Räddade livet på en groda idag

Fozz

Ny medlem
Var ute på en liten bakfyllerunda i skogen idag, och på vägen hem tänkte jag ta det lite lugnare så jag tog en liten asfalterad väg istället för stigarna.
Hade cyklat nån minut och höll kanske 20kmh och var halvt fokuserad på o lokalisera ett nytt missljud från bakdäcket när jag plötsligt upptäcker en rejäl groda/padda några decimeter precis framför framhjulet.
Det enda jag hinner tänka är nåt i stil med "fan, detta kommer bli kladdigt" innan jag nyper åt frambromsen allt vad jag kan.
Resultatet blir en ganska imponerande framlänges volt över grodan där cyklen hamnar cirka 2 meter bakom grodan, och jag någonstans mellan cyklen o grodan, halvt nere i diket.
Både grodan och jag klarade oss utan skador, men den såg inte direkt överaskad ut över att ha haft en cykel med förare flyga över sig.
Cyklen ser ut att ha klarat sig hyffsat, tror den landade rakt på sadeln dock.

Om man nu råkar köra över en groda (inte paddor!) eller flera:

<http://www.invicom.se/recept/grodlar.htm>

"Grodlår under knaprigt täcke
4 port.

16 st.(8 par) Grodlår
200g Champinjoner
Smör
½-1 dl vitt vin
Mornaysås (ostsås)
Ströbröd
·Grodlår och champinjonskivor steks i smör, vitt vin tillsätts och låt koka in.
·Ta upp grodlåren och bena ur dem.
·Köttet och svampen fylls i en ugnssäker form och täcks med mornaysås. Strö över ströbröd och häll över smält smör.
·Sätt in i ugn på 225 grader. Servera med potatismos.

Mornaysås
1 msk smör
1 msk ljusgult mjöl
2 ½ dl mjölk
salt och peppar
2 äggulor
3 msk parmesanost
2 äggvitor
·Fräs smör och mjöl i en kastrull. Späd med kokande mjölk och smaka av med salt och peppar.
·När såsen svalnat något vispas äggulor och riven parmesan i.
·När såsen kallnat vänd försiktigt ner de hårdvispade äggvitorna."

Smaklig spis!

Dags å lära sig bunnyboppa! :-)

Det var snällt av dig att låta grodan leva och riskera din egen hälsa för den, imponerande!
Fortsätt så ;-)

Cyklar man längs Tullinge Strand under paddsäsong så är det bara att vänja sig vid ljudet... *popp* *popp* *slafs* *popp* alltså. Grymt mycket paddor.

Dagens hjälte!!!

dagens goda gärning för min del var att jag gav en tia till en kille på centralen som "missed his friends in kungsbacka" och inte hade några pengar och dessutom var från danmark. Skön snubbe.

Nja, ska jag vara ärlig så hade nog djurets hälsa aningen lägre prioritet gentemot min ovilja att få cyklen nedstänkt med grodinälvor. :)

Cyklen funkade bra på vägen hem. Faktum är att jag tror det lilla missljudet jag hade fixades av luftfärden. :)
Dock lär där säkert vara en del nya skrapmärken o sådant, har inte vågat titta efter så noga än.
Grodan hade ingen cykel, antagligen därför den la sig i detta bakhåll o försökte röja mig ur vägen så han kunde ta min.

Tillbaka
Topp