Råd inför cykelköp, Orbea Occam Sl H10

Hej!

Jag funderar på att köpa en Orbea Occam SL H10 och skulle gärna vilja höra om någon här har erfarenhet av just denna cykel. Jag cyklar mest i Hellasgården och gillar när det blir mycket nedförslöp, stökig terräng och tekniska utmaningar, men jag vill också ha en cykel som är bra på att klättra upp för backarna.

Min fråga är om den här cykeln klarar av större stenar och rötter, samtidigt som den fortfarande känns flowig och har bra dämpning. Jag undrar också om den kan hantera lite mer aggressiva partier, eftersom jag ibland åker till Järvsö. Jag är lite orolig för att den inte ska vara tillräckligt robust för de mer tekniska och utmanande partierna.

Jag skulle vara tacksam för era erfarenheter av denna cykel och om ni har några andra rekommendationer på modeller som skulle kunna passa mig bättre.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,
Therese

Om den håller är nog inget du behöver oroa dig för speciellt mycket. Ramen är klassad för ASTM 4, dvs. enduro. Titta vad dem kör på tävlingarna så kan du se vad den håller för.

Det som potentiellt kan begränsa är dämparna då dessa är mer åt XC-hållet. Det bidrar däremot förmodligen en del till att cykeln enligt recensioner känns ganska lätt och rapp. Biker's Edge beskriver den mer som en DC-cykel med lite mer spelutrymme än en stigcykel. (Kan hända att länkaget bidrar till känslan också men osäker på om det är samma som på LT.)

För det du beskriver hade jag nog valt något lite mer utförsorienterat som lämpar sig bättre på tekniska stigar med det beror till stor del på hur du vill kompromissa med känslan den ger uppför. Sen kan det vara så att en långslagig cykel klättrar bättre än en kortslagig på teknisk stig men känslan är att den går trögt som attan.

Finns säkert andra som vet bättre hur terrängen är i Hellas som kan rekommendera lämpliga modeller.

Tillägg: Verkar faktist som att LT-versionen skulle kunna vara ett riktigt bra alternativ.

Senast ändrad:
Vad är bäst för dig berör helt på dina egna preferenser. Generellt skulle jag säga att lite mer slag är vad de flesta föredrar när de tycker om att köra utför (i Hellas). Jag har just köpt en FS som liknar Occam SL till framförallt Hellas, men då tycker jag om "feedback" från underlag och minimal gung.

Occam SL ser ut som en bra cyklar, enda jag inte tycker om en lockout. För dig är kanske en Occam LT bättre, som skrevs ovan. Enduro MTB, som brukar göra bra reviews, skrev att den klättrade bäst av alla i test:

Jag hade en Occam LT (innan sl modellen kom) med 150/150 i slag, och det var ju inga problem att klättra med den. Jag hade inte valt SL för den terrängen du beskriver, sen ogillar jag lockout extremt mycket också.

PS: Orbea kommer att har testcyklar vid testhelg i Hellas 17/18 maj. Förra året var Occam med, jag minns inte i vilken version(er).

Jag antar att du har koll at Bike24 har bra rabatt på många Occam.

Både SL och LT får väldigt bra omdömen i de flesta tester (minus kabeldragning genom styrhuvudet…) så helt fel lär det inte bli i vilket fall :-) Man kan anpassa mycket med däckval beroende på användningsområde.
Några artiklar om skillnaderna:

Tack så mycket för alla era tips och råd!
När jag läser era svar känns det som att det är en bra cykel – men kanske inte riktigt det jag söker. Jag får nog ta mig en funderare till.

Anledningen till att jag överväger den är att jag fått ett, vad jag tror, prisvärt erbjudande på just den cykeln – priset ligger på 30 000 kr. Problemet är nog att de cyklar jag egentligen är ute efter troligtvis kostar mer än vad jag har möjlighet att lägga. Min budget ligger på max 30 000–35 000 kr, och då kanske man inte kan förvänta sig mer?

Vad säger ni – skulle en Trek Fuel EX Gen 6 vara ett bättre val för mig än t.ex. en Specialized Stumpjumper Comp Alloy, eller finns det något annat bra alternativ i den prisklassen?

En Occam H10 LT borde väl vara utmärkt? En kollega har nyligen skaffat en H10 SL för precis under 30kSEK så det borde väl gå att få tag på motsvarande LT för aningen mer?

Fuel EX och Stumpjumper är bra cyklar men både Trek och Specialized är inte prisvärd, även med rabatt hos t.ex. Lännasport. Man får mer för pengarna vid t.ex. en Occam från Bike24.

Fuel EX Gen 3 finns att hyra vid Mountainbikeskolan, så man kan prova en dag i Hallas.

Hur lång är du? Bikester har en LT 20 i medium för under 30k. Googlar man lite finns både LT 20 & 30 för under eller runt 30k.

Tittade själv på den här cykeln (och har liknande krav som TS) men för min del föll det på kabeldragningen genom styrhuvudet. Idiotiskt mode men tyvärr finns det på rätt många cyklar nuförtiden. Borde finnas ett filter på köpsiterna så man kunde välja bort alla hojar som har det...

När jag läser era svar känns det som att det är en bra cykel – men kanske inte riktigt det jag söker. Jag får nog ta mig en funderare till.

Anledningen till att jag överväger den är att jag fått ett, vad jag tror, prisvärt erbjudande på just den cykeln – priset ligger på 30 000 kr. Problemet är nog att de cyklar jag egentligen är ute efter troligtvis kostar mer än vad jag har möjlighet att lägga. Min budget ligger på max 30 000–35 000 kr, och då kanske man inte kan förvänta sig mer?

Vad säger ni – skulle en Trek Fuel EX Gen 6 vara ett bättre val för mig än t.ex. en Specialized Stumpjumper Comp Alloy, eller finns det något annat bra alternativ i den prisklassen?
Fuel EX 8 GX T-Type Gen 6 är väldigt trevligt med grym geo.

Jag hade en Occam LT (innan sl modellen kom) med 150/150 i slag, och det var ju inga problem att klättra med den. Jag hade inte valt SL för den terrängen du beskriver, sen ogillar jag lockout extremt mycket också.

Fuel EX 8 GX T-Type Gen 6 är väldigt trevligt
Tack för tips men den modellen är nog lite dyr för mig såg att den låg på över 50 000 men kanske där man måste lägga sig för att få en riktig bra hoj. får man fråga vad som kan va dåligt med lockout? Betyder lockout att man kan låsa dämpningen?

Hur lång är du? Bikester har en LT 20 i medium för under 30k. Googlar man lite finns både LT 20 & 30 för under eller runt 30k.

Tittade själv på den här cykeln (och har liknande krav som TS) men för min del föll det på kabeldragningen genom styrhuvudet. Idiotiskt mode men tyvärr finns det på rätt många cyklar nuförtiden. Borde finnas ett filter på köpsiterna så man kunde välja bort alla hojar som har det...
Hej! Jag är 167 cm.
LT verkar va ett bra alternativ för mig men undrar lite över siffrorna att det är H20 hört att det är bättre med H10 men siffrorna kanske inte spelar så stor roll, vet du något om det?
Jag som inte är så kunnig angående det tekniska på cyklar va kan va nackdel med kabeldragning i styrhuvudet vara?

Betyder lockout att man kan låsa dämpningen?

Vi borde vara mer tydligt: det är remote lockout vi inte tycker om, alltså att man kan blockera dämparen från styret. Funktionellt är det bara extra, så man kan tycka att det bara kan vara bra. Men det är mer komplex, mer kan går sönder och jag tycker att det är fullt med ännu mer reglage på styret och vajarna kring styret.

Hej! Jag är 167 cm.
LT verkar va ett bra alternativ för mig men undrar lite över siffrorna att det är H20 hört att det är bättre med H10 men siffrorna kanske inte spelar så stor roll, vet du något om det?
Jag som inte är så kunnig angående det tekniska på cyklar va kan va nackdel med kabeldragning i styrhuvudet vara?

LT finns inte i H10 versionen. Men komponenterna på LT H20 är nästan identiska med de på SL H10 och är riktigt bra.

Den kostar ju 32tkr ny, så om du köper beggat bör du ju kunna levla upp om du vill.

Tror nog en vanlig occam kommer att funka utrmärkt till den cykling du beskriver. Dom flesta cyklar med 120-140mm slag i hellas.

När man skriver "mycket utförslöpp" och "större stenar" tänker jag på Nacke spåren och Kolarängsberget. Där är 160 mm mer populärt än 120-140 mm och med bra anledning.

Till vanlig Hellaskörning håller jag med att 120-140 mm äf bäst (har själv just köpt sån cykel).

När man skriver "mycket utförslöpp" och "större stenar" tänker jag på Nacke spåren och Kolarängsberget. Där är 160 mm mer populärt än 120-140 mm och med bra anledning.

Till vanlig Hellaskörning håller jag med att 120-140 mm äf bäst (har själv just köpt sån cykel).
Ja, det beror väl på om man vill prioritera komfort eller fart. :) Så fort det blir lite trampa blir en 160mm hoj avhängd.
Oliwer har tagit dom flesta strava kom:en i hellas på en epic. Inklusive Nacke 1. Men han har ju bra teknik iofs.

Ja, det beror välpå om man vill prioritera komfort eller fart. :)

Håller med.

Oliwer har tagit dom flesta strava kom:en i hellas på en epic. Inklusive Nacke 1. Men han har ju bra teknik iofs.

Ja, om man prioriterar KOM över allt. Förresten är Nacke 1 inte ett endurospår som de andra Nacke. Jag har kört den flera gånger på helstel (tror inte att det blev KOM, men jag har ingen Strava).

Vi borde vara mer tydligt: det är remote lockout vi inte tycker om, alltså att man kan blockera dämparen från styret. Funktionellt är det bara extra, så man kan tycka att det bara kan vara bra. Men det är mer komplex, mer kan går sönder och jag tycker att det är fullt med ännu mer reglage på styret och vajarna kring styret.

LT finns inte i H10 versionen. Men komponenterna på LT H20 är nästan identiska med de på SL H10 och är riktigt bra.
Jag förstår ja jag får ta mig en funderare tack så mycket för svar.

Tack för tips men den modellen är nog lite dyr för mig såg att den låg på över 50 000 men kanske där man måste lägga sig för att få en riktig bra hoj.
Och nej, du behöver definitivt inte lägga 50k på en cykel för att det ska fungera för det du planerar använda den till. Finns helt dugliga cyklar från 25k och uppåt som lär räcka utmärkt om du inte har väldigt specifika krav. Viktigast att du får rätt typ av cykel för ditt användningsområde och i rätt storlek. Resten går att uppgradera om du känner behov av det senare.

Och nej, du behöver definitivt inte lägga 50k på en cykel för att det ska fungera för det du planerar använda den till. Finns helt dugliga cyklar från 25k och uppåt som lär räcka utmärkt om du inte har väldigt specifika krav. Viktigast att du får rätt typ av cykel för ditt användningsområde och i rätt storlek. Resten går att uppgradera om du känner behov av det senare
Tack va skönt att höra det.
Ja nu gäller det bara att hitta rätt.

Tack alla som har svarat mig i denna tråd, svårt att välja mellan Lt och Sl. Kul med 160 nedför i stökiga partier men 140 kanske lämpar sig bäst i hellas där jag cyklar mest.
Får nog fundera ett varv till☺️

Tillbaka
Topp