Råd angående en service på cykeln

ey63210

Medlem
Hej,
Är ny här och kan inte riktigt reglerna/kulturen här inne.
Men skulle verkligen behöva råd angående service av en gravel cykel med 1 år på nacken (köpt förra året på midsommar)

Jag lämnade in den på bikepath för cykelservice imorse (paket: driftsäker 990:-)

Och fick ett prisförslag skickat till mig på nästan 5000:-

Är detta normalt efter 1 år? Gått kanske 2-3000km

Bilagor

• Screenshot_2025-06-23-14-48-05-828_com.android.chrome.webp
    Screenshot_2025-06-23-14-48-05-828_com.android.chrome.webp
    115.9 KB · Besök: 1,292
Verkligen inte. Kedja på sin höjd bör bytas då den troligtvis har gått förbi slitagegränsen. Kassett byter man typ var fjärde kedja, generellt sett (jag byter specifika kuggar när det börjar hoppa med ny kedja). Att växelvajrarna går trögt räcker troligtvis att man gör rent och smörjer ändarna lite, och om du inte tycker växlingen krånglar så hade jag inte ens rört det.

Att baknavet skulle behöva bytas känns extremt otroligt, rengöring och omfettning, på sin höjd, troligtvis inte ens det.

Skulle aldrig gå tillbaka till den där verkstaden, otroligt oseriöst förfarande.

EDIT: Neka allt och kolla kedjan och byt den själv, är min rekommendation. Det är ett sånt enkelt ingrepp att det är värt att lära dig hur du gör för framtiden, då man ändå gör det relativt ofta.

EDIT2: Bara att Bikepath rekommenderar Muc-Off som är i särklass det absolut värsta du kan lägga på din kedja är anledning till att undvika.

EDIT3: Om de visar dig en bild på ditt baknav med små märken eller liknande på splinesen så ska du vara utrustad med vetskapen om att detta är helt normalt på aluminium och säger ingenting om hur "friskt" navet är. Mycket möjligt att de har observerat detta och använder det som skäl för att påstå att navet är dåligt, för jag ser på deras hemsida att det ingår i servicen att plocka isär och smörja.

Senast ändrad:
Verkligen inte. Kedja på sin höjd bör bytas då den troligtvis har gått förbi slitagegränsen. Kassett byter man typ var fjärde kedja, generellt sett (jag byter specifika kuggar när det börjar hoppa med ny kedja). Att växelvajrarna går trögt räcker troligtvis att man gör rent och smörjer ändarna lite, och om du inte tycker växlingen krånglar så hade jag inte ens rört det.

Att baknavet skulle behöva bytas känns extremt otroligt, rengöring och omfettning, på sin höjd, troligtvis inte ens det.

Skulle aldrig gå tillbaka till den där verkstaden, otroligt oseriöst förfarande.

EDIT: Neka allt och kolla kedjan och byt den själv, är min rekommendation. Det är ett sånt enkelt ingrepp att det är värt att lära dig hur du gör för framtiden, då man ändå gör det relativt ofta.

EDIT2: Bara att Bikepath rekommenderar Muc-Off som är i särklass det absolut värsta du kan lägga på din kedja är anledning till att undvika.

EDIT3: Om de visar dig en bild på ditt baknav med små märken eller liknande på splinesen så ska du vara utrustad med vetskapen om att detta är helt normalt på aluminium och säger ingenting om hur "friskt" navet är. Mycket möjligt att de har observerat detta och använder det som skäl för att påstå att navet är dåligt, för jag ser på deras hemsida att det ingår i servicen att plocka isär och smörja.
Tack så mycket för din inblick och råd. Det känns sjukt oseriöst då jag inte märkt någon skillnad på hur cykeln går förutom att jag ville få den smörjd och tvättad med lite bättre produkter av vana mekaniker. Samt byta kedja (vilket kostar någon hundring och kanske någon extra hundring för arbetet)

Men det här påståendet skrämmer mig lite; "Dåligt skick. Komponenten fungerar men är skadad och kan gå sönder under service. Behöver bytas inom 3 månader."

"Kan gå sönder under service" låter som ett perfekt knep att skapa sig jobb.

Tack så mycket för din inblick och råd. Det känns sjukt oseriöst då jag inte märkt någon skillnad på hur cykeln går förutom att jag ville få den smörjd och tvättad med lite bättre produkter av vana mekaniker. Samt byta kedja (vilket kostar någon hundring och kanske någon extra hundring för arbetet)

Men det här påståendet skrämmer mig lite; "Dåligt skick. Komponenten fungerar men är skadad och kan gå sönder under service. Behöver bytas inom 3 månader."

"Kan gå sönder under service" låter som ett perfekt knep att skapa sig jobb.
Det enda jag kan föreställa mig att de har "upptäckt" är att splinesen på "freehub body:n" (någon annan får flika in med svensk term här) har små huggmärken, detta är fullkomligt normalt då dessa är gjorda i aluminium. Det kan göra så det är lite knepigt att få av och på kassetten (om de ens tar bort den..), så det man kan göra är att ta en fil och fila ner eventuella grader, men det påverkar inte funktionen öht. Att ett baknav skulle vara trasigt efter ett år är extremt otroligt, de håller väldigt många år.

Jag håller med på nördnivå, men vill nyansera detta.

jag skulle inte kasta skit på denna verkstad (jobbar inte där iofs).

Verkstaden rekommenderar att byta allt som inte är i bra skick.
De vill inte göra halvdana lösningar eller bedöma att något duger om de sen kan anses ansvara för.

Verkstaden lever av att byta delar.

De vill leverera en cykel som fungerar som ny.

Kedjan kan absolut vara utsliten, många verkstäder rekommenderar att byta kedja och kassett för det blir ett jäkla liv när de byter bara kedja och kunden har slitit ut nån favoritkugge i kassetten och det börjar kugga över. ”Ni sade ju att det skulle fungera”.

Tillägg: En vanlig verkstad har /tar inte tid att förklara allt detta för varje kund, och de kanske inte kan utbilda varenda kund i kedjeslitage. De kan inte heller testa byta en del åt gången som alla hobbyverkstadsnissar på happyride kan, för då får kunden åka fram &tillbaka som en försökskanin.

Att hjullager/nav bak är slut och väsnas är inget konstigt, inte heller deras kostnad för åtgärd.

Testa byt ut alla ”måste bytas” i offerten till ”bör bytas”. Kör du med en sliten kedja för länge så får du byta dreven fram, sällan värre än så. Baknav kan du ofta köra i graven om du föredrar. Samma med växelvajern.

Vad är det för baknav?
Är det maskinlager eller cup&cone-lager?
Är det en "enklare" cykel med nav med cup&cone är det inte alls otroligt att det är utslitet efter ett år. OBS! Detta är inte acceptabelt, men troligt.

Vad jag hört spänns dessa nav för hårt från fabrik för att underlätta ekring av hjulen i maskiner.

För några år sen köpte vi en Trek Marlin 7 till vår son, då 10 år gammal och ca 32kg. Han cyklade till skolan (1.5km enkel väg) från när han fick cykeln i april fram tills det var dags att lägga på dubbdäcken i oktober-november och då jag konstaterade att naven gick alldeles trögt att vrida runt. Jag tog isär det ena och konor och lagerbanor var helt gropiga! Den cykeln kostade då strax under 10k.
Vi fick nya hjul på garanti och då hade Trekstore Gbg justerat lagerspänningen och jag brukar serva såna nav minst en gång per år och efter det var de fortfarande i fint skick när vi sålde cykeln i våras.

Edit: cituationstecken kring enklare

Senast ändrad:
Jag svarade och bad dem göra en bedömning efter högsta prioritet med pristak 2000:- (tyvärr, hade gärna lagt mer för både deras och min/min cykels skull, men kan inte)

Och dem svarade med att jag kan få fulltvätt/driftsäker (det som ingår där) och ett byte av växelvajer för detta. Min deadline är innan fredag pga av att jag tar med cykeln på en resa så det spelar säkert även en roll i deras val.

Jag hoppas iallafall detta är en ärlig verkstad som gjort en bedömning efter mina behov mer än sina egna. Så resten är upp till (valfri skapare)..

Men framåt ska jag självklart lära mig mer service själv och kanske vända mig mot någon annan verkstad i Stockholm. Har ni några tips?

Vad är det för baknav?
Är det en enklare cykel med nav med cup&cone är det inte alls otroligt att det är utslitet efter ett år. OBS! Detta är inte acceptabelt, men troligt.

Vad jag hört spänns dessa nav för hårt från fabrik för att underlätta ekring av hjulen i maskiner.

För några år sen köpte vi en Trek Marlin 7 till vår son, då 10 år gammal och ca 32kg. Han cyklade till skolan (1.5km enkel väg) från när han fick cykeln i april fram tills det var dags att lägga på dubbdäcken i oktober-november och då jag konstaterade att naven gick alldeles trögt att vrida runt. Jag tog isär det ena och konor och lagerbanor var helt gropiga! Den cykeln kostade då strax under 10k.
Vi fick nya hjul på garanti och då hade Trekstore Gbg justerat lagerspänningen och jag brukar serva såna nav minst en gång per år och efter det var de fortfarande i fint skick när vi sålde cykeln i våras.
Det är en stock Bergamont Grandurance 6 (2024)

Ok kul/tråkigt att höra. Jag köpte faktiskt en Marlin 7 2020 och den gick som en häst, cyklade den sthlm-oslo-bergen och pendlade en del tills den blev stulen. Sen köpte jag en gravel för att se var hypen var om samt få en bredare kännedom om olika cykeltyper för att hitta min "the one" eller åtminstone 1+1..

Det är en stock Bergamont Grandurance 6 (2024)

Ok kul/tråkigt att höra. Jag köpte faktiskt en Marlin 7 2020 och den gick som en häst, cyklade den sthlm-oslo-bergen och pendlade en del tills den blev stulen. Sen köpte jag en gravel för att se var hypen var om samt få en bredare kännedom om olika cykeltyper för att hitta min "the one" eller åtminstone 1+1..
"Hub (Rear) BGM Allroad"
Troligen ett lågprisnav de OEM:at. Skulle bli mycket förvånad om det vore maskinlager i det.
Nav är inget som "normala" cykelköpare tittar på, så där snålar man. Bakväxeln är cykelns "skyltfönster", det är där man brukar snåla minst för att det ska se bra ut och man kan skriva "XT-växel" på en MTB t ex och så är resten av komponenterna av medioker kvalitet. :-(

Vad är det för baknav?
Är det en "enklare" cykel med nav med cup&cone är det inte alls otroligt att det är utslitet efter ett år. OBS! Detta är inte acceptabelt, men troligt.

Edit: cituationstecken kring enklare
"Hub (Rear) BGM Allroad"
Troligen ett lågprisnav de OEM:at. Skulle bli mycket förvånad om det vore maskinlager i det.
Nav är inget som "normala" cykelköpare tittar på, så där snålar man. Bakväxeln är cykelns "skyltfönster", det är där man brukar snåla minst för att det ska se bra ut och man kan skriva "XT-växel" på en MTB t ex och så är resten av komponenterna av medioker kvalitet. :-(
Får be om ursäkt, det är enkelt att fastna i antagandet att alla har det man själv är van med, och personligen äger jag inga cyklar med cup&cone. Dock gjorde jag en snabb googling och fann detta: https://www.mtb-news.de/forum/t/grandurance-6-2020-nabe-wartung.942110/ vilket tyder på att Bergamont verkar använda cartridge bearings, iaf på Grandurance 6 (2020), så rimligtvis bör det vara samma på 2024.

Hur en cykel slits beror mycket på hur man underhåller den.
Dock skall inte ett nav vara slut efter 200-300 mil. Om så är fallet skulle jag reklamera till inköpsstället.

Får be om ursäkt, det är enkelt att fastna i antagandet att alla har det man själv är van med, och personligen äger jag inga cyklar med cup&cone. Dock gjorde jag en snabb googling och fann detta: https://www.mtb-news.de/forum/t/grandurance-6-2020-nabe-wartung.942110/ vilket tyder på att Bergamont verkar använda cartridge bearings, iaf på Grandurance 6 (2020), så rimligtvis bör det vara samma på 2024.
Jag har tittat på många cyklar och cup&cone är (tyvärr) väldigt vanligt, särskilt när det är hjul som inte kostar >4-5kkr paret. Bland de billigare nav med maskinlager jag hittat är Mavic-nav. De har tyvärr inte kullager i bodyn, utan en plastbussning som jag läst flera rapporter om att den går slut väldigt fort.
Så min gissning baseras inte bara på det jag har. Jag har letat prisvärda pendlarhjul med vettiga nav länge och grundligt och konstaterat att det är svårt att hitta nåt billigare än DT350/370-baserade hjul, men då hoppar priset upp en bit.

Vad Bergamont använde 2020 hade jag inte satsat speciellt mycket på att de använt även 2024. De flesta jagar maximal vinst och då snålar man där man kan....det är en sak som inte blir bättre med tiden.

@ey63210 hur ser naven ut där axeln går in? Ta en bild från varje håll och lägg in här så slipper vi gissa.

Jag har tittat på många cyklar och cup&cone är (tyvärr) väldigt vanligt, särskilt när det är hjul som inte kostar >4-5kkr paret. Bland de billigare nav med maskinlager jag hittat är Mavic-nav. De har tyvärr inte kullager i bodyn, utan en plastbussning som jag läst flera rapporter om att den går slut väldigt fort.
Så min gissning baseras inte bara på det jag har. Jag har letat prisvärda pendlarhjul med vettiga nav länge och grundligt och konstaterat att det är svårt att hitta nåt billigare än DT350/370-baserade hjul, men då hoppar priset upp en bit.

Vad Bergamont använde 2020 hade jag inte satsat speciellt mycket på att de använt även 2024. De flesta jagar maximal vinst och då snålar man där man kan....det är en sak som inte blir bättre med tiden.

@ey63210 hur ser naven ut där axeln går in? Ta en bild från varje håll och lägg in här så slipper vi gissa.
Ja, jag kan inte annat än erkänna att du är mer kunnig än vad jag är på det här planet, så det låter rimligt.

"Hub (Rear) BGM Allroad"
Ja det är verkl lätt att bli "lurad" på komponenter som inte syns. Jag tyckte overall att den hade bra komponenter i övrigt för 15.000:- cykel.
Jag ville ändå ha GRX grupp då det känns lite som nya standarden för gravel cyklar med shimano och finns mycket info om. Sen ville jag bara ha så mycket omfång jag kunde få o denna hade 11-36t samt att jag tyckte den hade sköna spakar+"hoods".. men det får jag väl äta upp nu om navet redan slitits ut

Ja det är verkl lätt att bli "lurad" på komponenter som inte syns. Jag tyckte overall att den hade bra komponenter i övrigt för 15.000:- cykel.
Jag ville ändå ha GRX grupp då det känns lite som nya standarden för gravel cyklar med shimano och finns mycket info om. Sen ville jag bara ha så mycket omfång jag kunde få o denna hade 11-36t samt att jag tyckte den hade sköna spakar+"hoods".. men det får jag väl äta upp nu om navet redan slitits ut
Jag tycker du ska reklamera skiten. Det är inte ok att nav är slut efter 2-300 mil. Har den inte gått mycket i saltslask ska man inte behöva göra rent och fetta om ens cup&conelager mer än en gång per år anser jag.
Inte ens på en riktig lågpriscykel tycker jag det är ok med så dåliga nav och en cykel för 15k borde definitivt ha nav som håller för det du beskrivit att den gått.

Här tycker jag man kan dra i bromsen lite. Vi vet inte ens vad det är för påstått fel på lagret. Jag hade frågat om information vad som är fel, sen hade jag även kontrollerat det själv. Alltså nekat bytet.

Cup and cone är ju inte givet att haverera. Tvärtom är det är ett oftast väldigt boomproof system. Ja, en del kommer överspända från fabrik. Men det normala skulle jag säga är att du kan ta ett sånt hjul från hyllan och köra 1000 mil med det utan att röra något.
Det verkar väl också lite oklart om ditt nav är slut.

Jag har lämnat in mina cyklar till Bikepath (Mästersamuelsgatan) många gånger och alltid fått väldigt bra hjälp, snabbt och till ett bra pris. Ville bara flika in det som en motpol.

Cykeln är på verkstad så kan inte komma åt några såna bilder tyvärr.

Jag har lämnat in mina cyklar till Bikepath (Mästersamuelsgatan) många gånger och alltid fått väldigt bra hjälp, snabbt och till ett bra pris. Ville bara flika in det som en motpol.
Ok bra att veta. Jag sökte självklart runt efter lite recensioner o inte för att det fanns mycket men det jag fann var positivt. I slutet av dagen var det läget som sålde det för mig. Och att cykloteket/cykelkraft är en gamble på min sida (Solna/Bromma/sollentuna)

Cup and cone är ju inte givet att haverera. Tvärtom är det är ett oftast väldigt boomproof system. Ja, en del kommer överspända från fabrik. Men det normala skulle jag säga är att du kan ta ett sånt hjul från hyllan och köra 1000 mil med det utan att röra något.
Ja, maskinlager i cykelhjul är relativt nytt. Shimano DA tror jag fortfarande har cup and cone, dvs de hjul som bla MvdP använder på Paris-Roubaix.

Är det någon mer än jag som undrar hur en cykel kan ha högre servicekostnader än bilen, per mil räknat? 16 kr milen låter helt galet.

Är det någon mer än jag som undrar hur en cykel kan ha högre servicekostnader än bilen, per mil räknat? 16 kr milen låter helt galet.
Right? Och ärligt känns all tid jag spenderar på att göra rent den (jävla pilljobb) som ett slag i ansiktet när man ändå måste punga ut +4500:- efter ett år för att serva+byta allt.

Fan cyklade i åratal på cyklar utan ens en tvätt som barn/ungdom. Hardtails o city hybrider som höll för allt..

Right? Och ärligt känns all tid jag spenderar på att göra rent den (jävla pilljobb) som ett slag i ansiktet när man ändå måste punga ut +4500:- efter ett år för att serva+byta allt.

Fan cyklade i åratal på cyklar utan ens en tvätt som barn/ungdom. Hardtails o city hybrider som höll för allt..
Det kan du nog göra öven framgent. Möjligen med ett kedjebyte.
Känner du att det skulle vara nåt fel på bakhjulets rull eller att det är ostadigt på nåt vis?
För en tusenlapp kan du skaffa en bra kedja, en kedjebrytare, en kedjeslitagemätare och en kanna kedjeolja efter eget tycke. Vilken som är bäst finns det mer än en tråd om på detta forum men åsikterna är många… 🙄

Det kan du nog göra öven framgent. Möjligen med ett kedjebyte.
Känner du att det skulle vara nåt fel på bakhjulets rull eller att det är ostadigt på nåt vis?
Roligt att verkstaden valde bort kedjebytet och vill byta växelvajer istället när jag satte pristak på 2000:-

Angående bakhjulets rull är det lite svårt att säga med min erfarenhet.
Det är så många faktorer som spelar in hur cyklandet känns; vind/underlag/lutning/lufttryck/packning/däck bredd+mönster/ork etc.

Någon "ostadighet" har jag iallafall inte känt utöver vad jag kan referera till 50mm däck med slang som kan ge ett "studsigt" intryck på högre PSI o lite "slappt" på för låg PSI.

Jag har självklart märkt med tiden att både frihjul rullandet och trampandet låter mer. Men det är ju oftast smuts/smörj relaterat..(därav min tanke om proffesionell service,tvätt,smörj)

Det är otroligt spännande att folk börjar fara ut och veva och kalla verkstan för oseriöst utan att ha sett cykeln och vilket skick den är i.

Kan lika gärna vara otroligt vanvårdat eller rullat saltslask.
På TS verkar den vara topsad dock. Har inte varit med om att en verkstad/LBS/mekaniker rekommenderat byta delar som visar normalt slitage som en del verkar tycka är standard här inne heller. Snarare att jag har fått stå på mig om jag velat byta något som inte varit rent utav trasigt. Jag kommer nog dra mig för att lämna in den på service där iallafall.

På TS verkar den vara topsad dock. Har inte varit med om att en verkstad/LBS/mekaniker rekommenderat byta delar som visar normalt slitage som en del verkar tycka är standard här inne heller. Snarare att jag har fått stå på mig om jag velat byta något som inte varit rent utav trasigt. Jag kommer nog dra mig för att lämna in den på service där iallafall.
IMG_2063.webp

All info som fanns innan det började vevas om oseriös verkstad

Det är otroligt spännande att folk börjar fara ut och veva och kalla verkstan för oseriöst utan att ha sett cykeln och vilket skick den är i.

Väldigt sant. Jag köper inte riktigt att dem skulle kunna ha ett gäng verkstäder i Stockholm och vara totala skojare. Men mjölkandet av de kunder som dyker upp är ju tyvärr vanligt i mekaniker/service/sälj yrken. Inte ens med ont upsåt

Jag har iallafall undvikit regn o blask (så gott det går i Sverige) Jag har den alltid parkerad inomhus(både hemma och på jobb). Jag tvättar av kedjan med fibertrasa efter väldigt grusiga åk, och fettar kedjan efter behov. Jag har tagit av bakhjulet och borstat kassetten utförligt kanske 3-4ggr. Overall tycker jag det är ett jävla pill på hemmaservice-biten.

Det går att slita ut de flesta slitdelar inkl lager på 10-15mil under rätt förutsättningar, det har jag gjort, blev ett dyrt lopp 😁

Ja, jo, jag får väl hålla med om att det gick på högvarv direkt, hade jag kunnat gå tillbaka och redigerat nu så hade jag tagit bort delen om seriositet, resten står jag fortf för.

Nu har TS rutin kring cykeln framkommit och då tycker jag det låter som ett extremt mjölkande av kund, så NU är jag beredd att säga att jag aldrig hade lämnat in min cykel där.

Cyklar man i saltslask eller har dille på att högtryckstvätta sin cykel eller använda fettlösare där det finns lager kan man slita ut lager/baknav väldigt snabbt, speciellt om det är halvbra kvalitet från början. Låter dock inte riktigt som detta är fallet här.

Jag tror inte det finns så mycket att hämta i proffs tvätt och smörj om jag ska vara ärlig.

Byta kedja och justera växlar måste man nog nästan lära sig om livet inte ska bli väldigt komplicerat.

Kan nog vara lagom att ta sig till verkstad när lagren börjar glappa.

Ja, jo, jag får väl hålla med om att det gick på högvarv direkt, hade jag kunnat gå tillbaka och redigerat nu så hade jag tagit bort delen om seriositet, resten står jag fortf för.

Nu har TS rutin kring cykeln framkommit och då tycker jag det låter som ett extremt mjölkande av kund, så NU är jag beredd att säga att jag aldrig hade lämnat in min cykel där.
Om inte Bergamont Grandurance 6 (2024) kommer med skitkvalité utöver GRX gruppen..

För många variabler för att riktigt veta I guess..

Men dem mötte mig iallfall halvvägs och sa att jag kan få driftsäker+tvätt+ny växelvajjer för ca 1500:- och fortsätta cykla på den men att jag riskerar fortsatt nötning som kan bli dyrare i längden.

Kedja / kassett är inte så farligt men vettefan om Du verkligen behöver byta trissorna. Slitdelarna där går på kanske 1000:-, om du verkligen vill ha Shimano. Kan vara ett tillfälle att byta utväxling om du känner för det.

Du behöver inte byta hölje - ny wire kostar 50spänn. Om du nu behöver byta hölje så kanske det kostar 300?

Naven är ANTAGLIGEN Formula(?) den bodyn kostar 200spänn. Låter helt otroligt att behöva ta så mycket.

Vilket trams, viserligen landsväg men har cyklat ca 300 mil x 6-7 år på en White roadrace från xxl med ultegra/105 komponenter. De milen innefattar 4 halvättern och vanlig motion samt pendling året runt i Halland längs kusten.

Högst en tvätt i början av säsongen runt mars plus eventuellt en extra puts inför semestern.
Aldrig att jag skulle byta en växelvajer eller bromsvajer.

Den enda form av service som gjorts är tvätt och smörj av kedja vid behov, byte av en kassett och trissorna i bakväxel samt 2 kedjor.

Cykeln skänktes -24 till släkting i Norge, efter en uppsättning bromsklossar bak rullar den nu fint vidare. Senast Tyrifjorden runt ...

Onödigt pillande på cykeln och skvättande med vattenslang/högtryckstvätt och tvättmedel efter varje tur är förödande.

Gör samma på min Orbea Oiz, rullat Åkulla stigar, Vallåsen, Isaberg osv sen -20 med enbart ett kedjebyte, en ny slang pga punktering samt bromsbelägg bak. Ingen onödig eller dyr dämparservice osv.
Även här är receptet sparsamhet med onödig tvätt!
Eventuellt lera eller skit fungerar som ett skyddande/ konserverande skydd runt vevparti, länkage, hjullager osv.

Allt gott

Kan vi få bilder på cykeln i nuvarande skick? Det låter extremt mycket med 5000, men om skicket också är extremt kanske det är rimligt. Det går att sabba en cykel på 1 år.

Hej,
Är ny här och kan inte riktigt reglerna/kulturen här inne.
Men skulle verkligen behöva råd angående service av en gravel cykel med 1 år på nacken (köpt förra året på midsommar)

Jag lämnade in den på bikepath för cykelservice imorse (paket: driftsäker 990:-)

Och fick ett prisförslag skickat till mig på nästan 5000:-

Är detta normalt efter 1 år? Gått kanske 2-3000km
Känner du dig osäker på om verkstan är bra hör dig för bland dina lokala cykelvänner. Alternativt gör en prisförfrågan hos en annan verkstad.

Vilket trams, viserligen landsväg men har cyklat ca 300 mil x 6-7 år på en White roadrace från xxl med ultegra/105 komponenter. De milen innefattar 4 halvättern och vanlig motion samt pendling året runt i Halland längs kusten.

Högst en tvätt i början av säsongen runt mars plus eventuellt en extra puts inför semestern.

Den enda form av service som gjorts är tvätt och smörj av kedja vid behov, byte av en kassett och trissorna i bakväxel samt 2 kedjor.

Cykeln skänktes -24 till släkting i Norge, efter en uppsättning bromsklossar bak rullar den nu fint vidare. Senast Tyrifjorden runt ...

Onödigt pillande på cykeln och skvättande med vattenslang/högtryckstvätt och tvättmedel efter varje tur är förödande.

Gör samma på min Orbea Oiz, rullat Åkulla stigar, Vallåsen, Isaberg osv sen -20 med enbart ett kedjebyte, en ny slang pga punktering samt bromsbelägg bak. Ingen onödig eller dyr dämparservice osv.
Eventuellt lera eller skit fungerar som ett skyddande/ konserverande skydd runt vevparti, länkage, hjullager osv.

Allt gott

Allt gott
A har varit min uppfattning om cyklar också. Kör inga högtryckstvättar eller duschar.. Kör en fibertrasa efter riktigt skitiga åk..

Jag kör däremot 70% grusvägar, skogsstigar..
30% asfalt som kopplar dessa så "skitiga åk" kan ju vara ganska frekventa ibland..

Tillbaka
Topp