Radon; Team Vs Race

radon2

Ny medlem
Radon; Team Vs Race
Har senaste månaden sökt igenom forumet i syfte att köpa en MTB. Har kommit fram till att det finns tre viktiga val:
i) Val av Ram (Race vs. Team)
ii) Val av Hjulstorlek (26 vs 29)
iii) Val av dämpare (recon vs Reba)

I prisklassen som jag hade tänkt mig, ~ 800 € så får man kompromissa, men jag har inte den blekaste hur man ska prioritera.

RAM; Team har en rakare sittställning, medan Race är mer framlutad. Har förstått att Race är att föredra i downhill, men i övrigt. För vad är upprätt att föredra och vice versa? Antar att en mer framlutad ställning går snabbare, men jag är inte intresserad av att jaga sekunder och minuter.

Hjulstorlek; 26 vs 29; eftersom jag inte har för avsikt att göra någon vidare tekniskt åkning, så antar jag att 29" vore att föredra.

Dämpare: Reba är bättre än Recon.

Team 7
+Reba gaffel
-26" hjul

vs.

Race 5 (29")
+29" hjul
-Recon gaffel

Ni som har köpt Team eller Race; Är ni nöjda att ni valde team/race eller hade ni köpt en team/race istället?

Senast ändrad:
Radon; Team Vs Race
Har en Zr Race 29" 5.0 på ingående från Tyskland! Bästa cykeln jag haft på papper åtminstone. Hjulstorleken kändes viktig då alla prylar jag har är för just "29"". En aning mera framåtlutad är Race nu när du säger det men det är ju verkligen inte något extremt.

Radon; Team Vs Race
Haft en 5,0 team 26" och har nu en race 8,0 29".
Helt klart stor fördel med 29" , och precis som du säger ger race en ngt mer framåtlutad (racig) sittposition vilket jag föredrar. För mig var det klart lyft med 29 jämfört med 26 och likaså race vs. Team. ( kör mkt blandat men framför allt singletrack av lite mer teknisk karaktär.

Är dessutom mkt nöjd med mina radonhojar, även om jag inte har ngt att jämföra med. På 8,0 sitter en foxgaffel så jag har ingen erfarenhet av fe gafflar du jämför.

Radon; Team Vs Race
Tja ,
Hade reacon på min förra hoj och tyckte den funkade bra :)
Jag kör 29 nu och skulle välja HT 29 med reacon gaffel :) men allt är personligt , kan du inte prova nån 29 bara för att få lite uppfattning ?
Sen om du inte ska jaga sekunder kör upprätt , lite mer kontroll tycker iaf jag.

Lycka till!

Tillbaka
Topp