Råd förmånscykel

thale

Medlem
Råd förmånscykel
Hej! Jag håller på och tittat på att köpa en landsvägscykel som förmånscykel via Ecochange. De erbjuder Crescent Giga G40, Crescent Giga G30, Bianchi Sprint Disc 105, och Bianchi Via Nirone 7 105. Jag har försökt läsa lite vad folk säger om Crescent och Bianchi och det låter som att båda två inte direkt är toppen. Den jag lutar mot är Bianchi Sprint dels för att jag tycker att den är snygg men också för att jag på tidigare cyklar starkt föredragit diskbroms. Jag är verkligen inte superkunnig när det gäller cyklar så jag tänkte att jag skulle vända mig till er alla som förhoppningsvis kan komma med bra råd.

Råd förmånscykel

Råd förmånscykel
+1. Konsensus bland de många här som har granskat avtalen och gjort kalkylen är väl att förmånscykel i slutändan är ett rätt så ekonomiskt oförmånligt sätt att att köpa cykel. Det är inte som hem-pc’n som var en starkt värdetappande (bruks- och ekonomiskt) produkt som skattesubventionerades via bruttolöneavdrag.

Råd förmånscykel
Tack för råden! Då undrar jag istället om någon kan rekommendera en cykel runt 15k. Jag har kikat lite på Canyon, Specialized, och Rose men tycker det är svårt att veta vad jag ska leta efter.

Råd förmånscykel
Tack för råden! Då undrar jag istället om någon kan rekommendera en cykel runt 15k. Jag har kikat lite på Canyon, Specialized, och Rose men tycker det är svårt att veta vad jag ska leta efter.
Har du lägre budget om du ska betala den själv alltså?Du kan ju åka runt till några butiker och fråga, klämma´, känna... Särskilt om du inte vet riktigt vad du vill ha :)

Råd förmånscykel
Har du lägre budget om du ska betala den själv alltså?Du kan ju åka runt till några butiker och fråga, klämma´, känna... Särskilt om du inte vet riktigt vad du vill ha :)
Jag läste någon beräkning först som sade att förmånscykel kunde vara upp mot 50% billigare men det verkar då ha varit en dröm kalkyl.

Inte en dum idé att åka runt och kolla, ska göra det nu i helgen, tack!

Råd förmånscykel
Jag läste någon beräkning först som sade att förmånscykel kunde vara upp mot 50% billigare men det verkar då ha varit en dröm kalkyl.

Inte en dum idé att åka runt och kolla, ska göra det nu i helgen, tack!
Även förra årets model kan du hitta för upp emot 50% i butiker. Att skryta med stora rabatter mot något ordinarie pris som få betalar säger inte så mycket. Lycka till!

Råd förmånscykel
Apropå Bianchi Via Nirone 7 105 så är det REA på 2022 på tradeinn.

Bianchi Via Nirone 7 105 2022 9961.99+1955.49=11 917.48 kr
Screenshot_20250321_173006_Chrome.webp

Då undrar jag istället om någon kan rekommendera en cykel runt 15k.
Radon R1 105 1.154,41 € (incl. 25% VAT) + 69,99 € shipping = 1 224,4 € ≈ 13 418,39 SEK.Screenshot_20250321_173155_Chrome.webp
Radon R1 Tiagra Tour Test
Radon R1 Ultegra Tour Test

Cube ATTAIN SLX 105 1.399,00 € incl. 25% VAT + 69,99 € shipping = 1468.9 € ≈ 16 090,76 SEK

Cube ATTAIN HPA SLX TOUR Test

Cube ATTAIN RACE 1.199,00 € incl. 25% VAT + 69,99 € shipping = 1.268.9 € ≈ 13 899,06 SEK

Canyon Endurace 6 Tiagra 16.899 SEK -2.400 SEK 14.499 SEKScreenshot_20250321_173518_Chrome.webp
Canyon Endurance 6 TOUR Test

tycker det är svårt att veta vad jag ska leta efter.
Geometri, passar cykeln dig. Vissa cyklar är mer upprätta och bekväma, andra mer aggressiva. Testa cyklar IRL, surfa upp deras stack & reach.

Ramen & gaffelns egenskaper. Styvhet, komfort m.m. Kolla på tidningen Tour Magazine som gör bra tester!

Komponenter. Försök hitta något med 105 eller åtminstone Tiagra.

Maximal däckbredd. Hur breda däck rymms i ramen. Bredare däck ger bättre komfort. Maximal däckbredd anges inte alltid. Ibland går det att googla fram. Hur breda däck cykeln levereras med kan vara en snabb fingervisning. Fälgbromsade cyklar tar generellt sett inte lika breda däck.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp