Råd önskas.. Instegs mountainbike

Therapyman

Ny medlem
Jag står i begrepp att inhandla en cykel... har ingen alls för tillfället.

Främst kommer jag rulla på asfalt men... jag skulle vilja ha en cykel som kan trigga ett ökat intresse för att åka lättare skog (grusvägar, stigar).

Har tittat på både cross-hybrider och rena mountainbikes. Kruxet är att min budget är begränsad helst under 7000.

När jag går till butik för att få råd så får jag få såna... mest att det inte är värt att köpa nåt under 12000. Jag förstår att en sån är bättre men nu vill jag ha en kul och "ok" cykel för att dels ta mig "ta mig till ica" dels ge mig motivation för att pröva grusvägarna. Sen kanske jag köper en 12k när intresset utvecklat sig.

Så... kag har tittat på Scott Aspect 940,930,920 och Cresent Njord.

Nåt att ha? Andra tips??

Kommer du våga att parkera en cykel för 7000 utanför ica? Tidigt i min cykelkarriär fick jag för mig att jag skulle ha en cykel till allt men efter några stölder så var det inte så kul längre. I alla fall nåt att fundera på, om det är applicerbart på dig och din situation.

Vad gäller hoj så har jag inga konkreta tips. Ingen anledning till MTB för dina pengar och användningsonråde. Köp "hybrid" eller cx i rätt storlek. Antagligen är det bäst att kasta däcken och köpa ett par bra.

tuta sa:
Kommer du våga att parkera en cykel för 7000 utanför ica?
Det är en sak jag tycker är skittrist, min MTB är heller ingen tokdyr, en Trek Superfly 5 men man vågar definitivt inte ställa den utanför ICA, knappt cykla till en polare utan att oroa sig för att nån jävla slyngel springer in på deras tomt & norpar den! Kom på mig själv efter en filmkväll hos polaren att jag cyklar ju ändå förbi Hemmakväll, på väg dit slog det mig att va fan jag kan ju inte ställa den där utanför, hade inte ens ett lås med mig! En förvånad tjej som precis kom ut fick frågan om hon ville göra mig en tjänst, vågar inte ställa cykeln här, vill du lämna in filmen till mig & hon var snäll & fixade det! Härligt samhälle man lever i när man får be okända att lämna in en film för att känna sig säker på att inte få en cykel stulen!

TS... Har du kollat på begagnade? En polare köpte en med likvärdiga komponenter som min för under halva summan jag gav för min, det enda som är lite slitet på den är kassett & kedja, dock inte så pass att det måste bytas nu.

Annars kan du gå emot strömmen som köper lite för dyra cyklar, lite för nya komponenter, lite för stora hjul för att behärska det till fullo. Och köpa helstelt 26", köra på det, behärska och sen gå upp till Fs.

Therapyman sa:
Jag står i begrepp att inhandla en cykel... har ingen alls för tillfället.

Främst kommer jag rulla på asfalt men... jag skulle vilja ha en cykel som kan trigga ett ökat intresse för att åka lättare skog (grusvägar, stigar).

Har tittat på både cross-hybrider och rena mountainbikes. Kruxet är att min budget är begränsad helst under 7000.

När jag går till butik för att få råd så får jag få såna... mest att det inte är värt att köpa nåt under 12000. Jag förstår att en sån är bättre men nu vill jag ha en kul och "ok" cykel för att dels ta mig "ta mig till ica" dels ge mig motivation för att pröva grusvägarna. Sen kanske jag köper en 12k när intresset utvecklat sig.

Så... kag har tittat på Scott Aspect 940,930,920 och Cresent Njord.

Nåt att ha? Andra tips??

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=28897

Över budget men då har du bra cykel o kan spara den där uppgradering. ( inte jag som säljer) mvh

Börne sa:
Hade själv inte valt nån av dessa för dom pengarna!

Kan hålla med.
Hitta nåt begagnat och lämna in på din lokala cykelhandlare för service och rekond så kommer du ha en bättre cykel till samma peng.
Vill du ha tips på begagnat här så kan du skriva var du bor ungefär.

Hmmmm då detta är min första cykel på måånga år skulle jag känna mig lite lugnare att köpa den i butik...

2 ytterligare skäl till att butik är alternativet för mig är att jag har kupong på XXL som ger 25% rabatt.. samt att jag tyvärr behöver ta den på avbetalning.

Tillbaka
Topp