - det beror på.
Vilken typ av spår kör du, hur hårt kört du, hur stor är du, hur ofta blir det park osv.

Stor skillnad på köra maskingrävt vs värsta DH-,stöket.

Så kanske :)

Hej,

Jag behöver hjälp med att få veta om 140 mm slagländ räcker för bikepark. Jag har tänkt på att köpa en Forbidden Druid v1 ram med en cascade link som ökar slaglängden till 143 mm bak. Tänker att det och en 150 gaffel borde räcka för både park och stigcykling
Hej! Har kört en Transition Smuggler med cascade länk sen 2018. 140 bak och en 150 fram (Marzocchi Z1 coil). Funkar hur bra som helst och har kört allt tekniskt svart i Åre och Järvsö, samt två vändor i Finale.

Sen kommer du tveklöst vara snabbare med längre slag i svart stök 😀

Hej! Har kört en Transition Smuggler med cascade länk sen 2018. 140 bak och en 150 fram (Marzocchi Z1 coil). Funkar hur bra som helst och har kört allt tekniskt svart i Åre och Järvsö, samt två vändor i Finale.

Sen kommer du tveklöst vara snabbare med längre slag i svart stök 😀
Glömde säga att jag väger 85 kg. Så som Glitch skrev spelar ju vikten roll. Väger du 100 pannor kanske du behöver nåt kralligare. Äver kvaliten på dämparna gör ju skillnad. Vad är det för gaffel/dämp?

Mindre slag ställer mer krav på teknik hos cyklisten. Du behöver kunna ta upp att smällar som cykeln inte sväljer. Är man lättare och har bra teknik så kommer man undan med mindre slaglängd.

Jag har kört hojar med 111mm/120mm, 135/150mm och 160/160mm och DHs i bikeparks. Samtliga kräver olika mängd engagemang från dig som förare. Hardtail funkar också med de begränsingarna skillnaden är väl att man orkar typ ett åk innan kroppen är slut.

Jag tror det funkar utmärkt, och som sagt med DH blir det mer soffa och med hardtail mer pinnstol. Hjul, däck och ev. ilägg spelar också en stor roll för hur snärtig, dämpad och hållbar cykeln blir. Ett par parkhjul/däck och ett par stighjul är aldrig fel.

Hardtail funkar också med de begränsingarna skillnaden är väl att man orkar typ ett åk innan kroppen är slut.

Som folk skriver här berör allt på. Jag och min son kör HT i Järvsö och Åre och kör alltid 2 eller 3 dagar från när liften öppnar till den stänger. Jag är gammal och kör inte stora hopp, men sonen kör gärna Twist twist och Gummiboll. Han vill nu dock har FS i park.

Jag tror att 140 mm räcker utmärkt för en med så lite erfarenhet att frågan måste ställas. ;)
Eller tvärtom, om man har så lite erfarenhet att frågan måste ställas skulle en dh-rigg rädda en om/när man ger sig ut där man inte är kapabel nog.
Men jag håller med dig ändå! Jag tycker att 140 mm bak räcker utmärkt för en "nybörjare" i park. T o m bättre än att vara över-riggad. Metoden då är att "växa med uppgiften".
Första gångerna jag var i park varierade jag mellan en 140/140 och hyr-cykel, och visserligen var spd-kit en anledning, men jag kände mig tryggare och körde hårdare på min 140/140....

Det kommer inte bli mycket DH-stök utan mer Flottsbro och Ekerö bp där spåren inte är så stökiga. Jag kommer också köra ut till t.ex. hellas, stigarna runt flottsbro och andra stigcyklingsdestenationer runt Stockholm. Jag väger också 75 kg vilket inte är extremt mycket. Har 0 erfarenhet med bike parks förutom Ekerö bp med min 130/130 vilket räcker där, men spåren där är inte lika tekniskt svåra som några i flottsbro o dessutom finns det inga stora hopp där, vill ju inte börja misshandla min 130/130 cykel)

Fina drops med I Ekerö dock:

2024-08-25-13-39-49-260.jpg

Desto duktigare cyklist desto mindre krav på utrustningen ;)
Klart det fungerar! En 140 slag bak 160 fram är ju också mest troligt bättre utför än en 140 fram och bak. Men mkt beror på helheten, är bromsar bra nog, bra dämpning, teknik, däck osv.

Faktorer som styr hur bra en cykel är för utförsåkning. Min rangordning.

- Geometri
- Däck
- Kvalitet på dämpning
- Slaglängd
- Bromsar
- Resten
Håller mest om, fast i min lista skulle bromsar placeras högre än slaglängd och dämpning. Alltså, jag skulle föredra en helstel cykel med bra geometri, klibbiga däck och starka bromsar. Visst kommer jag cykla saktare utför på en sådan cykel, men åtminstone behåller jag mer kontroll över processen.

Jag hade erfarenhet när en (i övrigt) bra DH-cykel led av tvåkolviga svaga bromsar (SRAM Level om jag minns rätt). Jag behövde bromsa under längre tid, vilket förstelnade baksidan och försämrade dämpningen, vilket gjorde hela upplevelsen till mindre behaglig.

Jo, givetvis måste det ju vara balans på prylarna, men om man tex ska bygga en ny cykel eller funderar på uppgraderingar så tycker iaf jag att man ska gå uppifrån och ner på listan. Tex hellre ha högkvalitativa 140-150 mm dämpare än byta för att få 160 mm av lägre kvalitet.

Eller beklaga sig över prestandan på sin trailcykel med lätta stigdäck utan att ha teatat densamma med ordentliga utförsdäck.

Att ha bra geometri är ju också ett måste. Jag skulle utan tvekan köra snabbare utför det mesta på min moderna stigcykel med 120/120 och Sid-dämpare än min gamla Giant Reign med 160/170 mm slag.

Poängen är alltså att frågan om slaglängd måste nyanseras. Det är antagligen inte specifikt slaglängden som är avgörande för hur bra TS cykel funkar för TS till utförsåka.

Det kommer inte bli mycket DH-stök utan mer Flottsbro och Ekerö bp där spåren inte är så stökiga. Jag kommer också köra ut till t.ex. hellas, stigarna runt flottsbro och andra stigcyklingsdestenationer runt Stockholm. Jag väger också 75 kg vilket inte är extremt mycket. Har 0 erfarenhet med bike parks förutom Ekerö bp med min 130/130 vilket räcker där, men spåren där är inte lika tekniskt svåra som några i flottsbro o dessutom finns det inga stora hopp där, vill ju inte börja misshandla min 130/130 cykel)
Då låter det klockrent. Jag kör 90% Hellas och Flobban och där behöver jag inte en millimeter mer i slag än 150/140. Skulle jag ha mer är risken att det känns klumpigt och känns inte värt att vara överkittad bara för att köra 10 dagar svart stök per år.

Cascadelänken gör stoooor skillnad på min Transition då den blir väldigt mycker mer progressiv bak.

SKa du ha två cyklar, 130/130 +1, så skulle jag nog satsa på nåt mer långslagigt för +1.

Tack för alla svar, då tror jag det blir ett par mt5 bromsar med 203 skivor fram o bak (en broms kan aldrig vara för bra) med magic mary och big betty däck (vill hellre känna mig säker än att åka lite snabbare) och en super deluxe dämpare + någon sorts lyrik

Tillbaka
Topp