Råd inför cykelköp?

• Trådstartare Trådstartare Bek
  • Start datum Start datum

Bek

Ny medlem
Råd inför cykelköp?
Jag testade lite downhill när jag var utomlands och fick mersmak för mountainbiking.
Nu är problemet att jag har noll koll på vad jag borde köpa. Har tänkt att cykla på skogsvägar i största allmänhet och inte bara nedför.
Bör jag köpa nytt eller begagnat och vilken typ av cykel som är lämplig för ändamålet? Vet inte hur snabbt cyklar utvecklas eller hur mycket de slits vid användning.
Vill givetvis lägga så lite som möjligt men tänker mig att 5-7000 vore rimligt för en första mtb?
Jag är 173 och väger för tillfället ca 90kg men ligger normalt på ca 10 kg till. Jag är skapligt vältränad.

Tacksam för alla råd jag kan få.

Råd inför cykelköp?
Att fråga här vad för cykel som rekommenderas är ju... ja. Vänta bara :P

Visst, för 5000 till 7000 får du en mountainbike.
Det är bättre än att inte ha en alls.

Kolla vad du kan hitta begagnat för dom pengarna först.

Annars så är Canyon ett bra köp.
Finns säkert Trek, Scott och Spezptchialized om man letar lite.

Jag gillar ju Rocky Mountain, och hade jag haft den budgeten så hade jag nog köpt den här.
Gött med flack gaffelvinkel och halvbrett styre. :)
http://www.sportson.se/cyklar/mountainbike/soul-730.html?

Annar finns dom här, dock utanför budget också.
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOODEEDARNX1/on-one-deedar-sram-nx1-mountain-bike
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOO45650BNX1/on-one-45650b-sram-nx1-mountain-bike

Råd inför cykelköp?
Råd inför cykelköp?
scheitt! känner igen det där, det var så jag med började med MTB (igen). Var utomlands och av en händelse kunde man hyra på hotellet, så hyrde en värstinghoj fulldämpad. Var ju hur ballt som helst!! Slutade med att jag satt sista veckan och googlade hem en Canyon som kom lagom tills jag kom hem och hade några dagar till ledigt :)

Här finns en om du kan tänka dig att cykla analogt med svenska färger:
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-analog-blue-n-kiwi-467890/wg_id-655

Senast ändrad:
Råd inför cykelköp?
Är det inte lite vanskligt att beställa utan att provat cykeln innan?
Om jag köper nytt verkar många tycka att jag borde gå upp något i pris. Det är såklart inte omöjligt att jag gör.

Vad tror folket om att köpa begagnat? Hur mycket kan en cykel slitits på ett par år så länge den ser hel och fräsch ut så när som på kanske lite repor?

Råd inför cykelköp?
Beställde en Canyon AL SL 7.9 i storlek S som jag kommer få idag, och kommer kunna provköra på söndag. Har aldrig nånsin suttit på en modern MTB så jag köpte verkligen grisen i säcken, men å andra sidan vet jag inte vad jag skulle leta efter om jag provcyklar så jag tänkte att jag chansar. AL 4.9 är annars riktigt mycket cykel för pengarna om du inte vill sträcka dig så högt i pris, men geometrin på AL SL är lite annorlunda och sägs vara bättre.

Mitt resonemang runt priset var att om jag inte tycker MTB var så kul så har jag iaf en riktigt bra cykel som klarar allt, och i den situationen kommer jag nog inte behöva byta ut den de närmaste 20 åren och då blir de där 2-3000kr extra (mot en på gränsen till för billig cykel) inte så mycket pengar på det tidspannet. Om jag istället blir helt kär i att cykla MTB så har jag en cykel där jag slipper känna att jag köpt nåt som jag kommer vilja uppgradera direkt.

Oavsett vad så är nog Canyon ett bra val till ordinarie pris, och nu på rea får du löjligt mycket cykel för pengarna.

Råd inför cykelköp?
...ja, och vissa av de här butikerna får man väl dessutom prova hojen lite försiktigt och sedan om det skulle vara helgalet så får man byta.

Råd inför cykelköp?
Bek sa:
Är det inte lite vanskligt att beställa utan att provat cykeln innan?
Om jag köper nytt verkar många tycka att jag borde gå upp något i pris. Det är såklart inte omöjligt att jag gör.

Vad tror folket om att köpa begagnat? Hur mycket kan en cykel slitits på ett par år så länge den ser hel och fräsch ut så när som på kanske lite repor?

Jag tycker absolut du ska kolla på begagnat. Cyklar verkar tappa värde enormt snabbt och du kan i många fall få en cykel som är något år gammal för nära nog halva priset. Även om den eventuellt skulle visa sig behöva en service så småningom så sparar du en hel del pengar.

Råd inför cykelköp?
En liten observation...
Fan vad hopplösa vissa som lägger ut annonser är. Skriver inget om modell, hur gammal cykeln är eller någonting sådant. Om det står nypris brukar det ligga märkligt högt jämfört med vad motsvarande modell kostar 2017.

Råd inför cykelköp?
Nytt är bättre, i de allra flesta fall. Det annonseras fantasipriser på 5 år gamla och omoderna cyklar med slitna däck, kedjor, kassetter, dämpare som behöver service, hjul som ALLTID är för smala och ibland lite krokiga och kanske halvrostiga lager och ett halvslitet frihjulsnav.

Köp nytt och allt är nytt, du behöver inte serva och byta delar för tusenlappar innan du kan börja cykla.

För tips på bra cykel, se inlägg #2 ovan.

Råd inför cykelköp?
Sixten Fors sa:
Nytt är bättre, i de allra flesta fall. Det annonseras fantasipriser på 5 år gamla och omoderna cyklar med slitna däck, kedjor, kassetter, dämpare som behöver service, hjul som ALLTID är för smala och ibland lite krokiga och kanske halvrostiga lager och ett halvslitet frihjulsnav.

Köp nytt och allt är nytt, du behöver inte serva och byta delar för tusenlappar innan du kan börja cykla.

För tips på bra cykel, se inlägg #2 ovan.
Jag tänker så det knakar just nu.
Är mycket sugen på att beställa just den cykeln i inlägg #2.
En liten del av mig tycker dock att det känns slösaktigt att köpa nytt samtidigt som det skulle vara skönt att bara åka och hämta cykeln om man köper beg.
Funderar på denna som beg-alternativ. https://www.blocket.se/stockholm/Trek_29__73527837.htm?ca=14&w=3

Edit: läser man reviews så har den jag läknar till dåliga hjul.

Senast ändrad:
Råd inför cykelköp?
Beg Trekcykeln är väl ok, verkar säljas för 10000 ny. GC AL SL 7.9 för samma pris (på rea) väger 1,3 kg mindre, har en 1500 kr dyrare/bättre/lättare framgaffel med 1 cm längre slaglängd samt 1 grad flackare gaffelvinkel. En bättre cykel.

Så säg att Treken är prisvärd för 8000 kr som ny cykel så är 6000 kr för en enligt annonsen "endast provcyklad" ett bra pris.

Den funkar. Är storleken rätt är det inte ett dåligt köp.

Tillbaka
Topp