Radon ZR Race 29 6.0 vs. Cube LTD 29

Cuben snyggast.
Radonen lättare och billigare.

Vet inte om geometrin skiljer något speciellt. Testa helst. Annars välj utifrån vad som är viktigast för dig.

Sitter Shimano-bromsar på Cuben, Avid som sitter på Radon låter det som att det är mycket bök med för att få dom att fungera...

Jag har en sådan Radon från förra året. Är nöjd med min. Kan personligen inte förstå varför Avid 1 får så mycket klagomål. Mina har alltid fått stopp på cykeln när det behövts, tysta är de också. Fast jag kanske fick det där måndagsexemplaret som råkade fungera...

Min bror köpte en Cube LTD och jag Radonen (fast 5.0) för två år sedan. Efter ca 6 månader hade vi båda bytt upp oss till heldämpade hojar. Skillnaden mellan hans LTD och min 5.0 var obefintlig. Likadan geometri, likadan gaffel och likadana bromsar och grupp. Vikten i stort sett identiskt också.

Mina fem cent är ta den som du tycker är snyggast. Du kommer ändå vilja byta cykel efter ett tag om du bli biten. Köp från tyskland så blir det nog billigare också. Vet inte om Radon 5.0 har andra komponenter än för ett par år sedan annars så skulle jag sparat ett par kronor och köpt den istället för 6.0.

Radonen var inte med testet.
Har inte sett något (fullständigt) test på nätet eller i svenska tidningar där Radon testats. Är inte det konstigt?
Någon som har ett sett någon MTB-jämförelse med Radon inblandat?

Jag har både en Radon ZR Race 29 6.0 och en ZR Race 29 7.0 och är mycket nöjd med båda. Frugan tog 6.0 fort så jag fick köpa en till :)
7.0 har lite bättre komponenter och genomgående axlar men 6.0 är en alldeles utmärkt mtb för motion och lite långlopp.
Har kört sönder bakre Sun Ringle-navet på 6.0 men det fixade BD snyggt.
Det finns tyska cykeltester som Radon länkar från sin websida.
http://www.radon-bikes.de/xist4c/we...am--Sehr-Gut--in--Bike--04/2014_id_26536_.htm

Länkarna leder till en pdf där Radon har redigerat bort övriga cyklar samt kanske sådant som inte är så positivt. Jag skulle vilja se testet i sin helhet... Ja jag är lite petig där.

Vilken ramstorlek har du? På äldre trådar så antyds det att man på zr race 29 ska ta lite mindre ram än vad Radon säger med sin formel. Jag får att jag ska välja en ram på 19.4 tum (180cm lång 86cm långa ben) men jag har läst att många med det behovet tycker att 18" är lagom och att 20" blir för stort. Vad är din erfarenhet som verka ha cyklat ett tag på den?

Jag har storlek S på bägge eftersom jag är knappt 1,70 lång. Jag har benlängd 79 cm och för mig har överrörets längd varit det viktigaste att hålla koll på. Sadelstolpen några cm upp eller ner är ingen big deal. Däremot försöker jag hitta rätt direkt med överröret. Cube LTD 17 tum och Radon Race 16 tum är ganska lika gällande överrör. Radonen är perfekt för mig i storlek och jag valde Radon före Cube pga lättare vikt.
Jag har en kompis som kör på Canyon 6.9 och det är också en mycket fin cykel i samma prisklass och med väldigt lik geometri. Jag skulle vara nöjd med vilken som av dem, säkert du också :)

Jag har tävlat i några långlopp, nu senast Billingeracet och det är absolut inte cykeln som sätter gränserna ;)

Ang testerna så är de ju klippta från tyska mtb-tidningar. Du kanske kan hitta kompletta versioner på tidningarnas hemsidor.

Tillbaka
Topp