Råd angående en service på cykeln

Det kan du nog göra öven framgent. Möjligen med ett kedjebyte.
Känner du att det skulle vara nåt fel på bakhjulets rull eller att det är ostadigt på nåt vis?
För en tusenlapp kan du skaffa en bra kedja, en kedjebrytare, en kedjeslitagemätare och en kanna kedjeolja efter eget tycke. Vilken som är bäst finns det mer än en tråd om på detta forum men åsikterna är många… 🙄
Ja men lite så. Ungefär som att klaga på att hantverkare efter rotavdrag, inflation, stundande ww3 har höjt priserna....Inget som hindrar en att lägga.några timmar på att lära.sig själv och göra jobbet, sen hur man värderar sin fritid i pengar/h är en annan fråga.
Åk och hämta cykeln så vi kan titta på den. Ta lite bilder och kanske film. Är det så illa som mecken säger tar du tillbaka jonnen dit, eller köper delar och fixar själv.

Men jag måste berömma deras öppettider!
Visa bilaga 776104
Inte konstigt det är dyrt om dom jobbar natt , hoppas dom har kollektivavtal för annars blir arbetsmiljöverket sura över nattarbete då en cykelverkstad knappast kan definieras som samhällskritisk verksamhet.

Ja men lite så. Ungefär som att klaga på att hantverkare efter rotavdrag, inflation, stundande ww3 har höjt priserna....Inget som hindrar en att lägga.några timmar på att lära.sig själv och göra jobbet, sen hur man värderar sin fritid i pengar/h är en annan fråga.
Lite basservice bör man nog lära sig att utföra om man håller på med räsercyklar mfl. Annars blir det en extrem dyr hobby för det krävs underhåll.

Inte konstigt det är dyrt om dom jobbar natt , hoppas dom har kollektivavtal för annars blir arbetsmiljöverket sura över nattarbete då en cykelverkstad knappast kan definieras som samhällskritisk verksamhet.
Egentligen ingen som ifrågasatt priserna i sig mer faktumet att det var en grundservice på en relativt ny cykel utan märkbara problem som fick en prislista med väldans massa byten.

Men tror med hjälp av detta forum att vi konstaterat att det både är en bra säljtaktik och en ärlig analys.
Som kund får man sen ta beslutet om man vill betala för att få sin cykel som NY eller acceptera att den fått sig ett år på nacken och själv prioritera byten på angivna "slitage" innan det blir en kedjereaktion på resterande delar.

Och skulle väl inte kalla 08.00-17.00 för nattjobb:0?

Lite basservice bör man nog lära sig att utföra om man håller på med räsercyklar mfl. Annars blir det en extrem dyr hobby för det krävs underhåll.
100% och till skillnad från att renovera en kåk är ju en cykel och dess komponenter relativt enkla konstruktioner...

Blir bara larvigt när.folk förväntar sig att en mekaniker, hantverkare, whatever yrken förväntas gå runt på 200kr/h samtidigt som man själv lyfte lönehöjning efter lönehöjning.

OBS jag är inte betalt av cykelmekanikerlobbyisterna.

Egentligen ingen som ifrågasatt priserna i sig mer faktumet att det var en grundservice på en relativt ny cykel utan märkbara problem som fick en prislista med väldans massa byten.

Men tror med hjälp av detta forum att vi konstaterat att det både är en bra säljtaktik och en ärlig analys.
Som kund får man sen ta beslutet om man vill betala för att få sin cykel som NY eller acceptera att den fått sig ett år på nacken och själv prioritera byten på angivna "slitage" innan det blir en kedjereaktion på resterande delar.

Och skulle väl inte kalla 08.00-17.00 för nattjobb:0?
Nu visade ju skärmskottet öppettider från 17:00 till 08:00 ;)

100% och till skillnad från att renovera en kåk är ju en cykel och dess komponenter relativt enkla konstruktioner...

Blir bara larvigt när.folk förväntar sig att en mekaniker, hantverkare, whatever yrken förväntas gå runt på 200kr/h samtidigt som man själv lyfte lönehöjning efter lönehöjning.

OBS jag är inte betalt av cykelmekanikerlobbyisterna.
Och just därför bör man tänka sig för när man konsumerar cykel. Vilken teknisk lösning vill jag dras med om/när jag mekar själv?
Cykeln är fantastisk på så vis att den har potential att hållas väldigt enkel som konstruktion, och trots det ge både förhållandevis mkt körglädje och prestanda. Inte alls som tex en bil där tekniken måste bli komplex om man vill ha mycket av det vi börjar vänja oss vid idag.

Är kedjan sliten 1mm eller mer så kan jag förstå att man behöver byta kassetten. 200-300mil grus är ganska mycket och ska inte jämföras med lvg mil. En 11 delad 105 kedja höll för mig en runda på 10mil på blött vintergrus.

Det går inte att dra några slutsatser enbart på ett utlåtande från ena parten i detta fall.

Service Premium 990:-
Service bas inkl. byte av kedja, kassett och rulltrissor
Kul och se det här på en annan verkstad..

Verkar inte få mycket att hurra för på bikepath för 990:- i jämförelse vad andra erbjuder..

EDIT: missförstånd... Aldrig köpt service tidigare.. Poletten föll ner till slut. Verkar va små skillnader där ute i prissättning när allt räknats in.

Senast ändrad:
"Priser på utbytta delar och monterade tillbehör tillkommer"
EDIT: I see it now.... My bad

Fast vad är det för skev formulering isf?
Det läses väl som att "premium" är ett 400:- tillägg på basservicen som innefattar byte av kedja och kassett och trissor.

Service Paket

Service Bas 590:-
Säkerhetskontroll av styrlager, vevlager, styrstam, reglage, nav, hjul, kedja, sadelstolpe,

pedaler, däckslitage och belysning. Justering av bromsar och växlar. Smörjning av kedja samt rörliga delar.

Service Premium 990:-
Service bas inkl. byte av kedja, kassett och rulltrissor

Senast ändrad:
lösningen måste vara att bara lämna in hojen på tvätt när man vill ha en total genomgång och alla slitdelar utbytta. Tydligen blir då 5000. Inkl delar.
Inte så dyrt jämfört med att serva gaffel och dämpare som kostar 4000 om året + delar + demontering/montering.

Däremot är det extremt dyrt jämfört med nypris så det är helt klart nåt att tänka på. Jag har inga andra lösningar än att låta bli att cykla eller serva själv. Någonstans i botten finns ett politiskt problem. Grejor är för billigt och tid för dyrt.

Och just därför bör man tänka sig för när man konsumerar cykel. Vilken teknisk lösning vill jag dras med om/när jag mekar själv?
Cykeln är fantastisk på så vis att den har potential att hållas väldigt enkel som konstruktion, och trots det ge både förhållandevis mkt körglädje och prestanda. Inte alls som tex en bil där tekniken måste bli komplex om man vill ha mycket av det vi börjar vänja oss vid idag.
100% därför alla mina +10 cyklar är stål, mekaniska grupper, stela gafflar, fälgbromsar och cup cones kullager i hjul samt flera vevlager! Det mest exotiska är väll att några av ramarna har bakäxelvajern dragen genom toppröret :D

Kronjuvelen som är min customram från cicli barco lät jag tillverkas med allt ovan i åtanke :)

img_8834-jpg.671937

Med det sagt skulle jag kunna sträcka mig till skivbromsar, mest för att ha bättre plats för bredde däck och stänkskydd på vissa ramar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp