Råd om pendlarbygge

toshiba

Aktiv medlem
Råd om pendlarbygge
Klurar lite på att bygga en vardagscykel till min sambo, mest för att det skulle vara ett kul pyssel. Har själv en scott sub och tänker på nåt liknande fast lite lättare byggt på en kinaram, med navväxel och skivbromsar. Nu till frågorna:

- Gör jag bort mig på nåt sätt om jag köper en crossram fast jag vill ha flatbar? Geometri, bromsar etc...
- Nån som har nåt bra tips på ett roligt hjul med Alfine-nav bak?

Råd om pendlarbygge
Crossram funkar utmärkt, men det kan vara värt att gå upp en storlek. Förutsatt att skrevet går fritt. Att se upp med för crossramen är navbredden bak.
Rose och Poison-bikes kan bygga vilka hjul du vill med Alfine.

Lättare var ju ett önskemål, men jag vill ändå föreslå Pompetamine. Snygg ram, billig, och kanske inte lika stöldbegärlig som en kolfiberhoj.

Råd om pendlarbygge
Tack, inte helt lätt att hitta navbredden på alla kineser så Pompetaminen kanske är ett säkrare kort. Horisontella dropouts är ju praktiskt också.

Råd om pendlarbygge
Om du vill få plats med lite bredare sulor så är denna ram ett alternativ http://m.ebay.com/itm/161233245630?nav=SEARCH . Jag letade också efter en ram för Alfinenav och ville ha en med crossgeometri. Jag byggde ihop den med monstercrosstyre. Den tar 50 mm däck utan problem. Framgaffeln skulle dock kunna vara någon cm längre för lättare montage av stänkskärmar.

Tillbaka
Topp