Rädd för att dra med momentnyckel

prahna

Aktiv medlem
Jag köpte en syntace 1-20Nm momentnyckel för att dra skruvarna i min kolfiberracer.
Men när jag använder den så vågar jag inte alltid dra till klicket. Tex igår när jag skulle dra expandern i styrröret, den ska dras med 9Nm men jag ställde på 7 till att börja med för att bara känna efter. Jag vågade inte dra hela vägen, kändes som det var mer än tillräckligt och dra sönder vill jag inte.
Jag har vårdat nyckeln exemplariskt, aldrig gått utanför ändlägen och alltid drag ned belastningen på fjädern när den inte används.
Är det så att jag har en trasig momentnyckel eller är jag bara feg?
Den ska ju vara kalibrerad men man kanske skulle mäta upp den för att se att den fortfarande är rätt. Men var kan man få testat det i stockholm?

Senast redigerad av en moderator:
Har samma känsla även om jag har några momentnycklar, varav en är som du har.

Prova med att dra till 4 nm och sedan vet du hur mycket det är.

När det gäller klämförband på kolfiber så är det vanskligt som alltid och med exotiska delar som kostar multum ännu mer vanskligt men bygg upp självförtroendet genom att successivt höja momentet.

Jag t.ex brukar dra till halva rek momentet för grejer som t.ex sadelstolpklämma, om den inte glider så är det ju tillräckligt.

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Använder du kolfiberpasta (snåljåpstips:
> tandkräm) vid monteringen kan du ofta halvera
> momentet.
>
>
> /Håkan

Brukar funka bra.
En fördel är dessutom att det doftar lite gott när man demonterar prylarna :-)

Sadelklämman ja, specialized säger 6,2Nm men det är ju svinhårt. Har dragit den till 4vilket räcker.

Senast redigerad av en moderator:
Min sadelklämma är också riktigt "äcklig" att dra åt fullt med momentnyckel, man känner riktigt hur elastiskt någonting är vid de angivna krafterna

silverman834 skrev:
> Min sadelklämma är också riktigt "äcklig" att
> dra åt fullt med momentnyckel, man känner
> riktigt hur elastiskt någonting är vid de
> angivna krafterna

Du vet att poängen med moment-dragning är just att skruven ska töja sig va? :)

Men.. gjorde inte happymtb ett test av momentnycklar för nått år sen som ledde till att var det mekonomen helt drog tillbaks en produkt som var grovt felkalibrerad..

Köpte mig en biltemanyckel till bilen skulle dra 25nm jag drog och drog inget hände, ställde ner till 15, 10, 5 drog allt jag vågade och inget hände. Lämnade tebax skiten nästa dag och aldrig mer använt momentnyckel.

Jag har kraften inom mig precis som Jediriddarna, vem fan behöver instrument?

Bara ett förtydligande: kraft i Newton förkortas N (Versal)
Nano- (symbol n, (gemen)) är ett SI-prefix som betyder 10-9, alltså miljarddel
Ni vill väl inte dra era skruvar x miljadels meter?
Så nu vet ni det

HåkanC skrev:
> Använder du kolfiberpasta (snåljåpstips:
> tandkräm) vid monteringen kan du ofta halvera
> momentet.
>
>
> /Håkan

Men nu är min fråga hur det blir om man kör alustolpe på kolfiberram? Monteringspastans syfte är väl främst att skapa friktion för minimera att något glider och för att minimera mängden kraft som behövs för att hålla allt på plats.
Men med en alustolpe i en kolplastram har man ju problemet också med galvaniska strömmar. Trodde inte riktigt på det där men har redan märkt hur anodisering påverkats på min alustolpe i kolplastramen.
Tandkräm eller monteringspasta lär väl inte motverka det eller innehåller monteringspasta nåt magiskt?

Är du osäker på momentnyckeln så kan du kolla den med en vanlig simpel våg om du vill. Om du t ex har ett moment på 10 Nm och skaftet på momentnyckeln är 1 m långt så ska du dra med 1 kg tryck för att den ska lösa ut, är skaftet däremot bara 50 cm långt så blir det dubbelt så högt tryck, dvs 2 kg. Har du en dragvåg med en krok i vardera änden så är det skitenkelt att kolla om skalan stämmer någorlunda men har du inte det så funkar det med en badrumsvåg också som du håller bakom skaftet och trycker på med tills nyckeln löser ut.

Tillbaka
Topp