Rädda min vevarm

Rädda min vevarm
Häromdagen tog jag all sats jag hittade och körde så fort jag bara kunde in med ena pedalen i en jätte solid sten. Resultat blev precis som önskat en trasig pedal och en vevarm vars gängor för pedalen inte var riktigt raka längre. Finns det någon som vet om man kan rädda vevarmen eller får man nöjjet att köpa nya.
Vevarna är Truvativs Hussefelt.

Rädda min vevarm
Japp, vevarmen går att rädda.

Man borrar upp hålet och gängar det på nytt. Därefter sätter man i ett rör som är gängat både på utsidan (passar i hålets gängor) och på insidan (passar till pedalens gängor).

På fackspråk héter det tydligen "helicoilgänga" eller nåt sånt. Enligt farsan som är gammal metallar-slav så blir det tom starkare än original eftersom kraften fördelas på fler gängor. Om det är sant kanske någon annan svara på.

Jarla Cykel och sport i stockholm gjorde detta åt mig för en tid sedan då jag var för snål för att köpa nytt. Kostade runt 200 tror jag.

mvh Fredrik
(tjoho, mitt första inlägg. Kanske dags att regga sig?)

Rädda min vevarm
Helicoil är bra, men jag tror inte det är fråga om gängpaj här utan om krökt vevarm. Prova att sätta den i ett skruvstäd och böj rätt, kanske håller ett tag i alla fall.

Rädda min vevarm
Im_not_Daniel skrev:
-------------------------------------------------------
> mmm det kanske blir Saint-vevar. Ska kolla med
> cykelspec. i GBG i morgon om dom kan sätta dit
> Helicoil.

Du behöver inte åka till cykelspec och fråga, för det kan dom inte. De tyckte inte heller att landsvägsklingor med 42 tänder var något värt att ha hemma.

/K

Tillbaka
Topp