Råd sökes angående uppgradering.

Patrikjan

Ny medlem
Hej! Jag äger en GT Zaskar 2011, som jag tycker mycket om. Jag har tänkt uppgradera den och funderar mellan följande saker.

Ny dämpare. Har just nu en Recon TK Silver solo air 100mm slag. Skulle vilja byta till en med kanske 120 eller 130 i slag, jag vet inte exat varför men jag tror det skulle göra cykeln lite ännu roligare. Jag tänker mig att de dämpare som har längre slag är längre, vilket borde ge flackare head angle och högre bb, eller vad höjden mellan bottom bracket och marken kallas? Eller är det inte givet att en dämpare med längre slaglängd är längre?

Byta bromsar (elixir 3),
växelsystem (deore rapid fire nånting reglage, 3x9, slx shadow bak, alivio eller vad den heter fram)
och vevparti, pedalarmar etc (något shimano octalink)

till

SLX rubbet, fast 2x10 istället för 3x9.

Det är ju helt orimligt för er att svara på vilken uppgradering som vore roligast för Mig. Men vilken skulle ni ha valt och varför? Någon kanske rent av har ett eget förslag? Vad vet jag, go nuts! Köpa ny cykel är inget alternativ. Har råd med en uppgradering runt 4-5000.

Tack på förhand!

Här är en bild på cykeln med mig på, se det som en bonus!

IMG_0135.jpg

Senast ändrad:
Du har nog rätt i att en gaffel med mera slag ändrar geometrin lite, den kommer nog bli lite högre i fronten och kanske bete sig lite annorlunda. Det är en smaksak om man trivs med det.

3x9 till 2x10 kommer spara lite vikt, men förändrar inte prestandan så mycket.
Bättre bromsar är ju alltid trevligt.

Jag vet nog inte om jag har så många råd att komma med, det enda jag vet är att när man väl köpt den nya hojen (som man gör till slut) så brukar man ångra alla dyra uppgraderingar på den gamla ;-)

Om jag hade din hoj och ville hotta upp den lite så skulle jag satsa på ett par lätta hjul.

Det är en 26" va, det finns en hel del fina hjul här på köp & sälj.

Lycka till.

Vill du ha annan geo och längre slag - byt cykel.

Det övriga är bara att byta ut men skillnaden kommer inte bli jättestor.

Geometrin på ramen är det som gör mest, därefter gaffel och hjul.

För när du väl har en växel i och trampar är det inte jätteskillnad mellan olika växelsystem.

Vissa ramar är designade för att tåla längre gafflar. Vet inte om det gäller Zaskar men jag skulle inte tro att det är fallet.

Vill du ha en kul 26" HT med 120-130 slag finns det högvis med trådar i ämnet.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill du ha annan geo och längre slag - byt
> cykel.

Det är nog det jag vill egentligen, men budgeten räcker inte riktigt till:P

Kikar lite på ramar med, tänkte då bara flytta över allt som passar och sedan göra eventuella uppgraderingar till nästa vår, som t.ex. ny framgaffel.

Har kikat på denna ramen http://www.on-one.co.uk/i/q/FROO456E2/on-one-456-evo2-frame
Är det "bortkastat" med 100 mm slag på en cykel med den typen av geometri?

En 2011 Recon Silver går att förlänga till 120 mm genom att ta bort en bricka i luftfjädern. Då kan du prova utan att betala ett öre.

Ett par finare begagnade hjul låter också ganska vettigt. I övrigt skulle jag nog inte bytt något utan lagt pengarna i ny cykel-fonden.

Uppgradera sådant som du kan flytta till nästa cykel när den dagen kommer eller sådant som är billigt (foam grip tex).

Nya hjul är nog det roligaste. Kan du få dit 650b? Spana annars beg bra 26 hjul på K&S eller eBay.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> En 2011 Recon Silver går att förlänga till 120
> mm genom att ta bort en bricka i luftfjädern. Då
> kan du prova utan att betala ett öre.

Det var mycket trevliga nyheter!

Det kanske blir ett par hjul då. Tack för era åsikter:)

Om du cyklar mycket stig kan ett par nya däck göra otroligt stor skillnad.
Gick från nobby nic 29X2,25 performance med slang till hans dampf 29x2,35" med fingummi och ghetto tubeless. Det var en religiös upplevelse nästan...

Alltså hjul är ju en jävla djungel... Är axelbredden för fram/bak standardiserad? Jag har 9mm QR, någon som känner sig sugen att tipsa om specifika hjul?

Tillbaka
Topp