Radon Slide Diva 125

charlo

Ny medlem
Radon Slide Diva 125
Jag är på jakt efter en mtb och har kikat lite på Radon Slide Diva 125, 19 tum. Är det någon som har testad den och har några erfarenheter/för- och nackdelar att dela med sig av?

Jag är nybörjare och har tidigare cyklat lite grann på en gammal mtb utan dämpning alls, jag är 180 cm lång, benlängd cirka 88 cm. Jag vill inte sitta för mycket framåtlutad utan ha en lite bekvämare sittställning.

Någon som har koll på om bromsarna och bakdämparen på Radoncykeln är bra grejer:
Bromsarna: Magura MT2, 180/160
Bakdämparen: Manitou Radium Expert

Finns det alternativ på cyklar i samma prisklass, runt 12000kr?

Radon Slide Diva 125
Som specifik dam-modell är den svårslagen.
Canyon har ju iof in Nerve AL i dam-modell men den är lite mera framåtlutad i geo'n och dessutom något dyrare.
Slide'ns bromsar är mordernare och troligen bättre än Avid's Exlir 1 resp 3 som brukar sitta på cyklar i denna prisklass. Magura återkallade visserligen lite bromsar för ett tag sen, men det borde vara åtgärdat vid det här laget.

Kort sagt, KÖP! // Larsa

Radon Slide Diva 125
Jag har en Slide Diva och är nöjd, men jag har å andra sidan svårt att ge någon objektiv bedömning för jag har ingenting att jämföra med... Tänkte säga att om du bor i Stockholmsområdet så kan du få prova min, men jag har en 15 tum så det kanske inte är någon idé :)

Jag köpte den här för att den var så låg i insteget att den passade mig, men hade jag varit längre hade jag inte begränsat mig till att kolla på tjejmodeller. Fast det kanske är det kortare toppröret du vill åt förstås..

Annars håller jag med larsaw: köp, bara köp!

Radon Slide Diva 125
Tack för svaren! Jag är helt klart sugen på att slå till. Larsa vet du något om bakdämparen, om den är ok? Bussigt att jag får testa din cykel Evnel, men det är nog som du säger lite skillnad på 15 och 19 tum, så det kanske inte är nån idé. Jag antar att du handlade från Bike-discount, gick det bra eller var det några krångligheter med det?

Radon Slide Diva 125
Med din längd behöver du absolut inte begränsa dig till en dammodell om du inte vill för att du ex. tycker att den är snygg. (Det är den iofs, jag är grymt svag för lila :) )

Bromsarna är det absolut inget fel på, jag har en blandning av MT2 och MT4 och de duger även till lättare downhillcykling :)

Bakdämparen vet jag tyvärr inget om. Men cykeln är ju riktigt bra specad för priset i övrigt så jag tror inte att den håller sämre nivå än det övriga.

Min syster är ungefär lika lång som dig och har en Radon ZR Race i 18" som passar perfekt. I storlek 19" har Divan samma överrörslängd men högre front så den borde inte bli allt för framåtlutad i sittställningen. Riktigt fin finish på Radoncyklarna, bättre än Canyon tycker jag själv (som har en Canyon).

Radon Slide Diva 125
Japp, jag köpte min från b-d. De var jättebra, även om DHL var mindre bra (de tappade bort paketet skickade det fel och jag vet inte vad) - men då fick jag å andra sidan grym support från b-d. :) Jag försökte googla lite info om bakdämparen innan jag köpte, men hittade ingeting direkt. Men den verkar dämpa fint :) Det är väl rätt svårt att överhuvudtaget hitta heldämpat med hyfsade komponenter och rimligt vikt i den här prisklassen.

Det är rätt bra däck på också, sa någon som vet, och det är tydligen inte helt vanligt när man köper en ny hoj, sa samma person.

Radon Slide Diva 125
Ja se där det fanns ju en del, det måste varit något annat jag googlade på och inte hittade (kanske hela cykeln). Men det var ju som sagt rätt positiva recensioner:)

Tillbaka
Topp