Radon Slide Trail

capercock

Medlem
Radon Slide Trail
Jag började snegla på en 9.0, alternativt en 10.0, då jag inte har tålamodet att vänta på varken Propain Hugene eller nya YT Jeffsy.

Överlag verkar dom ha fått fina recensioner och man får fina komponenter för slantarna. Dock hittar jag inte jättemycket skrivet om modellen på forumet. En återkommande kritik verkar vara en tight och flexig bakdel som orsakat att bakdäcket touchar ramen.

Är det någon här som har erfarenhet av Slide Trail och vill dela med sig?

Saj

Ny medlem
Radon Slide Trail
Jag har en slide trail 9.0 2020 som jag är mycket nöjd med. Känner väl att den ger väldigt mycket komponenter för pengarna och bra geometri (inget revolutionerande men ändå bra). Enda negativa jag kan komma på med cykeln är att den har pressat vevlager och inte gängat, inte orsakat några problem än dock men service av vevlager kan bli meckigt.

capercock

Medlem
Radon Slide Trail
Jag har en slide trail 9.0 2020 som jag är mycket nöjd med. Känner väl att den ger väldigt mycket komponenter för pengarna och bra geometri (inget revolutionerande men ändå bra). Enda negativa jag kan komma på med cykeln är att den har pressat vevlager och inte gängat, inte orsakat några problem än dock men service av vevlager kan bli meckigt.

Tack för svar! Inte upplevt problem med bakdäcket som touchar ramen pga flex? Hur upplever du storleken? Är själv 181cm med inseam på 88cm.

Swehedman

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Jag har en 9.0 och är nöjd. Väldigt allround hoj som funkat bra på allt från stig till bike park. Det är lite tight där bak. Med ett 2,35 Hans Dampf så har färgen fått en hel del chip mellan däck och ram efter två säsonger. Inget som påverkar funktionen dock.

Tror det är svårt att hitta mer hoj för pengarna.

Kevin

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Hur är Radons egna sänkstolpe? är den en annan tillverkares som dom satt sitt eget namn?

Har en Slide 130 från 2014 och funderar på om man skulle uppdatera sig med en nyare Slide. Har aldrig haft en kolfibercykel innan och är lite orolig för hur känslig den är om man skulle vurpa med den, är oron befogad? Har inget behov av kolfiber på grund av vikten så jag har mest kollat på andra märken istället för Radon för att få aluminium. Är ju dock väldigt nöjd men båda mina Radon-cyklar jag äger så jag skulle gärna fortsätta med märket.

Saj

Ny medlem
Radon Slide Trail
Tack för svar! Inte upplevt problem med bakdäcket som touchar ramen pga flex? Hur upplever du storleken? Är själv 181cm med inseam på 88cm.
Aldrig upplevt problemen med bakdäcket och då kör jag med Maxxis Minion DHR 2.4 som kom med cykeln. Angående storlek så är jag ca 183 cm och kör på en storlek 20". I början kändes den rätt stor men det är nog mest en vanesak för nu tycker jag att den känns bra, lätthanterlig när det behövs men stabil utför.

capercock

Medlem
Radon Slide Trail
Hur är Radons egna sänkstolpe? är den en annan tillverkares som dom satt sitt eget namn?

Har en Slide 130 från 2014 och funderar på om man skulle uppdatera sig med en nyare Slide. Har aldrig haft en kolfibercykel innan och är lite orolig för hur känslig den är om man skulle vurpa med den, är oron befogad? Har inget behov av kolfiber på grund av vikten så jag har mest kollat på andra märken istället för Radon för att få aluminium. Är ju dock väldigt nöjd men båda mina Radon-cyklar jag äger så jag skulle gärna fortsätta med märket.

Körde dom inte Fox Kashima på 2020 årsmodell av 10.0? Nu har dom nedgraderat den?

Saj

Ny medlem
Radon Slide Trail

Stämmer bra att sadelstoplen är från en annan tillverkare. I kartongen med tillbehör till cykeln kom det en manual för en BrandX dropper och om man googlar på en sån så är den mkt lik den som sitter på cykeln.

Hade lite samma tankar som du om cykel håller om man kraschar men har efter två vurpor (en mindre och en större) kommit till slutsatsen att det nog är lungt, ska ju dock understrykas att det ligger någon vetenskap bakom den åsikten.

Kevin

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Körde dom inte Fox Kashima på 2020 årsmodell av 10.0? Nu har dom nedgraderat den?
På dom billigare varianterna har dom vad dom kallar en "Radon dropper" men från 10:an verkar dom mycket ha en "riktig" stolpe, sitter en SDG Tellis på den.
Stämmer bra att sadelstoplen är från en annan tillverkare. I kartongen med tillbehör till cykeln kom det en manual för en BrandX dropper och om man googlar på en sån så är den mkt lik den som sitter på cykeln.

Hade lite samma tankar som du om cykel håller om man kraschar men har efter två vurpor (en mindre och en större) kommit till slutsatsen att det nog är lungt, ska ju dock understrykas att det ligger någon vetenskap bakom den åsikten.
Då ska jag kolla upp BrandX, tackar.

Aluminum är väl inte heller immun mot crashar men man är lite nyfiken på om det är nån skillnad. Är egentligen inte så sugen på att "betala extra" för kolfiber, tar hellre bättre övriga komponenter. Får avvakta lite och se om det kommer en Slide Trail 8 med snart och se vad den landar på för pris.

Hur är Magura-bromsarna? Har inte sett dom på några andra än Radons cyklar, verkar vara Sram-bromsar i dom lite lägre prisklasserna hos andra cykelmärken.

Swehedman

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Jag har kört hårt med min slide trail. Ganska höga drop till platt och flera crasher. Du behöver nog inte oroa dig för hållbarheten.

på min 9.0 från 2019 sitter det en SDG

Saj

Ny medlem
Radon Slide Trail
På dom billigare varianterna har dom vad dom kallar en "Radon dropper" men från 10:an verkar dom mycket ha en "riktig" stolpe, sitter en SDG Tellis på den.

Då ska jag kolla upp BrandX, tackar.

Aluminum är väl inte heller immun mot crashar men man är lite nyfiken på om det är nån skillnad. Är egentligen inte så sugen på att "betala extra" för kolfiber, tar hellre bättre övriga komponenter. Får avvakta lite och se om det kommer en Slide Trail 8 med snart och se vad den landar på för pris.

Hur är Magura-bromsarna? Har inte sett dom på några andra än Radons cyklar, verkar vara Sram-bromsar i dom lite lägre prisklasserna hos andra cykelmärken.
Skulle nog säga att jag har blandade känslor kring MT5:orna som sitter på cykeln. Kraften är det inget fel på de är väldigt starka men utan att de låser direkt. Rätt mycket flex i handtaget dock om man jämför med t.ex. shimano och det ger inte så kvalitativ känsla. Sen kräver de att man bromsar in de rätt noga. Överlag mer positivt än negativt.

Berk

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Skulle nog säga att jag har blandade känslor kring MT5:orna som sitter på cykeln. Kraften är det inget fel på de är väldigt starka men utan att de låser direkt. Rätt mycket flex i handtaget dock om man jämför med t.ex. shimano och det ger inte så kvalitativ känsla. Sen kräver de att man bromsar in de rätt noga. Överlag mer positivt än negativt.

Flex i handtag? Tycker att min MT4 HC handtag känns mycket bättre en Shimano handtag, ingen flex als.

Håller med att Magura belägg behöver (för) mycket inbromsning. Har just bytt till Trickstuff Power belägg som är kraftigare och skulle behöva mindre inbromsning, men har fortfarande problem med verglassning.

Saj

Ny medlem
Radon Slide Trail
Flex i handtag? Tycker att min MT4 HC handtag känns mycket bättre en Shimano handtag, ingen flex als.

Håller med att Magura belägg behöver (för) mycket inbromsning. Har just bytt till Trickstuff Power belägg som är kraftigare och skulle behöva mindre inbromsning, men har fortfarande problem med verglassning.
Ja jag tycker att handtagen på mt5an flexar. Den kommer med maguras 2-finger handtag men jag har köpt 1-fingers Magura HC som jag ska byta till och de ska ha mycket mindre flex.

Berk

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Ja jag tycker att handtagen på mt5an flexar. Den kommer med maguras 2-finger handtag men jag har köpt 1-fingers Magura HC som jag ska byta till och de ska ha mycket mindre flex.

Hm, kan inte prova för att jag har just sålt min sons gamla mtb med MT4 två finger handtag, har bara två cyklar med en finger handtag kvar (som är bästa handtag jag har provat nogonsin). Alla Magura handtag ser ut att har liknande infästning, men om man tittar noggrann verkar det att varje modell har sin egen och ingenting är kompatibel, konstigt!

Saj

Ny medlem
Radon Slide Trail
Hm, kan inte prova för att jag har just sålt min sons gamla mtb med MT4 två finger handtag, har bara två cyklar med en finger handtag kvar (som är bästa handtag jag har provat nogonsin). Alla Magura handtag ser ut att har liknande infästning, men om man tittar noggrann verkar det att varje modell har sin egen och ingenting är kompatibel, konstigt!
Ja håller med om att det är lite skumt med infästningen. Om man kollar på maguras hemsida så verkar samma handtag passa till olika modeller men i flera butiker verkar det vara olika handtag för de olika modellerna.

Swehedman

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Jag har bytt till maguras HC handtag och det blir bättre. Däremot är mt5 ingen höjdare att lufta och de är rätt känsliga för crascher mm.

kommer själv byta till ett par slx m7100 handtag och sköra en shigura frankenbrake kombo i samband med att jag byter mini-grupp till SLX.

Berk

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Vad är problemet med lyftning? Mina bromsar har bara behövt snabblyftning som är jätteenkelt.

Ser nu att MT4/5 handtag verkar identiskt, förutom 1/2-finger handtag. Då måste flex vara nästan samma på både handtag, förutom att 1-finger handtag är lite tjockare, så ännu styvare (och man kan inte hålla dom längre ut som skulle ger mer flex).

Swehedman

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Vad är problemet med lyftning? Mina bromsar har bara behövt snabblyftning som är jätteenkelt.

Ser nu att MT4/5 handtag verkar identiskt, förutom 1/2-finger handtag. Då måste flex vara nästan samma på både handtag, förutom att 1-finger handtag är lite tjockare, så ännu styvare (och man kan inte hålla dom längre ut som skulle ger mer flex).
Upplever att de är meckiga att få ut luften helt och att de är svårare att lufta utan massa oljespill. Jämför med shimanobromsar.

Ustzeust

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Jag har bytt till maguras HC handtag och det blir bättre. Däremot är mt5 ingen höjdare att lufta och de är rätt känsliga för crascher mm.

kommer själv byta till ett par slx m7100 handtag och sköra en shigura frankenbrake kombo i samband med att jag byter mini-grupp till SLX.
Magura är ju snorenkelt att lufta, bara att dra oljan fram och tillbaka några gånger.

Kevin

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Nu finns det en Slide Trail 8.0 för 2021 med såg jag precis: https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/slide-trail/slide-trail-80-2021/
Kostar 2 625€ som då blir ca 26 700.
Vad tror ni om den? GX-reglage och -bakväxel samt Pike-gaffel. Hur dåliga är hjulen (DT Swiss M1900)? är det som det snålats in på för att få ner priset?
Istället för "Radon Competition Dropper, 31.6mm" som Slide 9.0 har så står det även "RADON Dropper, 31.6mm" med specifikationerna "130mm Hub" så det kanske är nån ännu mer budgetvariant.

Mina andra alternativ har vart Commencal Meta TR Ride som kostar 2 799 men den har "bara" en Revelation-gaffel och sämre växlar. Kanske bättre hjul däremot? (E13)
Yt Jeffsy Base som kostar 2299 har jag tittat på med, den är ju billigare så den har enklare gaffel (Yari) men samma hjul som Slide. Växlarna är också SX som verkar ha fått betyget mjukost här på forumet.

Startgas

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Nu finns det en Slide Trail 8.0 för 2021 med såg jag precis: https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/slide-trail/slide-trail-80-2021/
Vad tror ni om den? GX-reglage och -bakväxel samt Pike-gaffel. Hur dåliga är hjulen (DT Swiss M1900)? är det som det snålats in på för att få ner priset?
Istället för "Radon Competition Dropper, 31.6mm" som Slide 9.0 har så står det även "RADON Dropper, 31.6mm" med specifikationerna "130mm Hub" så det kanske är nån ännu mer budgetvariant.

Mina andra alternativ har vart Commencal Meta TR Ride som kostar 2 799 men den har "bara" en Revelation-gaffel och sämre växlar. Kanske bättre hjul däremot? (E13)
Yt Jeffsy Base som kostar 2299 har jag tittat på med, den är ju billigare så den har enklare gaffel (Yari) men samma hjul som Slide. Växlarna är också SX som verkar ha fått betyget mjukost här på forumet.

E13 hjulen Commencal utrustat sina cyklar med har blivit sågade jämns med fotknölarna. Mer specifikt är det väl fälgarna som bucklas av ingenting.

moros

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
På en FS kring 25' så sitter det väl allt som oftast antingen billigare "märkeshjul" typ M1900 eller "egna" hjul (med Novatec, Formula eller kanske Shimano 500/Deore nav). Som du säger har Jeffsy Base för 2299€ samma hjul, men även Izzo Comp för 2999€. Tror jag hade värderat gaffel högre än hjul om det skall kompromissas någonstans

Senast ändrad:

capercock

Medlem
Radon Slide Trail

Intressant att 8.0 fick bättre däck än både 9.0 och 10.0.

Kevin

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Beställde en Trail 8.0 i slutet av November med leverans vecka 4. Fick precis ett mail om att det nu är vecka 22 som gäller, vilken skit. Slutet på maj, juni är ju en bit in på cykelsäsongen.

eric_s

Medlem
Radon Slide Trail
Skriver i denna tråd angående tips på cykel. Har sneglat en hel del på Slide Trail 9.0, och på pappret känns allt bra, förutom tight för bakdäck om man vill över 2.4.
Nu är de här ju en Radon tråd, men vad finns det egentligen för alternativ?
Jag har kikat på cyklar som Orbea Occam, Canyon Spectral, men för 31 000 kr känns Slide 9.0 galet väl-speccad. Samma spec hos canyon och orbea är ju runt 40k.

Kommer tidigare från en Trek Fuel EX8 med 27,5+ däck. Har aldrig cyklat 29" innan och är egentligen lite anti, då jag gillar att hoppa, leka och köra bikepark, men det är på halv-stökiga stigar som 90% av åkningen sker.

Senast ändrad:

Kevin

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Har kollat massor jag med och jag tycker heller inte att det finns något mer prisvärt än Radon. Eftersom jag har haft radon innan och varit nöjd så tänkte jag köra vidare på det. All kontakt jag haft med bike-discount har varit väldigt bra med, de är trevliga och snabba på att svara på alla frågor jag haft.

Problemet just nu är väl att det är lång leveranstid på Slide Trail 9.0 med, just nu säger dom vecka 18 så lite bättre än min vecka 22. Sen är ju frågan hur exakt det datumet är, kanske bara är en gissning.

Sen har andra tillverkare samma långa leveranstider dom med så jag vet inte om det finns något snabbare alternativ. Jag har en cykel redan så jag klarar väl mig ändå, tråkigare för dom som står helt utan.

Kevin

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Jag skrev ett snyft/fjäsk-mail om att jag var trogen Radon-kund men kunde inte få någon rabatt på 2021-modellerna tyvärr. Kanske för att dom insett att tillgången är så dålig.

Tyvärr är min Slide 8.0 försenad till vecka 24 nu med. Intressant att dom redan nu vet att det blir vecka 24 istället för 22.

stigfinnare

Aktiv medlem
Radon Slide Trail
Vissa klagomål på 2020 modellen där, nån som vet om något av det åtgärdats eller inte är nåt problem i praktiken?

Rockstar

Ny medlem
Radon Slide Trail
Kör en Slide 130 10.0, 29er, grym cykel. Bra delar, fantastiska dämpare, FOX. Håller och kräver begränsad service. Bytt 1 baknav, 2 hjul, 1 kasett och 1 bromshandtag på 6 år och många mil året runt.

Rockstar

Ny medlem
Radon Slide Trail
2018-06-15 20.36.41.png

Rockstar

Ny medlem
Radon Slide Trail

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer