råd om racer

granis

Medlem
råd om racer
Jag funderar på två cyklar som finns på rea just nu. Är nybörjare på racer men har kört endel MTB. Kör till jobbet 8 mil tor en gång veckan och kommer kanske köra Vätterrundan nästa år.

Dessa cyklar står mitt val emellan:
Nishiki Finisher för 9000 :- http://www.nishiki.se/Racer/Finisher eller
Crescent Deca för 8000:- http://crescent.se/cyklar/race/1164

För och nackdelar med dessa?
Andra alternativ i samma prisklass?

råd om racer
Hmm, ganska så snarlika cyklar. Hade nog lagt till en tusing och fått 10-delat samt bättre hjul, typ denna,
http://www.cyclecomponents.com/2/sv...lth-campagnolo-veloce-infinity-fulcrum-7.html
Det som är noga att få rätt storlek och att få hjälp att ställa in cykeln (sadelhöjd, styrhöjd, stystam mm). Kan du inte själv göra det ska du köpa hos en cykelhandlare som hjälper dej med det, annars är det billigare föe det mesta att köpa på nätet. Det störst felet många "racer-nybörjare" gör att montera styret för lågt för att sedan nästan aldrig hålla nere i bocken. Montera istället styret högt med hjälp av spacer och prova dej fram, sänk det 1 cm i veckan typ och när du hittat en bra sittställning så kapa då röret för gått.
Cykla är kul/Salve

råd om racer
Som sagt så är det absolut viktigaste att cykeln passar dig. Jag tycker definitivt att du ska ta dig till en cykelhandlare som tar tid och hjälper dig att hitta rätt storlek. Det finns lite olika tillvägagångsätt, antingen gör man det med linjal eller med provcykel. Om de bara tittar på dig och säger vilken cykel som passar så skulle jag byta handlare.

Jag har personligen haft problem med att få ett fabrikationsfel lagat av crescent. Företaget hanterade inte problemet på ett snyggt sätt varken mot mig eller min handlare.

Jag vet inte om jag hade otur eller om de alltid är lite svåra med garantiproblem. Om ingen annan har motsatt erfarenhet så skulle jag akta mig för crescent.

I övrigt så kan jag bara önska dig lycka till med cykelköpet!

råd om racer
Den där "tusingen" tycker jag du ska investera i ett par pedaler/skor. Jag är själv relativt ny i gemet och kör en Nishiki Criterium. Inget negativt alls att säga om den utan den funkar bra. Använder den dagligen att pendla till jobbet med. Enda nackdelen är att man blir svettig.

/Adam

råd om racer
Jag väljer mellan dessa då det är dom jag hittat i min storlek (181) på rea i de affärer jag varit i (sex ställen i Stockholm). Då jag är förstagångsköpare av racer så vill jag köpa av en handlare där jag kan få hjälp att prova ut rätt storlek.

Kan dock tänka mig att gå upp lite i pris för att få en bra cykel som man "växa i". Problemet med det är att jag är osäker på vilken storlek som jag vill ha då jag saknar erfarenhet av racer. Litar tyvärr inte på alla säljare då man ibland får känslan att de bara försöker sälja av det som finns kvar i lager så här års...

Har då tittat på dessa lite dyrare cyklar,
http://scottusa.com/gb_en/product/2423/16106/cr1_comp kan fås för 13000:- med Tiagra
http://www.nishiki.se/Racer/Competition_Carbon för ca 13000:-

Andra förslag eller kommentarer?

råd om racer
Storlek handlar inte bara om storlek på ramen. Vad är det för längd på vevarmarna? Bredd på styret? Är det en sadel som passar dig? Är ramen för stor eller bara styrstammen för lång?

I läsvärt finns den här tråden om storlek. http://happymtb.org/forum/read.php?1,57549,57549#57549

Kolla butiksrecensionerna för att hitta butiker.

Niodelat skulle jag nog inte köpa. Skulle du köpa en bil med bara fyra växlar idag?

Den dyrare nishikin skulle jag inte köpa då de tydligen låter reklamfotograferna montera styret inför fotograferingen.

Hur ska du cykla? Blir det mycket solo går det inte så fort. Tänker du mest cykla med andra går det fortare. Alltså kompakt eller normalt vevparti?

Nu blev det så mycket att det är helt omöjligt att välja. Så köp den snyggaste cykel du har råd med -3000:- i storlek 55-58. De grejer som sedan inte funkar har du 3000:- att handla ersättning för.

råd om racer
Ja nu blev det mycket, kompakt eller normalt vevparit har jag aldrig funderat på. Tack för tipsen iaf. Har varit runt rätt mycket och är glad att jag inte stressat fram något beslut för att det är rea just nu. Man lär sig något varje gång man är inne i någon affär. Känner mig dock fortfarande osäker på storlek, alla cyklar är ju olika och har fått råd om allt från storlek 54-58 i affärerna.

Någon tipsade om att det är bättre att köpa en mindre cykel om man ligger mitt emellan två storlekar då det går att fixa till lättare med förlängning styrstam osv. Vad tror ni om det?

råd om racer
Compact eller ej har inte så stor betydelse, utväxlingen fixar man med bak-kasetten. Och köp hos en handlare som kan sina saker. Angående storlek, köp EJ en för liten cykel (ram), skulle tro 57-58 om du är 181 cm. Låååånga styrstammar, sadelstolpar och tjocka spacers är vekt och obebvämnt. Tänk också på att de flesta racers säljs utan pedaler, pedeler och skor kostar ca 1500-2500 kr.
Lycka till!!!

råd om racer
Om du gillar Crescent (orange är snyggt) så kan jag tipsa om en 55cm GIGA som finns till salu hos Sigges Sport i Vällingby för 9995:- (ord 13995:-) med Ultegra/105-komponenter. Han hade två, jag köpte den andra.

edit: jag är 183cm och den är lagom åt mig.

Senast redigerad av en moderator:
råd om racer
Satsa på en snygg cykel! Du kommer ändå vilja byta allt sedan förutom att du kommer köpa en cykel till. Är ramen snygg går den att använda i ett ombygge. En trist nishiki är inget du kommer vilja bygga nytt på.

råd om racer
58 låter stort om du är 181 cm lång, tycker jag. Jag är lika lång och trivs bra på Medium/54-55 - men det beror ju på dina kroppsproportioner. Horisontellt överrörsmått på min finhoj är 55 cm, styrstam 110 mm och styre med kompaktgeometri, föredrar själv vevar på 175 mm istället för 172,5, som hojen kom med, etc.

Det finns storlekskalkylator på flera ställen på nätet, t ex Competitive Cyclist och Canyon, för att nämna några. Givetvis bör du provcykla men är du ny är det svårt att veta hur det "ska" kännas. Räkna med att du kommer att vilja byta en del av utrustningen efter hand.

råd om racer
Visste inte att det skulle behöva vara så svårt att köpa racer? Kapar lite här då jag själv är sugen på att prova, har själv kikat lite på denna http://www.evanscycles.com/products/fuji/roubaix-2009-road-bike-ec020177
vid sidan om Radon såklart. Problemet med många REA-butiker (kollar mest webben) är ju att storlekar saknas, är 194 lång..
Är det verkligen så noga, menar med MTB kan man ju fixa och trixa lite så det passar, är det inte samma med landsväg?
/Rickard

råd om racer
Det går med landsväg oxå, frågan är bara hur petig man är. Sedan måste ju cykeln passa någorlunda. Enligt min erfarenhet är cykelhandlare inte så noga heller, dom säljer gärna något dom har i lager, även om det är någon storlek fel.

Så det är klart att det går att fixa till mycket med styrstam och sadelstolpe. Jag räknar med att köpa en styrstam eller två till varje cykel innan det känns perfekt. Jag byter ofta styrstam till en längre framåt maj på min racer.

råd om racer
Jo det är samma med landsväg. I början är det så i alla fall. När det är dags för cykel nr 2 kommer du veta mer om hur ramen ska vara för att komponenterna du vill ha ska sitta som du vill ha dem. Fast då kommer du, som evo, märka att gaffeln och styrvinkeln är annorlunda så den känns annorlunda ändå. Börja någonstans någongång är det viktigaste. Köp en cykel som du är snygg så du inte skäms för att använda den. En grå nishiki är inte snygg.

Tillbaka
Topp