Råd tas tacksamt emot inför köp av MTB 29''

mist

Ny medlem
Hej på er!

Först och främst, kul att ha hittat den här sidan, har fått mycket information och inspiration från både det jag läst på forumet och resten av sidan.

Men till saken så har jag tänkt köpa mig en MTB 29''. Har egentligen ingen erfarenhet av några cyklar med bakåttramp över huvud taget förens jag fick låna en kompis cykel, en Radon 29'' med framdämpning, under två veckors tid. Jag blev helt frälst och insåg att MTB är ett utomordentligt sätt att få inta stadiga mängder adrenalin till vardags, oavsett väder. Där väcktes planerna på att köpa en "all mountain"-cykel till liv, från att mest varit inne på att vilja testa downhill trots att detta tyvärr inte blivit av.

Det jag luskat fram än så länge har lett mig till att tro att det är just en 29'' som gäller, och för att kunna ha en cykel att utvecklas i, främst i nedförsbackarna där jag njutit som mest, är en heldämpad cykel det alternativ som lockar mest (är jag ute och cyklar här?). Jag har än sålänge endast kört i Änggårds bergen i Göteborg där det finns ett (vad jag förstått) ganska stort utbud av roliga stigar som erbjuder både roliga partier uppför och nedför.

Jag har främst kollat på cyklarna som finns på bike-discount.de, de alternativ som det egentligen står mellan just nu är: Univega RAM AM-3 XT (för 1299 euro)
http://www.bike-discount.de/shop/k1867/a64953/ram-am-3-xt.html

Samt den här på forumet välrenommerade Radon Slide 150 8.0 SE (för 1799 euro):
http://www.bike-discount.de/shop/k1867/a78549/slide-150-8-0.html

Då det för en nybörjare är en riktig djungel med växlar, dämpare etc så ber jag er här på HappyMTB om råd. Även om prislappen är av ganska stor betydelse för en student så känns det himla synd att vara dumsnål när det kommer till ett såpass dyrt köp som en ny MTB faktiskt är!

PS. Univega-cykeln har antingen en ram på 46 cm (18,11 tum) eller 51 cm (20,08 tum).
För Radon Slide är det 20 eller 22 tum som gäller. Vad jag förstått här på forumet är det förmodligen en 20'' ram som gäller för mig som är 187 cm och väger 82 kg?

MVH mist

Länkarna till cyklarna ville inte riktigt komma med så försöker mig på att skriva ut de komponenter som enligt min ytterst begränsade kompetens är av värde :)

Univega RAM AM-3 XT:
Frame: Univega All Mountain
Fork: Rock Shox Revelation RL
Rear Shock: Rock Shox Monarch R
Travel: 150 mm
Brakes: Avid Elixir 1, 203mm/185mm
Crankset: Shimano FCM 522
Gear Shifters: Shimano Deore
Rear Derailleur: Shimano XT
Hubs: Concept EX / Shimano XT
Tyres: Schwalbe Hans Dampf
Weight: 13,85 kg

Radon Slide 150 8.0 SE:
Frame:Slide 150 Series Alu 7005
Fork: Rock Shox Revelation RL DPA (150/120mm), Taper QR 15
Rear Shock: Rock Shox Monarch RT3 200x57mm
Travel Gabel:150mm Hinterbau:150mm
Wheelset: Sun Ringle Demon/Inferno 15mm/X12
Brakes: Formula RX Tune, 180/180mm
Crankset: Shimano XT FC-M780, 10-speed, 175mm
Bottom Bracket: Attached
Gear Shifters: Shimano SLX SL-M670, 10-speed
Rear Derailleur: Shimano XT RD-M786, 10-speed
Front Derailleur: Shimano XT FD-M781 Direct, 10-speed
Cassette: Shimano Deore CS-HG62, 10-speed 11-36
Chain: Shimano CN-HG54, 10-Speed
Tyres: Schwalbe Nobby Nic Uni 2.35 Falt
Weight: 13,3 kg

Hej Mist

Kan vara så att jag missar något ( är i alla fall mästare på att missa detaljer i Blocketannonser) men båda de cyklar du länkar till är 26", mao den "gammla" standarden. 29" är de större hjulen. Radon har en Slide 130 29er bland sina 2014 årsmodeller.

Jag cyklar själv, från precis nyligen, på en Slide 150 8.0 (dock med Fox- gaffel och dämpare) och är mycket nöjd. Personligen jagar jag väldigt sällan tider utan är ute efter att lek och hinna poppa på små sten och rötter. Cyklar relativit tekniskt över mycket rötter och stenar och cyklar hellre utför än uppför.

Jag är 174 cm, har en inseam på c:a 80 cm (om jag inte minns helt fel) och kör på 18" - det känns som rätt storlek på den modellen. Ibland kan jag uppleva att jag hamnar lite väl upprätt, men det tror jag handlar mer om vana, teknik och inställning än storlek.

/ J

Tillbaka
Topp