Radon Cragger 7 - vilket storlek hade ni valt?

Näe, geometrin finns här https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/cragger/cragger-70-2019/ eftersom B-D har valt bort att presentera reach på sin web. Hur tänkte man där? Webdesign från 1990-talet?

Eftersom S och M är för små och den inte finns i XL så får det väl bli en Large.
Vid 178 cm är 506 mm avstånd till styret lagom. Cragger Large har 464 mm reach och levereras med 40 mm stam, det blir 504 mm. Alltså 2 mm för kort. Men jag tror att det funkar hjälpligt att cykla med i alla fall ;)

Sixten Fors sa:
Eftersom S och M är för små och den inte finns i XL så får det väl bli en Large.
Vid 178 cm är 506 mm avstånd till styret lagom. Cragger Large har 464 mm reach och levereras med 40 mm stam, det blir 504 mm. Alltså 2 mm för kort. Men jag tror att det funkar hjälpligt att cykla med i alla fall ;)

Tack, men det känns så konstigt ändå med tanke på avsaknaden av XL. Jag anser mig inte vara lång på något sätt och kan därmed för världen inte förstå vem S är till för :)

För en nybörjare som en själv.. hur vet man vilken reach som är bra? Vad är risken med att välja en för liten kontra en för stor cykel? Hur upplevs en för stor cykel med modern geometri? Jag vet ju bara att det var hemskt förr i tiden.

Blir inte en stand-over-height på nästan 81cm lite väl tight med ett innerbens mått på typ 82 förresten? Nötterna lär ju komma i kläm :D

Jag har en storlek M på min Radon Cragger 7.0 och tycker att den känns perfekt för mig. Jag är 175 cm.

Craggerstl.png

Dricko sa:
Jag har en storlek M på min Radon Cragger 7.0 och tycker att den känns perfekt för mig. Jag är 175 cm.
Hur mycket bygger droppern? Kör ner i botten och mät från underkant nedre beslag till centrum sadelrail, i linje med droppern. 60 mm? 65 mm?

Bilagor

• Cragger stl 2.png
    Cragger stl 2.png
    4.4 KB · Besök: 150
Jag får mäta ikväll. Men så här har jag den inställd nu. Det är några centimeter kvar till bottenläge.

Bilagor

• 2C513C1C-A4CC-4C33-860B-74A5F0B2B9C6.jpeg
    2C513C1C-A4CC-4C33-860B-74A5F0B2B9C6.jpeg
    675 KB · Besök: 273
Det ser ut att vara 50-55 mm kvar till sadelröret. Large har 35 mm längre sadelrör. Du hade alltså kunnat använda Large med 170 mm dropper :)

Sixten Fors sa:
Det ser ut att vara 50-55 mm kvar till sadelröret. Large har 35 mm längre sadelrör. Du hade alltså kunnat använda Large med 170 mm dropper :)

Der hade jag säkert. Men jag har testat några cyklar i Large, jag känner mig så utsträckt då. Iofs så går det alltid att korta styrstammen. Jag har kort överkropp och ganska korta armar. Så jag utgick från måtten på min andra cykel och det här blev perfekt för mig. Behöver inte ens byta styrstam. Men en Large hade säkert funkat, men nu är jag nöjd över mitt val.

Dricko sa:
Sixten Fors sa:
Der hade jag säkert. Men jag har testat några cyklar i Large, jag känner mig så utsträckt då. Iofs så går det alltid att korta styrstammen. Jag har kort överkropp och ganska korta armar. Så jag utgick från måtten på min andra cykel och det här blev perfekt för mig. Behöver inte ens byta styrstam. Men en Large hade säkert funkat, men nu är jag nöjd över mitt val.

Till 175 cm hade Jag normalt rekommenderat Cragger M med 60 mm stam. Från 177 cm L med 40 mm stam. Om någon hade frågat. Du har valt rätt enligt dig ...och mig :)

Dricko sa:

Ok. Så då är det ju frågan om de där 3 cm får det hela att tippa över mot L eller inte. Fan vad svårt :(

Vilka pedaler kör du med förresten?

Lingon sa:
Jag skulle absolut inte köpt större än medium.

Ok :/ Vilka mått har du? Eller syftar du på mina?

Jag uppskattar verkligen din input, men vill bara försöka förstå varför. Speciellt när jag alltid varit inställd på M, dock helt utan större anledning än att jag anser mig vara relativt kort. Skillnaden på reach är ganska markant dock, så jag förstår helt klart din poäng där. Frågan är bara hur jag kan verifiera det på mig själv :)

Senast ändrad:
semireject sa:
Tack, men det känns så konstigt ändå med tanke på avsaknaden av XL
Ja visst är det idiotiskt att inte Cragger finns i XL! De kanske inte vill ha sådana som mig som kunder. Jag är 194 cm och klarar mig inte med bara 464 mm reach för jag vill INTE ha 75 mm stam på en cykel som Cragger för att få 539 mm avstånd till styret, vilket passar mig.

Som tur är finns det andra 29" HT-cyklar i XL med längre reach:
475 mm Nukeproof Scout 290
480 mm Santa Cruz Highball CC
481 mm Salsa Woodsmoke C
483 mm Orange Clockwork Evo 29
485 mm Kona Honzo CR
487 mm Santa Cruz Chameleon AL och C
510 mm Kona Honzo AL

semireject sa:
Dricko sa:

Ok. Så då är det ju frågan om de där 3 cm får det hela att tippa över mot L eller inte. Fan vad svårt :(

Vilka pedaler kör du med förrsesten?

Sixten har ju bra koll på storlekar så du kan säkert gå på gans rekommendation om L. Sen måste man ta hänsyn till ens egna preferenser också. Jag gillar inte att känna mig för utsträckt på cykeln. Jag har en kompis som är drygt 180, och vill ha en mindre cykel. Han kör medium på båda sina cyklar och trivs med det.

Pedalerna är Nukeproof neuotron, känns riktigt bra sett till vad dom kostade.

semireject sa:
Jag är på vippen att köpa mig en Cragger 7, men kan inte riktigt avgöra om det är en M eller L jag ska ha.

Jag är 178cm lång, med ett innerbens mått på typ 82cm.

Vilka mått har ni och vad hade ni valt om ni köpt till er själv?

Geometri: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-cragger-7.0-791293

Hur långa armar har du? Jag är själv 178cm med 82-83cm innerbensmått och har långa armar. Jag köpte en Vitus Sentier i Large efter råd här på forumet och det blev riktigt bra. Sentier verkar ju iofs ha lite kortare reach på 449mm (27,5).

Sixten Fors sa:
Dricko sa:
Sixten Fors sa:

Till 175 cm hade Jag normalt rekommenderat Cragger M med 60 mm stam. Från 177 cm L med 40 mm stam. Om någon hade frågat. Du har valt rätt enligt dig ...och mig :)

Hahah, tur att vi är överens ??

ninoh sa:
Hur långa armar har du? Jag är själv 178cm med 82-83cm innerbensmått och har långa armar. Jag köpte en Vitus Sentier i Large efter råd här på forumet och det blev riktigt bra. Sentier verkar ju iofs ha lite kortare reach på 449mm (27,5).

Efter en högst akademiskt mätning så är min högerarm 69 cm lång från armhåla till knogarna på en knuten näve :) Typ 66 cm till "hålet" i den knutna näven som då rent hypotetiskt skulle kunna vara styret.

Senast ändrad:
semireject sa:
ninoh sa:

Efter en högst akademiskt mätning så är min högerarm 69 cm lång från armhåla till knogarna på en knuten näve :) Typ 66 cm till "hålet" i den knutna näven som då rent hypotetiskt skulle kunna vara styret.

Ok jag är helt ny inom mtb mne tänkte att jag kanske kan ge lite referenser :). Om jag mäter med utsträckta armar från pekfinger till pekfinger så har jag 187cm.

Jag kan tänka mig att har man långa armar är det lättare att välja en storlek större och tvärtom om man ligger på gränsen? Någon med koll får gärna flika in.

Tyska tillverkare har mestadels gammal geometri med kort reach och långa sadelrör.

Men det finns ens sak till man måste tänka på: på en hardtail blir reach hälften av sag längre när man sitter på den. Så på en Cragger med 130 mm gaffel blir det 16mm längre reach. Jag tror att du är närmare M, men i så fall med 50 mm stam.
Jag är 179cm med korta ben och lång överkropp och sitter bra på en Kona Honzo ST med 450 (+15) reach och 50 stam.

ninoh sa:
Ok jag är helt ny inom mtb mne tänkte att jag kanske kan ge lite referenser :). Om jag mäter med utsträckta armar från pekfinger till pekfinger så har jag 187cm.

Jag kan tänka mig att har man långa armar är det lättare att välja en storlek större och tvärtom om man ligger på gränsen? Någon med koll får gärna flika in.

Det uppskattar jag!

Mitt pekfinger till pekfinger mått ståendes i en T-formation är typ 185 cm :)

semireject sa:
ninoh sa:

Det uppskattar jag!

Mitt pekfinger till pekfinger mått ståendes i en T-formation är typ 185 cm :)

Då verkar vi ganska lika i mått. Jag tycker att min Sentier känns bra i storlek, den är 11mm längre reach än craggern i medium och 15mm kortare än Craggern i Large. Craggern är ju ändå en hyfsat lång cykel så även i medium är wheelbasen större än Sentier. Sen verkar craggern i medium ha samma stack som min large.

Jag har testat att montera 35mm stam på min Sentier och det kändes ok, sen tycker nog de flesta att reach en blir för kort då. 50mm stam känns också bra en skulle nog inte vilja ha längre stam. Jag antar att det beror på vilken känsla man vill ha i cykeln.

ninoh sa:
Då verkar vi ganska lika i mått. Jag tycker att min Sentier känns bra i storlek, den är 11mm längre reach än craggern i medium och 15mm kortare än Craggern i Large. Craggern är ju ändå en hyfsat lång cykel så även i medium är wheelbasen större än Sentier. Sen verkar craggern i medium ha samma stack som min large.

Jag har testat att montera 35mm stam på min Sentier och det kändes ok, sen tycker nog de flesta att reach en blir för kort då. 50mm stam känns också bra en skulle nog inte vilja ha längre stam. Jag antar att det beror på vilken känsla man vill ha i cykeln.

Japp! =)

Det jag vet är att jag inte vill en alldeles för utsträck sittställning. Och rent spontant, i mina ögon i alla fall, borde en mindre cykel (om den inte är alldeles för liten alltså) uppfattas som mer lätthanterlig för en nybörjare. Eller? Men man kanske inte uppfattar för stora cyklar höga och bängliga på samma sätt som man gjorde förr nu när geometrin är "modernare"?

semireject sa:
Det jag vet är att jag inte vill en alldeles för utsträck sittställning. Och rent spontant, i mina ögon i alla fall, borde en mindre cykel (om den inte är alldeles för liten alltså) uppfattas som mer lätthanterlig för en nybörjare. Eller? Men man kanske inte uppfattar för stora cyklar höga och bängliga på samma sätt som man gjorde förr nu när geometrin är "modernare"?

Hur kan en cykel (Cragger Large) till vilken Du kan använda en OneUp 170 mm dropper mellan sadelrör och sadeln uppfattas som för hög? Jag får liksom inte ihop det. Visst, om du anser att du behöver ha en 200 mm dropper, välj Medium.

Sixten Fors sa:
semireject sa:

Hur kan en cykel (Cragger Large) till vilken Du kan använda en OneUp 170 mm dropper mellan sadelrör och sadeln uppfattas som för hög? Jag får liksom inte ihop det. Visst, om du anser att du behöver ha en 200 mm dropper, välj Medium.

Jag anser inte - det var en fundering bara. En fråga eller ett försök till resonemang som bäst :)

En uppdatering...

Jag har beställt och väntar nu på Cragger 7 i storlek Medium.

Det tog tid att besluta sig, speciellt när de tog slut i lager under tiden, men efter några mailvändor med leverantören så föll det på en Medium till slut. Deras argument var "I recommend M for a ​agile sportive bike. L might also be possible for comfort and touring use".

semireject sa:
En uppdatering...
Jag har beställt och väntar nu på Cragger 7 i storlek Medium.
Det tog tid att besluta sig, speciellt när de tog slut i lager under tiden, men efter några mailvändor med leverantören så föll det på en Medium till slut. Deras argument var "I recommend M for a ​agile sportive bike. L might also be possible for comfort and touring use".
Kul!
Glöm inte att klicka hem en 70 mm stam också så att du kan byta ut den för korta 40 mm stammen som följer med cykeln.

Ja men vi får väl se. Jag säger varken bu eller bä nu utan kommer säkerligen prova både det ena och det andra framöver :)

Lånar tråden lite..

Har du fått cykeln?
Hur känns den?
Jag är väldigt sugen på att beställa en jag med. Velar mellan den och andra liknande cyklar från andra tillverkare.. Om man bara haft möjlighet att testa dem.

Fille182@hotmail.com sa:
Lånar tråden lite..

Har du fått cykeln?
Hur känns den?
Jag är väldigt sugen på att beställa en jag med. Velar mellan den och andra liknande cyklar från andra tillverkare.. Om man bara haft möjlighet att testa dem.

Jag har en Cragger 7.0. Riktigt bra cykel tycker jag. Den är mångsidig. Funkar fint både i stökig och enklare terräng. Jag har kört en längre vända på grusväg och det funkade fint det med. Det jag har att anmärka på är att den orangea lacken är känslig för stenskott jämfört med mina andra cyklar jag har nu och har haft tidigare.

Vilken storlek funderar du på? Jag har storlek M, om du bor i Stockholmsområdet så kan du komma och prova om du vill.

Hej! Har spanat på att skaffa en första ordentlig all-around mtb. Jag har spanat på först vitus sentier, sen nu blivit intresserad av craggern. Har ganska lika mått som dig (180cm med 83cm inseam). Om du vill dela med dig om hur du upplever cykeln och storlek medium vore det mycket uppskattat!

Bjarv sa:
Hej! Har spanat på att skaffa en första ordentlig all-around mtb. Jag har spanat på först vitus sentier, sen nu blivit intresserad av craggern. Har ganska lika mått som dig (180cm med 83cm inseam). Om du vill dela med dig om hur du upplever cykeln och storlek medium vore det mycket uppskattat!
Samma mått och funderingar här. Hur blev det? Feedback vore uppskattat, om möjlighet finns!

NiklasL sa:
Bjarv sa:
Samma mått och funderingar här. Hur blev det? Feedback vore uppskattat, om möjlighet finns!
Du ligger närmare medium med ben innermåttet men är lång för en large.

sdx sa:
NiklasL sa:
Bjarv sa:
Du ligger närmare medium med ben innermåttet men är lång för en large.

Höjd av ramen är irrelevant på en stigcykel, förutom om sänkstoppen bygger för högt eller standover är för högt. Med relativt korta ben har man längre överkropp och behöver man en längre, dvs större, cykel. Så det är klart en large.

Radon efterfrågar endast innerbenmått och med mina 83,5 cm föreslås en 19". Deras medium är tydligen 18" och large 20" så där ligger jag mitt emellan, om det nu är så att det måttet har relevans. Och det brukar ju förnekas här. Kikar även på Vitus Sentier och i deras storlekstabell finns både längd och inseam och då blir det large med mina mått enligt dem. Men Radon är väl lite längre? På landsväg har jag alltid cyklat på medium och i år gick jag ned till 100mm stam och trivs bra med det (har varit uppe på 120mm och vänt).

NiklasL sa:
Radon efterfrågar endast innerbenmått och med mina 83,5 cm föreslås en 19". Deras medium är tydligen 18" och large 20" så där ligger jag mitt emellan, om det nu är så att det måttet har relevans. Och det brukar ju förnekas här. Kikar även på Vitus Sentier och i deras storlekstabell finns både längd och inseam och då blir det large med mina mått enligt dem. Men Radon är väl lite längre? På landsväg har jag alltid cyklat på medium och i år gick jag ned till 100mm stam och trivs bra med det (har varit uppe på 120mm och vänt).

Kolla heller på faktiska siffrorna. En large radon cragger har 460 mm sadelrör...vilket är 18".

Tillbaka
Topp