Radon ZR Team 7.0 XT vs SRAM !?

• Trådstartare Trådstartare ABL
  • Start datum Start datum

ABL

Medlem
Skall köpa min första MTB, kunskapen är dålig men jag funderar att satsa på en Radon ZR Team 7.0.

Dock har jag totalt ingen koll på skillnaden mellan XT och SRAM, även bromsarna skiljer ser jag.

Så nu hoppas jag att någon vänlig själ kan hjälpa en ovan på traven, förhoppningsvis har jag inte missat någon tråd som tar upp just denna fråga.

Är jag fel ute emottager jag gärna förslag på annan cykel att införskaffa, kommer att använda den till träning på skogsvägar/asfalt/stigar då jag har problem att löpa så mycket jag skulle vilja (åldern börjar ta ut sin rätt tror jag....)

/Anders

Innan du köper en, prova i diverse cykelaffärer! Du vill veta vilken storlek som passar dig, speciellt om du köper en på nätet. Inte bara S/M/L/XL utan längd på överrör, sadelrör mm. Prova, prova, prova.

Är det en MTB du vill ha? Eller är det en cyclocross?

Jag föredrar SRAM. Har iofs bara kört en Cannondale med shimano XT i 10 minuter som jämförelse. Men SRAM tycker jag mest liknar känslan du får när du sätter dig i en sportbil. Man bara smäller i växlarna!

Ser nu att det är SLX reglage som sitter på XT radonen. Dom tycker jag faktiskt är ganska sunkiga, har kört en Bianchi MTB med sådana reglage. Nej jag rekommenderar SRAM. Enda knepiga är att dom har ingen display som visar vilken växel du är i. Men när du väl har vant dig vid det så bidrar det bara ännu mer till känslan. Du kollar inte efter någon siffra utan man vet att trycker du tummen 1 cm inåt(växlar ner) så blir det perfekt för backen som är framför dig!

En sak till. Jag vet inte om det kommer ge dig så mycket att gå till affärer och prova, eftersom det är din första MTB. Det enda du kommer tänka på är ju att det inte känns som din gamla gubbacykel, så antingen kommer alla eller ingen storlek kännas bra/konstig. Generellt sätt funkar BDs storleksguide väldigt bra.

170-180 = 18"
180-190 = 20"

Ligger du på gränsen mellan två storlekar är tumregeln välj den mindre cykel för en piggare roligare cykel i teknisk terräng, välj den större för pendling, grusvägsnötande. Jag är 183 cm och körde på 20", bytte ut styrstammen från 120 mm till 100 mm, nu känns den perfekt.

Hoppas detta hjälpte!

De där indikatorerna har jag aldrig tittat på. Sram har distinktare växlingar, men lite långt ner till reglagen. Lite hugget som stucket, men jag hade kanske ändå valt Sram. +1 på storleken.

Tackar för alla svar så långt.

Har testat cyklar i två dagar nu, både på affärer och hos de som jag känner som cyklar mtb.
Är 180 lång, korta ben och lång rygg. Verkar som jag ska gå på en 18", dom känns dock lite
små men alla large och 20" jag provat känns lite stora......19 skulle vara perfekt ;)

Skall suga på karamellen tills i morgon, måste även fundera om jag inte klarar mig med en 6.0 också....men jag brukar alltid köpa ett steg värre av allt så slipper man ångra sig senare, då lider bara plånboken.

ABL skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har koll på vilka pedaler som följer
> med vid köp av en Team 7.0 ?

Om det inte står gissar jag att du får ett par platta pedaler a la Biltema som väger två ton. Såna fick iaf jag när beställde cykel därifrån för ett par år sedan.

Bara för att krångla lite.
Jag gillar sram bäst bak, och shimano bäst fram.
Smälla i växlarna där bak,
smyga i försiktigt där fram

Tack för alla svar, beställde en 7.0 XT.

Såg i tråden om Team 5.0 vs 6.0 bilder på pedaler från en Race 8.0, verkar vara dom som medföljer.

Nu får man bara bestämma sig för pedaler...skor.....och allt annat :/

ABL skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla svar, beställde en 7.0 XT.
>
> Såg i tråden om Team 5.0 vs 6.0 bilder på
> pedaler från en Race 8.0, verkar vara dom som
> medföljer.
>
> Nu får man bara bestämma sig för
> pedaler...skor.....och allt annat :/

Hur har det gått Anders? Är du nöjd med din Radon ZR Team 7.0? Berätta! :)

Är nöjd med cykeln, satte på Conti Race King samt vände styrstammen.
Funderar dock att byta cykel till en FS, hatar dock att sälja saker men man ska kanske passa på medans cykeln är "ny" !? :)

Tillbaka
Topp