Råd om däckverktyg

Mediokern

Aktiv medlem
Råd om däckverktyg
På min pendlarcykel har jag en sadelväska innehållande extraslang, däckverktyg och engångshandskar. På cykeln har jag en mindre pump fästad under flaskstället.
Idag vid hemfärd märkte jag att nån klåfingrig rackare öppnat sadelväskan, tagit mina välanvända däckverktyg och sedan nästan stängt sadelväskan igen.

Därför behöver jag införskaffa nya däckverktyg och undrar därför vilka däckverktyg använder ni, vilka är era favoriter?

Råd om däckverktyg
gillar birzman:)
. IMG_3654.webp

Råd om däckverktyg
Bontragers röda och park tools blå är trevliga. Bontrager känns mest hållbar men ingen av dessa har gått av för mig. Gillar båda dessa bättre än Pedro’s som har en ganska bred spets som är lite jobbigare att pilla in enligt mig.

Råd om däckverktyg
Enda park tool-verktyg (snacka om tautologi!) jag har är just däckjärnen som jag gillar av nån anledning. Kanske för att de funkar bra. Har väl haft av ett och annat men de kostar inte en förmögenhet.

Råd om däckverktyg
Min erfarenhet är att Parktools lite fetare variant är lättare att komma in under däcksidan/-kanten med än Pedros, men samtidigt så böjer den sig lättare och blir till skit. Jag har avverkat ett flertal av Parktools variant medan Pedros är outslitliga. Man får ta i lite mer bara.

Råd om däckverktyg
Jag gillar Schwalbes tunna av plast på landsväg och grus, men har hört andra som aggressivbyter MTB-däck tycker att de är för klena.

Lite handlar det om teknik också att försöka få så mycket slack i däcket som möjligt innan man är där med däckjärnet, men vissa fälg+slanglösdäck-kombinationer kan vara verkligt besvärliga.

Hemma i garaget har jag bbb btl-78 som används för att få på besvärliga däck, men det är för stort för att ha med ut i fält förstås.

Råd om däckverktyg
Pedros, alltid pedros. Helst Rosa bara för att retas lite med människor som får besvär av "tjejfärger".

100%

Tipsar också om denna:

Tillbaka
Topp