Rädd att få cykeln stulen på semestern

Haggesto

Medlem
Hej ! Jag har för ambition att ge mig ut och cykla i Sverige under några veckor i sommar men börjar noja över att få cykeln stulen. Har en fin och dyr gravel bike som jag inte vill bli av med..
Det är två situationer jag oroar mig för, dels om jag behöver gå in på en affär och sedan är det nätterna i tältet. (Har tänkt tälta på camping.)
Någon som har erfarenhet av detta och vill dela med er av hur ni löst det!?

Ja, har cyklat mkt i europa, och har klarat mig. När jag handlar så låser jag fast hojen i något precis utanför butiken, eller tar in den om det funkar, så att man kan se den innefrån, och tar med alla värdesaker. Spanar av omgivningen, och undviker suspekta ställen. Samma vid restaurangbesök.
När jag tältar så trär jag en vajer genom hjul och cykel och in i tältet, och sätter fast den i tältet någonstans. Man kan lägga cykeln bredvid och peta in den under absiden, och dra en tältlina genom ett hjul... Så att det inte går att avlägsna den utan att det märks. :cool:

Ett okej lås och ett larm som tjuter om någon börjar hålla på med cykeln skulle göra att jag själv kände mig trygg i alla fall.

Jag röstar för att skippa camping och bo i skogen. Inga tjuvar, ingen Bosse Bakfull och hans tre skräniga ungar och ingen avgift.

Börjar man längta efter en porslinstoa så kan man ju pynta för att låna duschen/toa och sen dra.

Jag kör en bumbag så att man alltid har pengar, nycklar, kamera och mobil på sig. En vajer och ett lås får man ju ha med sig.

Har du någon god anledning till att vilja betala (typ mer än en dags föda på restaurang) för att sova en natt på miserabel camping istället för precis den punkt på rundan som är vackrast eller passeras just när du vill slå läger, vid en sjö, i en skog eller ett vindskydd?

Har du någon god anledning till att vilja betala (typ mer än en dags föda på restaurang) för att sova en natt på miserabel camping istället för precis den punkt på rundan som är vackrast eller passeras just när du vill slå läger, vid en sjö, i en skog eller ett vindskydd?
det är skitdåliga swingersfester i skogen.

Dusch och möjlighet att ladda prylar, kanske. Men det löser man ju med en bra powerbank och sjö/hav.

Ja ladda lite då och då kan ju behövas. Sant.

Men det går ju också kort-ladda lite här och där utmed resan. McDonalds, mackar, stationer mm.
Absolut. Jag campar hellre fritt. Och har snabbladdare som fyller telefonen/powerbanken snabbt vid korta stopp (lunch/glass/middag). Men det beror väl lite på var man är. Ibland är det nog inte så lätt att hitta en egen skog med bad/tvättmöjlighet (speciellt för badkrukor som undertecknad). På camping med dyr cykel (rent hypotetiskt, då jag inte skulle semestra med en dyr cykel) skulle jag fråga om det gick att ställa cykeln inomhus nånstans där den inte syns.

bfRCy-camp-29.jpg

Ja, har cyklat mkt i europa, och har klarat mig. När jag handlar så låser jag fast hojen i något precis utanför butiken, eller tar in den om det funkar, så att man kan se den innefrån, och tar med alla värdesaker. Spanar av omgivningen, och undviker suspekta ställen. Samma vid restaurangbesök.
När jag tältar så trär jag en vajer genom hjul och cykel och in i tältet, och sätter fast den i tältet någonstans. Man kan lägga cykeln bredvid och peta in den under absiden, och dra en tältlina genom ett hjul... Så att det inte går att avlägsna den utan att det märks. :cool:
Björntråd mellan cykel och stortå är bäst.

När vi var i Trysil så hade vi de överlägset billigaste cyklarna av alla och norrmännen hade obekymrat sin Santa Cruz bakpå husbilen hela natten. Då kände jag mig lugnare.

För att återgå till frågan så reste jag nyligen öst till väst i Sverige, och hamnade ett par nätter på campingar.

Jag var ganska nojig över att någon bara skulle bära iväg cykeln när jag sov. Att de skulle kapa de lås jag hade utan att väcka mig var osannolikt, men just den där tysta kånkningen låg i bakhuvudet när jag försökte sova. Jag kompletterade med en vajer med öglor i vardera ände som jag låste runt något stort. Sov mycket bättre. När det gällde butiker körde jag samma taktik om jag skulle lämna cykelns synfält.

Lista på låsen:
- Decathlon Elops 520 (ett U-lås)
- Hiplok Z-Loc Combo (ett buntband)
- 8 mm vajer med öglor

Tillbaka
Topp