Radon Cragger 7, rätt sittställning och balans

Påker

Ny medlem
Hej
Fick min första mtb för någon vecka sedan och har cyklat med den ett par gånger.
Jag har en känsla av att jag får för mycket vikt på händerna/styret och eftersom jag inte har nåt att jämföra med vet jag inte om min känsla är rätt. Trött i händer,armar och axlar blir jag dock och vid kniviga passager känner jag det är svårt att manövrera styret så som jag tycker det borde gå att göra.
Har dock själv försökt mixtra med de saker jag tror kan påverka, i princip sadelposition och höjd. Att inte sitta allt för högt tycks hjälpa och att sitta lite längre bak. Bäst känns det i armarna när jag sitter allt för lågt men då blir ju benen lidande.
Styret går ju också att ”snurra” på men jag har en känsla av att det är på bästa stället redan.
Har även försökt tvinga mig att sitta mer upprätt med styrka i mage och rygg och det avlastar en del på händerna men i praktiken när jag cyklar så faller jag tillbaka till att hänga på styret.

Jag undrar om det hjälper att höja styret, som jag förstått det har jag ingen möjlighet att höja det med de delar som sitter där nu men är inte säker.
Ni erfarna kanske kan leda mig i rätt riktning?
Jag är 180 cm och cykeln är i storlek large.

Ingen expert på sittställning, tvärtom. Men rent tekniskt kan du bara höja styret om du har spacers över stammen, eller möjligen genom att rotera styret som du själv säger.
Det du annars kan kan jobba med är riserstyre och kanske en kortare stam.

På de tekniska partierna är det smidigt med en dropper om det är så tekniskt att du verkligen behöver komma bak.
Fattigmansvarianten är att köra med lite för låg sadel, eller, stanna och sänka.

Hej
Jag har dropper på denna cykel, problemet är när jag vill/behöver cykla sittandes i högsta läget.
Så vitt jag kan se finns det inga spacers ovanför styrstammen (heter det så?); så om ett höjt styre är lösningen så får jag skaffa nåt som löser det (riser?).
Vill dock gärna så långt det går välja rätt väg innan jag köper massa saker som kanske inte hjälper. Jag avvaktar den samlade kunskapen på forumet innan jag bestämmer mig

Är 183cm och har en Vitus Sentier + och upplevde också att jag hängde på styret. Bytte till en stam som var 1cm kortare och flyttade ner spacer så att styret kom upp en halv cm. Mkt bättre!

Med tanke på att den har en reach på 480 vid 25% sag och att det redan sitter en 40mm stam och styre med 35mm rise, så vågar jag nästan påstå att den är för stor.

Jag har också en Cragger. Jag upplever också att jag blir lite tröttare i händerna, underarmarna och axlarna jämfört med min andra cykel. I mitt fall tror jag att det beror på bredden på styret. Jag tänker kapa mitt till 76 cm som jag har på min andra cykel. Men prova med en kortare stam först som du fått tips om.

jonte987 sa:
Kneecap sa:
jonte987 sa:
Kan vara stammen. Du är i underkant för L med 180cm?

Tjena!

Inte enligt vissa. Men en kort stam kommer garanterat göra saken bättre.

Haha, nej du har faktiskt rätt. Han ligger bara 5mm(+) fel enligt tabellen.
men att minska ytterligare 5-10mm är nog inte otänkbart.

Tjena!

5 mm minus blir det väl? Enligt exceltabellen så passar den 177 cm ur boxen.
Lång reach är inte för alla.

Kneecap sa:
jonte987 sa:
Kneecap sa:
jonte987 sa:
Kan vara stammen. Du är i underkant för L med 180cm?

Tjena!

Inte enligt vissa. Men en kort stam kommer garanterat göra saken bättre.

Haha, nej du har faktiskt rätt. Han ligger bara 5mm(+) fel enligt tabellen.
men att minska ytterligare 5-10mm är nog inte otänkbart.

Tjena!

5 mm minus blir det väl? Enligt exceltabellen så passar den 177 cm ur boxen.
Lång reach är inte för alla.

Trodde det var 50mm stam. Kan hålla med om att det börjar bli vanskligt att siza upp när det inte finns så mycket stam att jobba med.

Hej
Många av er föreslår kortare stam och som vissa insett finns det inte mycket utrymme till detta. Däremot undrar jag om jag istället för att flytta sadeln bakåt, skall flytta den framåt för att på så sätt få en del av effekten av en kortare stam? Jag inser att det inte är helt samma sak men avståndet till styret minskar, vilket en kortare stam också skulle gjort?

Jag provade att cykla och hålla lite smalare på styret, det kändes inte som att det hjälpte. Dricko har själv plan på att göra detta på samma cykel men jag tror inte det funkar för mitt problem.

Finns det styre som kan bli avsevärt högre än det jag har, spontant känns det som en högre handposition skulle hjälpa till att avlasta vikten på händerna

Bästa vore om nån lånade dig några kortingar och kanske passar på att kolla hur du sitter.

En snabbtest är att du vrider styret helt emot dig men då kommer du längre ner också så det kanske är svårt att avgöra om det blir bättre.

Sadeln ska sitta så knäna kommer rätt relativt pedalerna

Edit. Har du 25mm rise så finns det mer ja och det finns också kortare stam.

Senast ändrad:
Tjena!

Att flytta sadeln framåt gör att du ökar trycket på händerna. Men gör ett test, ibland kan det fungera.
"Modern" geometri är bra när man ståcyklar mycket, men sitter man i sadeln och nöter lättcyklad stig är den sämre då man får vikten för långt fram över vevpartiet vilket resulterar att armarna och händerna får ta mer stryk.
Sen ligger du väldigt långt ner längdmässigt för en large, har du då långa ben så hade medium varit rätt alternativ eftersom överkroppen då blir kortare och du behöver ha styret närmare.

jonte987 sa:
Bästa vore om nån lånade dig några kortingar och kanske passar på att kolla hur du sitter.

En snabbtest är att du vrider styret helt emot dig men då kommer du längre ner också så det kanske är svårt att avgöra om det blir bättre.

Styret på den modellen har 35mm rise.

Daniel1983Andersson sa:
jonte987 sa:

Styret på den modellen har 35mm rise.

Sorry, får sluta lita på minnet verkar det som. Finns högre men känns kanske inte en väg att gå.
TS får testa med stam/ se om han vänjer sig. Jag hade gärna testat den för jag har motsatt problem. Den är inte i Skåne?

Till TS: du skriver att du fick din första mtb för någon vecka sedan, hur stor erfarenhet har du av cykling i övrigt? Jag tänker att du kanske bara är ovan.

Hej
Jo jag är ovan och jag skrev i mitt första inlägg att det också kan vara så att jag är ovan, inte stark nog i mage/rygg att hålla upp kroppen men innan jag köpte cykeln provade jag en kompis gamla mtb för att känna på om detta var något för mig överhuvudtaget och då efter att helt för första gången cyklat mtb kände jag inget alls vad jag kommer ihåg i armar och händer.
Det var en ganska gammal scott av modell jag nu inte kommer ihåg, det var även 26” hjul på den. Storlek vet jag inte men min kompis är ungefär min längd så den bör ha varit medium eller mest troligt large.
Spontant tror jag det är jag som inte passar på cykeln som den nu är inställd.

Jag har ju en dropper på cykeln och som jag antytt tidigare så är att sänka sadeln det som tydligast tar bort vikt från styret.
Nu vill jag ju inte cykla med för låg sadel men vilka möjligheter finns det att höja styret eller byta till ett annat styre som ger mig en högre handposition?
Gärna konkreta förslag på styren som passar min cykel om möjligt tack, om det nu är rätt väg att gå.

Testa kortare stam. 35mm rise måste rimligen räcka. Visst, du kan köpa en gaffel med längre slag och dessutom lämna plats för en massa spacers.

Finns även detta
https://m.bikester.se/rfr-pro-styrstam-o318-gra-svart-385158.html

Men jag tror inte du enkelt hittar rätt genom att köpa en massa stammar och styren. 35mm stam och och 40mm rise gör så klart nån skillnad men hur mycket?

Se vad du kan låna ihop på happy inkl en mindre cykel att testa. Alternativt en lika lång gubbe som testar din cykel.

Jag kan bara erbjuda test av sentier i M. I Skåne.

Jag är totalrookie men tänkte bara på lite grejer eftersom jag själv kör ht (vitus sentier large, är 178cm). Din verkar vara typ 15mm längre reach än min, men högre stack. Cragger L 464mm, Sentier L 449mm.

Spontant känns det ju ganska kört att göra så mycket ändringar men kanske:

Byta stammen till 35mm eller finns det kortare?

Styret var väl redan 35mm rise?

Vinkla bak styret om det är vinklat lite framåt nu?

Testa att skjuta fram sadeln.

Kolla även lufttrycket i framgaffel, är den alldeles för hård lär du känna av i axlar och händer om du kör stökigt. Om den är alldeles för mjuk så dyker ju styret och den blir lägre och längre.

Kolla lufttrycket i däcken. Har du för hårda däck blir det stötigt i skogen.

Förresten känns det fel även när du kör slät grusväg eller bara när det är stökigt och knixigt. Står du upp när det är knixigt och stökigt eller sitter du ner då?

Min känsla är att med ht får man stå upp stå fort det är knix eller minsta stök annars lär det kännas. När man står upp kan man ju fördela vikten lättare och spänner automatiskt mage mm. Jag står mestadels i skogen.

Det är ju möjligt att den är för stor, jag tycker att min känns ganska liten nu när jag kört på den ett tag en i början kändes den stor.

Som sagt jag är ny på det här men bara lite saker jag tänkt på :).

Bra tips. Tryck och tryck speciellt.

På tal om gaffel. Behöver kanske inte köpa ny för att gaffla upp. En del går lätt att ändra

För att få mindre tryck på händerna bör du skjuta bak sadeln, inte fram.

464mm stack låter inte jättelågt, hur högt är styret i förhållande till sadeln? Kan du ta en bild?

Kortare styrstam och/eller ett styre med mycket backsweep borde hjälpa. Akta bara så inte handtagen hamnar bakom styrröret.

Påker sa:
Jag har ju en dropper på cykeln och som jag antytt tidigare så är att sänka sadeln det som tydligast tar bort vikt från styret.
Nu vill jag ju inte cykla med för låg sadel men vilka möjligheter finns det att höja styret eller byta till ett annat styre som ger mig en högre handposition?
Gärna konkreta förslag på styren som passar min cykel om möjligt tack, om det nu är rätt väg att gå.

Om jag inte har fel nu så ser det ut som att den stammen som sitter på din cykel nu har 42mm stackheight (?) Någon med koll får gärna bekräfta det. Det du skulle kunna göra är att testa med en kortare stam med mindre stackhöjd. Ett exempel:

https://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/funn-funnduro-35-stem/rp-prod156044

Den har 32mm stackheight, om du köper en 10mm spacer och sätter under stammen så får du upp styret 1cm och den kommer även komma några mm närmre sadeln + 5mm kortare så kanske 7-8mm kortare totalt och 1cm högre om du byter? (Räknar jag rätt?)

ninoh sa:
Om jag inte har fel nu så ser det ut som att den stammen som sitter på din cykel nu har 42mm stackheight (?) Någon med koll får gärna bekräfta det. Det du skulle kunna göra är att testa med en kortare stam med mindre stackhöjd. Ett exempel:

https://www.chainreactioncycles.com/mobile/se/en/funn-funnduro-35-stem/rp-prod156044

Den har 32mm stackheight, om du köper en 10mm spacer och sätter under stammen så får du upp styret 1cm och den kommer även komma några mm närmre sadeln + 5mm kortare så kanske 7-8mm kortare totalt och 1cm högre om du byter? (Räknar jag rätt?)

Från 42 till 32 stackheight med 10 spacer hjälper bara (42-32)/2 = 5 mm.

Jag är 179 cm med lång överkropp och på min HT med lite kortare reach och längre stam har jag 5 mm mindre längd från vevlagret till styren och 30 mm mindre höjd från vevlagret till styren, om du har 10 mm spacer som på bilden på Radon's websidan. Så det verkar att cykeln inte är för lågt, men är kanske långt, beroende på din ben/kropps längd. Som Glitch sade, en bild skulle vara bra.

Men jag kan tillägga att bredde av styren är en stor faktor. En bred styr, som 780 mm, ger också mer tryck på händerna. Och om man inte är van är det också svårt att styra, framförallt i skarpa kurvor. Jag kapade styren på min första stigcykel till 740 mm, men köpte snerare ett 800 mm till min HT när jag var van. Så det tar tid. Min förslag är att flytta in bromshandtag 2 cm, om det går, och flyyta in händerna, så far du mindre tryck på händerna och styrning blir enklare för nybörjare. Efter många tur kan du flytta ut handtag eller kapa styren, beroende på din känsla.

Senast ändrad:
sdx sa:
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-cragger-8.0-791310
Han har helt enkelt köpt för stor hoj . För radon har konstiga mått på sina ramar.

Som sagt helt ny på detta men hade inte en mindre ram medfört att höjdskillnaden mellan sadel och styre blivit större än vad jag har på min nuvarande ram? Spontant är det den höjdskillnaden jag kopplar till att jag lägger vikt på styret.
Sedan förstår jag att reachen blivit kortare med en mindre ram och att det påverkar vinkeln på överkroppen, vilket i sin tur istället minskar trycket på styret.
Mitt innerbensmått (heter det så?) är 86 cm och i de flesta fall verkar det ge storlek large på cykel, så även med Radon. Visserligen låg jag nog mitt i mellan men nånstans har jag tyckt mig märka att en allmän åsikt då verkar vara att gå upp i storlek.

Påker sa:
Som sagt helt ny på detta men hade inte en mindre ram medfört att höjdskillnaden mellan sadel och styre blivit större än vad jag har på min nuvarande ram? Spontant är det den höjdskillnaden jag kopplar till att jag lägger vikt på styret.
Även sadelns placering är viktig, ju längre fram du har sadeln desto mer vikt får du på styret.
Här kan du läsa några råd om att man bör sitta balanserad på sadeln, de handlar iofs inte din sorts cykel eller cykling,
men det kanske finns ngt som du tycker är intressant där ändå?
https://www.peterwhitecycles.com/fitting.php

/Håkan

Påker sa:
Mitt innerbensmått (heter det så?) är 86 cm och i de flesta fall verkar det ge storlek large på cykel, så även med Radon. Visserligen låg jag nog mitt i mellan men nånstans har jag tyckt mig märka att en allmän åsikt då verkar vara att gå upp i storlek.

Innerbensmått är nästan irrelevant för MTB storleken, överkroppslängd är mycket viktigtare. Med 182 och 86 innerbensmått tror jag att man får rätt höjd med L, men den är kanske lite långt. Du skulle kunna prova en kortare stam. Men allt är personligt och beror mycket på van. Så min tips är fortfarande att flytta in bromshandtag och köra mycket!

Påker sa:
Sedan förstår jag att reachen blivit kortare med en mindre ram och att det påverkar vinkeln på överkroppen, vilket i sin tur istället minskar trycket på styret.

Tjena!

Det skiljer 5 mm i stackheigt, men 26 mm i reach. En för kort ram går att göra tillräckligt lång (till viss gräns såklart), medans man inte kan korta en lång hoj tillräckligt ibland.
I ditt fall så hade nog en medium med 50 stam passat bättre. Dvs 15 mm kortare än idag. Även en 60 stam är helt ok att cykla på då är man nån mm ifrån nuvarande setup.

Att skjuta fram sadeln är inte rätt väg att gå eftersom man får sämre position gentemot vevlager. Då får man tyngdpunkten för långt fram vilket ökar trycket på händerna.
Illustreras enkelt genom att du ställer dig med hälarna mot en vägg och lutar överkroppen framåt. Ganska snart kommer du tippa framåt. Flytta fram fötterna en bit bort och prova igen, du kommer kunna luta dig klart mer framåt.
Problemet med modern geometri är att den är mest gjord för ståcykling. För att då få en normal längd mellan styre och sadel så brantare man till sadelröret vilket gör det svårare att få en bra position gentemot vevpartiet.

Den allmänna åsikten att gå upp i storlek är större bland nyare cyklister, inte bland dom som cyklat länge, men det finns självklart undantag åt bägge hållen.

Hej, fortfarande ingen bild är ju lite svårt att ta bild på sig själv själv från sidan när jag sitter på cykelom det skall bli en bild som hjälper oss i sammanhanget. Kommer att få hjälp med bild senare.
Jag satte dock ett vattenpass från handtaget till sadeln och den visar att handtagen sitter något högre än sadeln, 2 graders vinkel.
Nu har jag inte sadeln riktigt så högt jag borde eftersom problemet med vikten på händerna känns bättre med sadeln något låg. Den borde/kunde vara 3cm högre och då kanske höjdskillnaden mellan sadel och handtag blir lika eller att sadeln blir lite högre. Det känns som att sadeln var mycket högre än styret när jag sitter på den, antagligen en felaktig slutsats av att jag tycker jag har för mycket vikt på händerna.

Bilagor

• 4611E970-1CCD-4B93-B6E9-71241FD95A1D.jpeg
    4611E970-1CCD-4B93-B6E9-71241FD95A1D.jpeg
    489.3 KB · Besök: 159
Tjena!

Bara för en jämförelse så har jag sadeln 4 cm högre än styret. Så ditt styre är inte direkt lågt.

Kneecap sa:
Tjena!

Bara för en jämförelse så har jag sadeln 4 cm högre än styret. Så ditt styre är inte direkt lågt.

Är det på en HT eller FS? Med dag blir styret 2cm lägre jämfört med sadeln, och 3cm till för rätt sadelhöjd. Det finns många som sitter så, men också många som har styren högre och några som har styren lägre.

Berk sa:
Håller inte med. Jag är 179 cm och skulle hade köpt L. Reachen är perfekt för mej, skulle bara byte 35 rise styren till 15 mm för åt få rätt höjd.

Edit: men jag har läng överkropp och korta ben

sdx sa:
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-cragger-8.0-791310
Han har helt enkelt köpt för stor hoj . För radon har konstiga mått på sina ramar.
Men du är inte T/S utan det är vad och hur T/S ser ut i sin kropp och vad som passar.

Berk sa:
Är det på en HT eller FS? Med dag blir styret 2cm lägre jämfört med sadeln, och 3cm till för rätt sadelhöjd. Det finns många som sitter så, men också många som har styren högre och några som har styren lägre.

Tjena!

HT, för det är dumt att jämföra en HT och en FS. Dvs mitt styre hamnar på drygt -6 cm inklusive sag.

Jag är fullt medveten om att många sitter olika, jag bara nämnde det som en jämförelse för att visa på att han har inte styret speciellt lågt.

Med dina korta ben så får du ju styret högt i förhållande till sadel, givet en stor ram. Men det behöver inte vara så heller. Jag är också taxbent och har styret lågt, stammen är slammad och jag kör flatbar.

Jag är 183 och även fast jag har lång överkropp så skulle jag köpa en medium Cragger, för den reachen kommer fungera bäst för mig och jag trivs med kortare hjulbas.
Vissa säger t.ex. att längre hjulbas alltid är bättre, men tar ingen hänsyn till t.ex. överkroppslängd eller smak och tycke. Även rörlighet i kroppen gör mycket.

Tillbaka
Topp