Radon eller Univega

haklan

Medlem
Radon eller Univega
Jag är lite sugen på att köpa en Radon Skeen carbon 8.0 för 2400 Euro,
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a42336/skeen-carbon-8-0.html?lg=en
men så såg jag att dom också säljer Univega SL-9 för 2100 Euro,
http://www.bike-discount.de/shop/k173/a54249/sl-9-30-g-x-0-carbon-matt-white-glossy.html
Univegan ser ju prisvärd ut om man tittar på specen. Är det någon som har koll på om det är en bra cykel eller kanske har provcyklat? Det står ingen vikt,någon som vet? Har Univega bra rykte allmänt? Vilken ska jag välja?
Jag ska använda den till för att cykla en del långlopp, t.ex Lida loop och Hammarby Hill, men även mindre tekniska som Cykelvasan och Birkebeiner.

Radon eller Univega
Radonen är lite dyrare men samtidigt ltie bättre specad så pris per krona är nog ganska lika.

Jag gissar på att radonen är lättare och den har även lite mer slaglängd. OM du behöver det på dina långlopp får du avgöra själv. Men kolla upp gaffeln på Radonen för det står att det inte är någon lockout men på bilden sitter en XX hydraulisk. Kan vara bra att ha på långlopp.

Mellan märkerna är det svårt att säga. Univega har hängt med i ganska många år men de har väll egentligen aldrig varit så heta för det. Radon brukar vara prisvärda.

Radon eller Univega
Är nog inget fel med Univegan, de köper nog sina ramar på samma ställen som andra. Radonen var ju dyrare men då får du remote lock på framgaffeln, står heller ingen vikt på Univegan men tycker den var snyggare. :)

Radon eller Univega
42 Hz,...nu får du allt läsa om specarna..;-)

Bättre bromsar(lättare ivf) och bakväxel bjöd Radonen på. Lockouten var tvetydigare..;-)

Radon eller Univega
Själv tycker jag Radonen är snyggare. Förmodligen lite lättare då också? Det verkar inte vara någon remote lockout, tittar man på Radons hemsida så står det även där att det inte är någon, men det måste väl gå att köpa till. Vad kostar en sådan? Det lutar nog åt Radonen.

Radon eller Univega
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> 42 Hz,...nu får du allt läsa om specarna..;-)
>
>
> Bättre bromsar(lättare ivf) och bakväxel bjöd
> Radonen på. Lockouten var tvetydigare..;-)

Kollade bara på bilden! :)

rado.jpg

Sedan står bara det lock-out på Univega ingen remote.

Radon eller Univega
42Hz skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 42 Hz,...nu får du allt läsa om specarna..;-)
> >
> >
> > Bättre bromsar(lättare ivf) och bakväxel
> bjöd
> > Radonen på. Lockouten var tvetydigare..;-)
>
> Kollade bara på bilden! :)
>
>
>
> Sedan står bara det lock-out på Univega ingen
> remote.

Hade du läst mitt inlägg 2 min innan du skrev ditt så hade du sluppit göra bort dig offentligt. ;-)

(säger inget om att jag själc var rätt nära att göra precis samam sak...)

Radon eller Univega
Om jag fattar rätt på Radons Facebooksida så kommer bike-discount.de att rea lite från den 1.e okt. Om man nu tänker beställa snart. Fast min tyska är ju inte helt 100.

radonrea.gif

Betställde själv en Radon Skeen carbon8.a som borde komma i dagarna. Blev aldrig klok på hur det var med Remote Lock. Enl. spec inget. Enl. foto Remote. Räknar med att det inte ingår. Lär ju visa sig snart.

Radon eller Univega
Ski Total i Uppsala säljer Univega, grymt snygga och prisvärda cyklar tycker jag att de är trots att det inte är en Bianchi. De har ett gäng inne för test, känn och kläm =)

/Fritz

Radon eller Univega
Tack Phrak, då väntar jag tills oktober med att beställa. Kom gärna med en recension av din Radon när du får den. Då hinner jag kanske kolla in Univega'n i Uppsala också.

Radon eller Univega
Schysst hoj anlände direkt hem till pörtet. Brevbäraren hade fått in den i sin Kangoo och verkade rätt nöjd med det, ingen avi dock. Tur man var hemma.
Tog drygt 2 veckor.
Har just monterat, riktigt bra emballerat i tysk ordnung. Bra kvalitékänsla i prylarna överlag. Och ja, det sitter en remotelock till gaffeln på styret.

P9242404copy.jpg

Fler plåtar på https://picasaweb.google.com/105243...&authkey=Gv1sRgCOzBvK_ch__rZQ&feat=directlink

Radon eller Univega
Phrak skrev:
> Om jag fattar rätt på Radons Facebooksida så
> kommer bike-discount.de att rea lite från den 1.e
> okt. Om man nu tänker beställa snart. Fast min
> tyska är ju inte helt 100.
>
>
>
> Betställde själv en Radon Skeen carbon8.a som
> borde komma i dagarna. Blev aldrig klok på hur
> det var med Remote Lock. Enl. spec inget. Enl.
> foto Remote. Räknar med att det inte ingår. Lär
> ju visa sig snart.

Hej!

Helt ny här men är grymt sugen en hardtrail och allmountain,CC. Vill dock inte lägga mycket mer än 10k. Har spanat in Radon ZR Team 7.0 och Radon ZR Race 8.0 så det var bra tips från dig! Bara att hoppas det blir rea på någon av dom också. Vad blev frakten från er som beställ från Bike-discount?

Radon eller Univega
Finns inte Radon att köpa någonstans i Sverige?
Tänker mest på att jag är så förbannat otålig och inte orkar vänta på leverans från Bike-discount.
( Tror jag hittade fraktkostnaden, 39,95 euro, stämmer det ? )

Det betyder i sådant fall att jag skulle få Radon ZR Race 8.0 för ca 12 000:- inkl frakt.
Finns det någon lika bra cykel att köpa här i Sverige för samma peng eller billigare?

Tillbaka
Topp