Råd om MTB köp

• Trådstartare Trådstartare jan
  • Start datum Start datum
J

jan

Guest
Råd om MTB köp
Jag ska köpa em mtb för första gången och funderar på att köpa begagnat.
Vad ska jag tänka på i största allmänhet och vad i synnerhet.
Kom gärna med förslag på bra cyklar . nytt eller begagnat.
Jag hade tänkt lägga ut 8-9 tusen pix på den.

Har ni en mtb att sälja mejla gärna till mig och skicka gärna nån bild. Bor i GBG
Helst en xl 20tum ram eller större tror jag i alla fall att jag behöver.
jan626@hotmail.com

Råd om MTB köp
Jan, använd sökfunktionen här på forumet. Liknande frågor avhandlas i parti och minut nu för tiden verkar det som.

Dessutom, om du skall köpa din första mtb och har råd med 8-9 tusen tycker jag absolut du skall köpa en NY cykel hos en LOKAL cykelhandlare. Du slipper en massa bekymmer som de flesta beg. hojjar är förknippande med. Dessutom kommer du behöva ha en bra kontakt med din handlare när saker börjar strula på cykeln. Du får mkt cykel för dom pengarna i "nybörjar" segmentet.

Råd om MTB köp
Hej Jan, välkommen till Happymtb forumet!

Det är väldigt många som frågar om råd på cyklar, så prova "Sök" funktionen som sagt, där får du många träffar om du skriver "Köpa cykel", "Cykeltips", "MTB Råd" osv osv.

För 8-9 tusen får du en skapligt bra mtb med runt shimano LX delar på, samt en hyffsat ok oljedämpad framgaffel från en av de stora(Marzocchi, Rockshox, Manitou) tillverkarna. Vilket märke du väljer kommer dock att sätta ribban på olika nivåer då en del märken är saftigt prissatta pga av dess etablerade namn. Som riktmärke så kan man säga att Marin cyklarna är väldigt prisvärda, medans Cannondale ligger på andra sidan vågen. Båda är dock väldigt trevliga cykelmärken!

/Leo

Råd om MTB köp
Har i och för sig försökt leta här i forumet
men får nog fortsätta med letandet.

Men jag är fortfarande intresserad om nån har en bra mtb till salu

Råd om MTB köp
En liten fråga till.

Har någon erfarenhet av Focus ?
Är den prisvärd och bra?
Det är väl en ganska nytt märke här sverige?

Vet någon om någon cykelaffär säljer den i göteborgs området?

Råd om MTB köp
Ärligt talat. Skall du köpa din "första mtb" o kan spendera upp till 9000 så kommer du inte bli besviken vad det än är för klistermärken på ramen. Ja, Focus är ett "bra" märke.

Råd om MTB köp
Kona och Marin är säkra kort under 9000 kr.

Särskilt Marin Nail Trail Ltd. verkar vara en mkt fin cykel för det priset, med full LX och hyfsad Manitougaffel. Finns upp till 20" och toppröret på den storleken bör vara tilräckligt långt för dig då Marins (vad jag vet) är lite mer utsträckta än t ex Kona.

Cykelsäsongen är i full gång just nu, så det är sannolikt att folk som velat sälja av sina cyklar gjort det tidigare. Tidig vår eller vinter är bättre tider att leta begagnat till bra pris, säljarna är mer angelägna av att få det sålt eftersom det ofta ska finansiera det nya cykelköpet.

Eftersom du behöver en XL-ram eller större är utbudet av beg hojar ganska litet, medium/large är en mycket vanligare ramstorlek. Risken är att du får vänta tills säsongen är över för att finna en attraktiv beg cykel i just XL.

Edit: LX ska det vara på Nail Trail LTD, inget annat...

Senast redigerad av en moderator:
Råd om MTB köp
Innan du köper så stick till varenda cykelaffär du bara kan och testa allt de har!!!
Jag lovar att du kommer att hitta det som passar just dig (stor skillnad på känsla på olika hojjar). Sen kan du börja shoppa begagnat. Då vet du var du ska sikta.
Risken är dock att det slutar med att du köper en cykel som är mycket dyrare än du räknade med men det är det garanterat värt.

Råd om MTB köp
man testar INTE cyklar i en affär om man inte tänker köpa cykeln där! lite moral får man ha. tror du, canman, att cykelhandlaren uppskattar att få stå och tvätta cyklar, alternativt sätta "begagnatpris" på cykeln efter att den varit ute på provtur? Att få prova cykel är en service som handlaren ger och det ska inte missbrukas.

Råd om MTB köp
Jan, hur lång är du då? Har fått för mig att man gärna köper en större cykel än man behöver första gången man handlar mtb, ramarna är ju lite mindre för att bli mer lätthanterliga. Jag är 1.83 ca o kör på en 19" ram, funkar kanon, även 18" hade nog funkat.

Råd om MTB köp
jag är närmara 190 så 20 tum är väl minimum?
Fan det är inte lätt att bestämma sig för en cykel
finns mycket att välja på.

Ska ut imorgon igen och testa cyklar hos olika cykelhandlare
Man får väl se om man blir klokare efter det.

Råd om MTB köp
Micke skrev...
"man testar INTE cyklar i en affär om man inte tänker köpa cykeln där!"

Självklart ska man inte missbruka det fina servicen. Jag håller med. Det lät lite väl taskigt...men...är de vänliga att låta mig testa cykeln först är det troligt att jag köper cykeln där också. Om jag inte köper en ny på en gång så kanske jag gör det nästa år. Lite serviceanda, tack! Annars kan man ju köpa på nätet.
Inte grisen i säcken...

Råd om MTB köp
Micke S wrote:
<man testar INTE cyklar i en affär om man inte tänker köpa cykeln där

En skum inställning tycker jag. Säg till exempel om man väljer mellan några olika märken som INTE finns i en och samma butik. Ska man då utesluta ett märke bara för att man inte "får" prova om man inte tänker köpa?

Det är absolut inget fel att prova flera olika märken i en massa olika butiker innan man bestämmer sig. Det är så man SKA göra om man är nybörjare inom cykling. Man ska absolut inte känna sig tvingad att handla i en butik bara för att man provar en cykel där. Cykelprovning är en tjänst som handlarna ska tillhandahålla, iallafall om det är en seriös butik.

/Anders

Råd om MTB köp
Det är väll klart att man ska få prova cyklar om man är kund, cykelhandlaren kan ju inte bara ta hem nya cyklar som inte kan användas som demo. Tänk dig att du går in hos en bilhandlare och ska köpa en bil men han har bara nya som du inte får provköra, det är ju lite samma sak. Däremot kan jag hålla med om att det inte är rätt att gå och prova saker som man sedan beställer över nätet. Men får man bra service och får testa cykeln ordentligt kanske man uppskattar det och handlar i den affären. Det är alltid bra att ha köpt cykeln hos en seriös hanlare om man inte behärskar cykelmek fullt ut (förutsatt att handlaren kan meka) eftersom det brukar ingå en viss tids fri service, som kan behövas.

Tillbaka
Topp