Råd - Downhill cykel till helg hobby.

JVM

Medlem
Hej.

Har idag en Fuel EX 8 som jag använder till det mesta. Har dock fått upp intresset för liftburen åkning och har tillgång till en anläggning men relativt stökig/bergig terräng. ”rock garden”. Jag tar inga större dropp eller hoppar något nämnvärt. I stort sett alla använder en DH eller enduro cykel i anläggningen och det har fått mig att fundera på om det skulle göra upplevelsen roligare och kanske lite mer lättkört med en DH rigg?

Så vart börjar jag leta i denna djungel av olika DH cyklar? Ser ut att vara ganska få säljare i Sverige som har cyklar på lager, än mindre till bra rabatterade priser.

Detta är på hobby nivå, så önskar hålla mig inom rimliga gränser. Ser primärt efter en aluminiums ram med 29” däck.

Hittar jag något bra i prisklassen runt 40k, eller är det mera prisvärt att leta begagnat?
Verkar dock vara väldigt tunt på begagnat marknaden för just 29” i XL (190cm).

Tack

Leta begagnat. 29" är inte nödvändigt om det är en DH. Kör du på en långslagig enduro vill du nog gärna ha 29".

Canyon Torque DH CLLCTV SRAM GX DH 7s SRAM Code RSC RockShox Boxxer Base 190 mm/VIVID Coil Select 17,28 kg 39.899 SEK

CyklarCanyon Torque DH CLLCTVCOMMENCAL FRS RIDEPROPAIN SPINDRIFT 5 AL PARK BASE
Pris39.899 SEK€ 4.114,58 € 3.333,333.199,00 €
VäxlarSRAM GX DH 7sSRAM GX DH 7sSRAM GX DH 7s
DämpargaffelRockShox Boxxer Base 190mmRockShox Boxxer Select 200mmRockShox Boxxer 200mm
BakdämpareRockShox VIVID Coil SelectRockShox Super Deluxe Select CoilRockShox Vivid Coil Select R
BromsarSRAM Code RSC 220/200 mmSRAM Guide RE 220/200 mmSRAM DB8 220/200 mm
HjulSun Ringle Duroc SH11ALEXRIMS FR37 FORMULA DHL-93/DHG-150NEWMEN Performance 30 DH
DäckMaxxis Minion DHR II 2.4"/Wide TrailMAXXIS DHR II 27.5" x 2.4", DH casing, STSchwalbe Magic Mary / Big Betty DH
Vikt17,28 kg16,5 kg16,6 kg

Har RADON SWOOP 200 utgått? 🤔

Senast ändrad:
Toppen.

Ja tanken var väl också att inte slita allt för mycket på min stig cykel. Denna har jag nu också biffat upp med Assegai däck osv, något som inte är helt optimalt när jag skall ut och trampa. Så egentligen finns det endel argument till att införskaffa sig en DH rigg.

Vad som är prisvärt är ju kanske individuellt.
Skulle beskriva min åkstil mer som att ploga ner i stötig terräng mer än just jibb & hopp.
Sen visar vågen närmare 100kg så pålitliga/robusta komponenter uppskattas.
Men just val av märke/modell för min hobby motion är mindre viktigt?

Jag vet inte hur det funkar med DH och 200mm men på enduro tycker jag det är rätt kul att att bra dämpare (och DH casing på däck).
Om Boxxer Base är samma som lyrik Base så är det nog ett nytt påfund med en enklare dämpare. Vet inte hur den står sig mot gamla basmodeller med MC men jag hade nog velat ha RC2 eller vad det kan heta. I alla fall om man tycker det är kul att skruva lite. Gissar att det är lätt att uppgradera.
Sen att det är lättservade grejor och bromsar efter min smak - annars ska snart allt bytas.

Jag är riktigt nöjd med min propain spindrift, kostade 40k med högsta nivån på RS-dämpare och aluram.

Jag är (nästan) fullvuxen och väger 100+ med utrustning..

Det är en Gen 6. Så skall jag ändå satsa på en renodlad lift cykel så känns det som det blir en DH framför enduro.

Såg även en utländsk sida för någon vecka sedan som hade en Trek session 8 för ca 4200 EUR. Är det ett ”bättre” val än dessa post order cyklar? Komponenterna ser ut att vara likvärdiga.

Det här är bara en personlig reflektion, vill du ha en dh så klart ska du köpa en. Men, har funderat i de banorna också och det är klart att säger man renodlad liftcykel så låter det vettigast med en dh.

Men å andra sidan, de gånger jag hyrt en dh cykel i rätt storlek så har det känts som att man försöker köra en turistbuss nedför en bergsväg. De är byggda för 40-70 kmh, stora hopp osv.

Jag har en ganska krallig enduro 170/160. De leder som jag vill köra blir inte bättre på en fullrigg dh, tvärtom. T ex, blå leder + Bräcke i Åre, blå och röda leder som är lite mer åt enduro hållet och småknixiga utan stora hopp i t ex Vallåsen och Järvsö. Har kört en Commencal Meta AM i 10 år på det viset, allting har hållt, bara att slänga på dh casing däck. Däcken gör stor skillnad. Det som är absolut roligast är ju när man har fart och flyt och känner att man balanserar på gränsen av vad man själv och cykeln klarar.

Har nu en Propain Tyee med bästa rs fjädringen. Om jag känner att jag har råd med cykel till så blir det en Spindrift med 180 slaglängd. Inte mycket skillnad utan mest för att ha en cykel som står med dh däck. Men jag väger bara 75 kg också så det kanske är en del i varför jag tycker att det funkar.

Så jag antar att mitt tips är Propain Spindrift i parkversionen om det bara ska var liftburet. Den kan du lätt byta till gaffel med enkel krona också om du vill bygga den till mer enduro. Men fundera noga på geometrin i så fall för Propain är generellt lite korta jämfört med en del andra märken.

Jag har en Fuel ex gen 6 med en fox 36 grip 2 160mm pga. att jag inte orkat sänka den gaffeln jag köpte förra året, så den är väl enduro-ish. Men jämfört med en Spindrift med 190mm Zeb är det ju en XC.

Något jag tycker tar stryk på en kortslagig hoj i parken är ju främst bakhjulet, och jag är rätt övertygat om att ramen också sliter ont. Jag hittade sprickor i min Fuel ex gen 5 och den gick rätt frekvent i parken. Men om dessa kommit ändå vet jag ju inte, men då Trek är suveräna med sin garanti fick jag en ny ram.

Har du råd, köp en parkhoj. Dubbel eller singelkrona skulle jag säga kvittar om du köper en Zeb eller Fox 38 lär du inte märka någon skillnad.

Edit: Jag kan för sakens skull ställa dom bredvid varandra och ta en bild.

IMG_3491.webp

Senast ändrad:
Det här är bara en personlig reflektion, vill du ha en dh så klart ska du köpa en. Men, har funderat i de banorna också och det är klart att säger man renodlad liftcykel så låter det vettigast med en dh.

Men å andra sidan, de gånger jag hyrt en dh cykel i rätt storlek så har det känts som att man försöker köra en turistbuss nedför en bergsväg. De är byggda för 40-70 kmh, stora hopp osv.

Jag har en ganska krallig enduro 170/160. De leder som jag vill köra blir inte bättre på en fullrigg dh, tvärtom. T ex, blå leder + Bräcke i Åre, blå och röda leder som är lite mer åt enduro hållet och småknixiga utan stora hopp i t ex Vallåsen och Järvsö. Har kört en Commencal Meta AM i 10 år på det viset, allting har hållt, bara att slänga på dh casing däck. Däcken gör stor skillnad. Det som är absolut roligast är ju när man har fart och flyt och känner att man balanserar på gränsen av vad man själv och cykeln klarar.

Har nu en Propain Tyee med bästa rs fjädringen. Om jag känner att jag har råd med cykel till så blir det en Spindrift med 180 slaglängd. Inte mycket skillnad utan mest för att ha en cykel som står med dh däck. Men jag väger bara 75 kg också så det kanske är en del i varför jag tycker att det funkar.

Så jag antar att mitt tips är Propain Spindrift i parkversionen om det bara ska var liftburet. Den kan du lätt byta till gaffel med enkel krona också om du vill bygga den till mer enduro. Men fundera noga på geometrin i så fall för Propain är generellt lite korta jämfört med en del andra märken.
Ja värdefulla råd det där.

Tyvärr så har jag väldigt begränsat med möjligheter för att testa ut några cyklar på förhand. Så blir att handla i blindo.

En stor del av poängen med DH var att jag tänk att det skulle bli mera lätt cyklat i stigarna. (Läs väldigt bergiga/steniga, men utan större hopp) Detta på grund av att jag inte är något teknik monster och det känns mest som att jag står med en riktig betong hammare bakom händerna i dagsläget. Att en DH rigg skulle kunna absorbera mer av min bristande teknik och på det viset kännas mer behaglig. Och kanske till och med säkrare i den mån det går.

Spindrift 5 Park såg helt klart intressant ut. Att det är 180mm bak, bör vara av mindre betydelse?

Ja man är då allt riktigt köpsugen innan säsongen är över!

Har tittat väldigt mycket på Spindrift, och den verkar riktigt bra. Har dock fått hjärnspöken om jag skall gå för Park versionen eller en standard 29”” och byta ut min Fuel Ex 8 helt.
Men är väldigt säker på jag vill ha en 200mm gaffel, så blir kanske en onödigt dyr historia om man tänkt byta gaffel.

Har tittat väldigt mycket på Spindrift, och den verkar riktigt bra. Har dock fått hjärnspöken om jag skall gå för Park versionen eller en standard 29”” och byta ut min Fuel Ex 8 helt.
Men är väldigt säker på jag vill ha en 200mm gaffel, så blir kanske en onödigt dyr historia om man tänkt byta gaffel.
Vet inte exakt vilken gaffel du tittat på på Spindrift, men på de flesta räcker det med att byta luftfjädern, man behöver alltså inte byta hela gaffeln.

Exempelvis Rockshox Boxxer eller Öhlins DH38.

Zeb finns ju som 190mm, byta ut din fuel ex? Tänker du cykla stig på Spindrift? Det är dödligt trist kan jag flika in.

Hej.

Har idag en Fuel EX 8 som jag använder till det mesta. Har dock fått upp intresset för liftburen åkning och har tillgång till en anläggning men relativt stökig/bergig terräng. ”rock garden”. Jag tar inga större dropp eller hoppar något nämnvärt. I stort sett alla använder en DH eller enduro cykel i anläggningen och det har fått mig att fundera på om det skulle göra upplevelsen roligare och kanske lite mer lättkört med en DH rigg?

Så vart börjar jag leta i denna djungel av olika DH cyklar? Ser ut att vara ganska få säljare i Sverige som har cyklar på lager, än mindre till bra rabatterade priser.

Detta är på hobby nivå, så önskar hålla mig inom rimliga gränser. Ser primärt efter en aluminiums ram med 29” däck.

Hittar jag något bra i prisklassen runt 40k, eller är det mera prisvärt att leta begagnat?
Verkar dock vara väldigt tunt på begagnat marknaden för just 29” i XL (190cm).

Tack
Gått i samma tankar. Har en canyon spectral cf 8 nu men kör i stort bara bike park på sommaren och är sugen på en dh eller enduro med DH-gaffel. Kollat på Spindrift park (4 veckors leverans) eller specialized status 2 170 DH som också håller bra pris.
Även kikat på Torque DH men inte imponerad av canyon tyvärr.

Jag tycker också att man klarar sig bra på enduro, speciellt i bikepark med maskingrävda leder.

Jag har nu bott och cyklat ett år här i Wallis på min Orbea Rallon och det har fungerat mycket bra. Nu är det förvisso mer single-track än bikepark här, men de lederna är ändå ofta stenigare och brötigare än valfri maskinbyggd bikepark-led.

Enduro-cyklarna blir lite lättare, lättmanövrerade och dessutom är det jätteskönt att ha dropper när det blir lite platt.

En Spindrift med coil och cushcore hade jag kört på. Men du kan säkert hitta en beg dh till mycket bättre pris, år andra sidan har en enduro alltid bra andrahandsvärde.

Om jag skulle köpa något för att köra park så skulle jag nog antingen köpt
Någon form av trampbar freeride cykel, typ en Propain Spindrift. Den funkar att trampa på så att man kan ta sig till roliga grejor en bit från liften.
Begagnad DH cykel. Lite mer stabil och snabb över stök men kanske lite mindre lekfull. Hållbar. Definitivt billigare, men även mer svårsåld efteråt. Mer stryktålig.

Nu har jag redan en enduro av den mer trampbara sorten (Bird med 150/160, Mezzer gaffel och biffiga däck) och den duger för mig de tillfällen jag besöker en bikepark. Man får ta det lite lugnare bara, men jag är gubbe så det kan jag ta.

Jag haft en gammaldags freeride hoj med dubbelkronad gaffel (Scott Voltage FR 720) och den var ju bättre i stök och bikepark, byggd som en tank och stabil i hög fart. Men inte så allround. Även om den gick att ta sig runt på med sänkstolpe på så är den rätt så död i lägre fart och rätt tung att trampa. Åker man på cykelresa behöver man nästan ha med två hojar för att kunna ta en enduro dag, det behöver du inte med en Spindrift. Carson Storch kör ju Spindrift i Redbull Rampage, så den har ju potential för hopp… men ingen kör den i DH VM, så ska man vara absolut snabbast ner finns det nog bättre.

Är ni ute efter en all-around hoj som funkar i brötiga endurostigar och i bikepark kan jag verkligen rekommendera denna: https://eu.privateerbikes.com/products/privateer-161

Galet bra pris just nu också. Jag har kört min i 1 och en halv månad, typ nästan bara bikepark och är asnöjd.
Leveransen tog 5 dagar för mig. Det går även slänga på en 5mm längre dämpare så får man 174mm slag bak för ännu mer DH.

Hade tidigare en Spindrift 5 i 180/190 som parkhoj och en stighoj. Spindriften sålde jag då 161:an är mycket bättre i parken, mest pga geometrin. Stighojen blev tyvärr stulen så nu har jag bara 161:an som allt-i-allo.

Tillbaka
Topp