Radon ZR Team, klen ram?

oneoff

Ny medlem
Radon ZR Team, klen ram?
Hallå

Sitter idag på en lånad Specialized SL 26" och ska snart köpa in en ny cykel.

Sneglar på Radon: http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-27.5-8.0-le-237431/wg_id-6198

Hur är ramarna, tål de bra med stryk?

Jag kör i tuff terräng, pedalerna slår konstant i stenar som finns i spåret. Därav 27.5" så jag kommer upp något mer. Tänker jag rätt?

Min priorientering är:
1 Växlar, så att jag kan smälla i rätt växel under tungt tryck.
2 Bromas, bor på Söderåsen där man inte kan undvika downhill.
3 Dämpning - så länge som den inte slår i botten så är jag nöjd.

Vad tror/vet ni?

Radon ZR Team, klen ram?
Du tänker inte rätt. Man kompenserar vevlagerhöjden till hjulstorleken. Jag tror inte en Radon HT utmärker sig med att kunna ta mycket stryk. Växlar spelar i princip inget roll. Shimano Deore och uppåt eller Sram X5 växlar väldigt bra så länge allt är rakt och rent. Bromsar är viktigt, redan Deore är jättebra bromsar. Köp en luftgaffel och pumpa den ashårt så blir du uppenbarligen nöjd.

Radon ZR Team, klen ram?
Om du prompt måste växla under hård belastning så ska du köpa en billig grupp så du kan byta ofta. Dyrare tål inte mer.

Radon ZR Team, klen ram?
Tack för inputen.

Anledningen att jag växlar under hård belastning är förmodligen att jag växlar försent, dvs när det börjar skita sig i uppåtbranterna. Är det alltså fel att tro att desto dyrare växlarna är desto mer tryck kan man lägga på pedalerna under växlingen innan det börjar rassla och knaka i bakre växeln.

Radon ZR Team, klen ram?
Din priolista är vänd ganska exakt 180 grader åt fel håll för njutbar cykling.

Radons ramar utmärker sig väl inte med att vara jättelätta heller iofs men vill du ha något som verkligen tål stryk finns det stålcyklar. En OnOne 45650B borde väl passa ganska bra till exempel och har en för priset intelligent spec.

Radon ZR Team, klen ram?
oneoff skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör i tuff terräng, pedalerna slår konstant
> i stenar som finns i spåret. Därav 27.5" så jag
> kommer upp något mer. Tänker jag rätt?

Hur lätt pedalerna bonkar i beror ju på vart vevlagret sitter (hjulstorlek och 'BBdrop'), hur långa vevarmarna är (långa slår i lättare men ger bättre hävarm, korta går fritt men kräver att man vever på - vilket underlättar växling dessutom) samt hur brett vevpartiet är (Q-factor, där litet ge en smalare hoj och bättre kraft i trampet).
Så som vanligt är det krångligare än man tror och som vanligt är det en avvägningsfråga med gyllene medelvägar.

Radon ZR Team, klen ram?
Köp en lämplig AM- eller Endurocykel. Dom är gjorda för hårda tag. Vevarmarna slår i för de flesta men det är inget du behöver en tålig ram för.
Lär dej växla!

Radon ZR Team, klen ram?
Jag har inte lyckats haverera x01 genom att brutalväxla i branta uppförslut och jag har verkligen försökt. Vad gör jag för fel?

Radon ZR Team, klen ram?
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte lyckats haverera x01 genom att
> brutalväxla i branta uppförslut och jag har
> verkligen försökt. Vad gör jag för fel?

Du är nog klen.

Jag växlar också ganska brutalt och det håller. Men jag tror inte att val av växelsystem skulle påverka det i någon större utsträckning. Jag kör Deore för att det är billigast att köra sönder.

Radon ZR Team, klen ram?
Damn, jag var lyckligt ovetande innan. Tack för en bra summering Emmer!

Ang Ram vs vevarm så tänkte jag så här: Om vevarmen slår i en sten och lyfter cykeln så borde tyngdpunkten förflyttas från däcken till mitten av ramen. Men det finns alltså ingen större risk att ramen kommer att vika sig. (Vilket mormors tantykel gjorde, dock efter ett hopp, när vi som smågrabbar lånade den för att köra i en crossbana i närheten av hennes hem):)

Finns det några bra råd ang "växla rätt". Antingen går jag in i branten i för lätt växel, så att jag inte kan accelererar de sista metrarna innan stigningen. Om jag har en för hög växel in i branten tar det tvärstopp, växlarna vill inte hopp rätt den sista hundradelen innan jag måste sätta i foten. Om jag lyckas dra i en lägre växel så fanken är den för lätt vilket resulterar i att jag stegrar i stigningen eller sladdar loss med bakhjulet...

Radon ZR Team, klen ram?
Sitt ner och trampa när det är löst. Sitt långt långt fram på sadeln, nästan så du börjar fundera på om någon gillar dig, häng över styret med låg tyngdpunkt. Står du upp och det är löst så släpper det satans lätt. Ju lättare växel du har, desto lättare släpper det också.

Så, helst sitta ner och ha en trög växel.

Tillbaka
Topp