Råd angående trissor

Bjorn.Ca

Aktiv medlem
Råd angående trissor
Hejsan!

Jag har märkt att mina trissor (inte så gamla) låter förjävligt mycket. Trodde först det var kedjan som släpade mot framväxlaren men när jag satte upp cykeln på Meckstället så märkte jag att det var i trissorna.
Jag rengjorde ordentligt, tog isär och fettade in men ljudet försvinner inte. Tänker därför att jag ska testa att köpa nya trissor och se om det är modellen som låter. Det jag har är Shimanos egna (minns inte exakt vilka) och vill undvika det.

Har ni tips, åsikter, tankar? Jag kör 11s Ultegra.

Tacksam för hjälp!

Senast ändrad:
Råd angående trissor
Finns väl ingen anledning att det låter om trissorna utan annan orsak? Är växelgaffeln böjd på något vis, kanske? Eller ligger trissorna för långt eller nära kassetten, i.e. B-skruvans läge?
(Jo, och så klassikern, att kedjan dragits fel väg genom gaffeln så att den går mot lilla fliken…)

Råd angående trissor
Tack för svaren!
Kan intyga att kedjan är dragen rätt. Ska kika på b-skruven men så vitt jag kan se och avgöra så ser och känns det bra ut också. Har cyklat många mil utan problem och växling sker smidigt.

Tillägg: Testade att med handen flytta runt RD för att justera avståndet till kassetten men ingen skillnad.
Det kan ju vara så att en trissa faktiskt är trasig nånstans även ifall dem ser helt OK ut.

Råd angående trissor
Jag funderar i alla fall på att testa med andra trissor, hur är bästa sättet att avgöra kompatibilitet?
Det jag vet är att antal tänder ska vara rätt, men samtidigt måste inte det gälla om man kör oversized - så hur vet man?
KCNC, XLC, och BBB har några trissor för rimliga priser, någon som testat från dessa märken?

Råd angående trissor
Jag funderar i alla fall på att testa med andra trissor, hur är bästa sättet att avgöra kompatibilitet?
Det jag vet är att antal tänder ska vara rätt, men samtidigt måste inte det gälla om man kör oversized - så hur vet man?
KCNC, XLC, och BBB har några trissor för rimliga priser, någon som testat från dessa märken?
BBB har jag testat på Forceväxel. Gick inte ens att montera. Så tjocka att skruven inte greppade...

Är dina trissor monterade i rätt ordning, de är ju olika övre och nedre.

Råd angående trissor
De är monterade i rätt ordning och orientation - dubbelkollade precis... Jag tar och spelar in en video på ljudet så kanske ni kan hitta vad som är knasigt

Råd angående trissor
Här är en länk till ljudet:
Det kanske inte låter så himla mycket på videon men det låter en del i verkligenheten. Och lät ju som sagt precis som om kedjan släpade emot FD - ett ljud jag gärna slipper... Vad jag kan höra så är det främst nedre trissan som ljudet kommer ifrån.

Skulle det kunna vara att jag kör en SRAM-kedja med Shimano-trissor som ställer till det? Det ska ju vara kompatibelt men hittade nån annan som hade liknande problem/ljud med den kombon.

Råd angående trissor
Råd angående trissor
Kolla så inte kedjan går emot sidoplattorna ("cagen") på växelföraren. Ibland blir nedre delen lite misshandlad. Plattorna böjer man försiktigt t.ex med liten skiftnyckel

Råd angående trissor
Om jag snurrar trissorna för sig själva så gör dem inte något ljud, men dem snurrar otroligt trögt - något jag sett att shimanos gör ofta. Kan inte tänka mig att det spelar så himla stor roll väl monterad på cykeln med mycket kraft och moment i drivlinan dock.
Kedjan går inte emot sidoplattorna och parallellogrammet är rakt och fint. Rätt antal tänder och rätt typ av trissor sitter på också.
Trissorna har väl också möjlighet att i sig själva justera sig lite i kedjans vinkel för att underlätta växling/driv också.

Det jag främst tänker nu är att det är sram kedjan mot shimano trissorna som inte riktigt matchar. Finns antydan till att det inte riktigt stämmer helt om man snurrar långsamt, men det är knappt att något syns eller märks. Och innan jag får frågan - det är en relativt ny kedja och jag kollade slitage på den igår - den är OK.

Råd angående trissor
Trissor har olika antal kuggar efter vilken drivlina man har, kan det vara det som är galet? 11 kuggar kan jag tänka du ska ha:
https://bikable.se/p50643/reservdelar/rulltrissor/shimano-rulltrissor-ultegra-rd-r8000?gclsrc=ds
10 och 11 vxl Shimano använder båda 11T, men när jag provade trissor för rd-8000 på en rd-6700 gick tänderna för tajt i kedjan med oljud och extra friktion.
Rd-8000 har en trissa med lite längre tänder. Ts kanske har en sådan, men jag lyckas inte se den i filmen.

Råd angående trissor
Det är helt klart inte långa tänder på mina trissor, det är nog snarare såna här: (se bild). Inte helt hundra på modellen/varianten men båda trissorna ser väldigt lika ut med kortare tänder snarare än långa.
iu

Råd angående trissor
Orginal på rd_8000 serien är de som länkas till i inlägg #13 https://happyride.se/forum/threads/rad-angaende-trissor.3697156/#post-4317848
Jag har sådana på rd-8050 och de låter inte mer än andra trissor.
Jag har 6800 serien, men kan det fortfarande vara så att jag "behöver" en med längre tänder?

Jag antar att du redan kontrollerat att guide pulley och tension pulley är på rätt position och i rätt riktning.
Yep! Allt sånt är kollat, svarat om det ovan.

Råd angående trissor
Det jag främst tänker nu är att det är sram kedjan mot shimano trissorna som inte riktigt matchar.
Jag började följa den här tråden för jag har exakt samma problem (eller symptom i alla fall), alltså det låter väldigt mycket.
Jag har Shimano rakt igenom, Tiagra 4700 bakväxel då.

Edit: CN-4601 kedja och CS-HG500 kassett.

Råd angående trissor
Kullagrade går kanske en aning lättare men de med bussning skall inte gå trögt, då är något fel.
Jag kanske var lite otydlig, de snurrar lätt men stannar av på en gång (som många trissor verkar göra). Vilket jag tänker är pga en trissas otroligt låga moment. Så inget som gör hela drivlinan trögare.
Har ju sett trissor som snurrar på hur enkelt som helst dock, men det är väl kullagrade som gör så.

Jag började följa den här tråden för jag har exakt samma problem (eller symptom i alla fall), alltså det låter väldigt mycket.
Jag har Shimano rakt igenom, Tiagra 4700 bakväxel då.

Edit: CN-4601 kedja och CS-HG500 kassett.
Klurigt! Då verkar det ju inte vara SRAM kedjan då... Kanske får sikta på att köpa ett par trissor av annan typ oh se om det hjälper... Måste klura ut vilka som passar då bara.

Råd angående trissor
Klurigt! Då verkar det ju inte vara SRAM kedjan då... Kanske får sikta på att köpa ett par trissor av annan typ oh se om det hjälper... Måste klura ut vilka som passar då bara.
Tror inte det är trissorna i sig självt som ger ljudet utan det kan vara växeln som inte ligger helt rätt och i linje med dreven och även vad man smörjer med påverkar.

Råd angående trissor
Tror inte det är trissorna i sig självt som ger ljudet utan det kan vara växeln som inte ligger helt rätt och i linje med dreven och även vad man smörjer med påverkar.
Så vitt jag kan avgöra så ligger växeln rätt i linje med dreven. Har justerat rätt många växlar och ser bra ut på mina - dem funkar felfritt genom hela intervallet så jag antar att det inte är något problem där.

Har rengjort kedjan och trissor och lika ljud oavsett :( Har även kört olika smörjmedel utan skillnad. Ju mer jag tänker på det och försöker klura ut vad det är så är det nog att trissan och kedjan faktiskt inte matchar perfekt. Kan försöka ta bild på det så kan ni hjälpa till att avgöra :)

Råd angående trissor
För min del låter det mycket värre ju mer "toe out" kedjan har, alltså värre på de större, inre, växlarna på kassetten och ytterligare värre på stora, yttre, framklingan. Börjar nästan misstänka att nåt är snett men den växlar hur bra som helst.

Råd angående trissor
- För att kolla växeljusteringen har du kedjan på minsta fram och mittersta bak. Om det inte är ljudlöst där, vrider du på växelskruven/-justeraren tills det blir det; kedjan ska inte hoppa till en annan växel.
- Experimentera med trissornas position och "vändning". En del saker gör man med cykeln upp-och-ner och ansiktet rättvänt, och andra tvärtom. Till sist blir det sällan bra, hihi!

Råd angående trissor
För min del låter det mycket värre ju mer "toe out" kedjan har, alltså värre på de större, inre, växlarna på kassetten och ytterligare värre på stora, yttre, framklingan. Börjar nästan misstänka att nåt är snett men den växlar hur bra som helst.
Det är inte så att kedjan släpar mot Front Derailleur för dig då? Som jag trodde att min gjorde först. Då slår kedjelänkarna i och det låter otroligt likt - något som händer/kan hända om man kör kedjan "snett"

Råd angående trissor
Jag har liknande problem på en av mina cyklar. Bytte till nya drev, ny kedja och ny kassett, trodde att det skulle bli nästan ljudlöst. Icke. Rasslar som f-n, och ljudet verkar komma från bakväxeln. Trissorna är det enda som inte är nytt.

Råd angående trissor
Är det inte värt 75 kr för nya trissor och 5 minuter för byte, så vet ni om det är fel på trissorna eller ej?

Blir det inte bättre har ni trissor i reserv, och sen kan ni felsöka vidare.

Jag höll på en stund och undersökte ett gnissel på min lastcykel med fina delar osv. Till slut visade det sig att trissorna var boven - de gnisslade så in i bänken. Aldrig varit med om ett sådant fel förut..

Råd angående trissor
Är det inte värt 75 kr för nya trissor och 5 minuter för byte, så vet ni om det är fel på trissorna eller ej?

Blir det inte bättre har ni trissor i reserv, och sen kan ni felsöka vidare.

Jag höll på en stund och undersökte ett gnissel på min lastcykel med fina delar osv. Till slut visade det sig att trissorna var boven - de gnisslade så in i bänken. Aldrig varit med om ett sådant fel förut..
Lite därför jag skapade tråden för råd, hade inte tänkt att bara lägga 75kr på nya trissor utan se om det finns alternativ som funkar bättre. Har nog kvar mina gamla trissor dock så skulle kunna göra ett test med dem.

Jag har liknande problem på en av mina cyklar. Bytte till nya drev, ny kedja och ny kassett, trodde att det skulle bli nästan ljudlöst. Icke. Rasslar som f-n, och ljudet verkar komma från bakväxeln. Trissorna är det enda som inte är nytt.
Det låter också som det kan vara det som många föreslagit för mig, att justeringen är lite off så det rasslar för att kedjan går emot t.ex. kassetten/växlarna bredvid.

Råd angående trissor
Det låter också som det kan vara det som många föreslagit för mig, att justeringen är lite off så det rasslar för att kedjan går emot t.ex. kassetten/växlarna bredvid.
Jag har testat att justera vajerspänningen hit och dit. Det rasslar ännu mer när man har fel spänning, då blir det som du skriver att kedjan går emot nästa krans på kassetten. Men det rasslar även med rätt vajerspänning, och det låter som att det kommer från trissorna. Ska nog testa med nya.

Råd angående trissor
Det är i princip kedjan som låter, inte trissorna, även om de senare månde vara fel. Fast jag tror knappast trissorna köps fel. Däremot händer det att fel kedja mm köps.

Tillbaka
Topp