Ragley Blue Pig Vicken size?

kreator

Medlem
Jag har gått och planerat att köpa mej en 26 AM HT. Planen var att köpa en One-On 456 Evo2. Tyvärr så såg jag att CHC säljer blue pig så nu velar jag men det lutar mot en blue pig.
One-On har jag testat en i size 16 och den passar perfekt men är osäker på Blue Pig då dom på CHC menar att en 16 är S och 18 M. Någon här som har testat/äger en?
Jag är 1.80 och kör alltid M på DH/MTB och 54 på racer.

/Patrik

Min 456 Evo som du testa var 16" och den är ganska lika blue pig i 16" av vad jag förstår av geometritabellen. Om du väljer en 18" ökar den nästan 2 cm i reach. Jag tror en Blue Pig med kortkort styrstam kommer klättra väldigt dåligt, men det är mycket en spekulation från min sida.

Tack för svar! Jobbigt att jag fortfarande velar mellan dom. Det blir att dricka lite vin ikväll så jag kan bestämma mej och sen internetshoppa.

Lite mer irrelevant info: 184 cm lång, Ragley Blue Pig Mk2 (men "version" 1, alltså), 50 mm styrstam; känns bra!
Edit: en 18-tummare, alltså.

Senast ändrad:
När det kommer till Blue Pig så står det på CHC:
Recommended fork travel: 130/140mm with external bottom cup – 150/160mm with internal bottom cup.

Varför olika bottom cups? External för 130/140 och internal för 150/160.

Ragley blue Pig X 2011 klättrar och bombar mkt bra, kort styrstam, 150mm RS gaffel, 750mm styre med lite rise & Bontargerxt4 på Flowhjul är mitt recept på skitkul stigsköj!

Vad är det som gör att en Blue Pig klättrar bra? Är det den flacka gaffelvinkeln eller den flacka sadelrörsvinkeln?

Nog för att det säkert är en jätterolig cykel, den är mycket lik 456 Evon som jag kör på, men jag skulle nog inte beskriva den med att den klättrar bra.

Mina ben & teknik kanske, men jag tycker den klättrar mkt bra. Jag tänker inte så mkt på geometri utan kollar rent allmänt, översiktskoll.
Med rätt teknik å jävlar anamma tar jag mig upp överallt. 34 klinga fram 10 vxl bak 36 som största. Raggles är långa stabila men ändå skitskojiga, perfekta ramen tycker jag.

Träna benen genom att klättra mkt med hojen luta dig en aning framåt fast med tryck på mitten av cykeln (mer bakåttryck om det är halt eller rullsten mm. på en kvart är du uppe ( i Norrköping) sedan har du downhillskoj i 3-5 minuter. Så gör jag. Man kan gå upp ibland. Hursomhelst kan jag bara rekommendera Blue Pig & Piglet för det är dom jag cyklat mest på. Helt fantastiska!!

Jag har en blue pig i strl 17 (ovanlig mellansize). Jag är 180 lång och för mig räcker inte en 400 mm sadelstolme om jag vill ha XC-höjd på stolpen, jag behöver en 420 mm stolpe. Jag tycker du ska ta en 18".

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inga problem med att klättra på en
> sådan cykel, men att beskriva den som en cykel
> som klättrar bra tycker jag är missvisande.

Det beror väl på vad man jämför med. Om alternativet är en Bagger så klättrar den bra. Om alternativet är en sprättig XC-hojpa så klättrar Ragleyn lite sämre.

PerFormance skrev:
> Min bagger klättar sådär bra... :)

Men med den gaffel du har på så har du ju 20% strafflutning redan när du cyklar på plan mark, så det räknas kanske inte riktigt ;)

xyz-saft skrev:
> PerFormance skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min bagger klättar sådär bra... :)
>
>
> Men med den gaffel du har på så har du ju 20%
> strafflutning redan när du cyklar på plan mark,
> så det räknas kanske inte riktigt ;)

Ähh, nu är det ju XC-gaffel på! Fox Van 36 Coil är väl en xc-gaffel? :)

Nu vart det en size 16 baserat på att jag gillar lite kortare ramar och hur s16 kändes på 456 evon. Får den på måndag så då får det visa sig om den är för kort eller inte.
Jag räknar nog inte med att den kommer att klättra som en bergsget eller vara snabbast på CV. Vill ha en som jag kan ha kul med i hellas och liknande men även ha i Järvsö när sonen snor min DH. Självklart blir det en kompromis men för hoppningsvis en rolig sådan.

min bagger är 18,5" och är precis på gränsen till för liten för mina 186 cm.
Vet inte hur skillnaden mellan bagger och blågris är iof...

@luthman: ja, det är 160 mm så xc alltså!

kreator skrev:
> Nu vart det en size 16 baserat på att jag gillar
> lite kortare ramar och hur s16 kändes på 456
> evon. Får den på måndag så då får det visa
> sig om den är för kort eller inte.
> Jag räknar nog inte med att den kommer att
> klättra som en bergsget eller vara snabbast på
> CV. Vill ha en som jag kan ha kul med i hellas och
> liknande men även ha i Järvsö när sonen snor
> min DH. Självklart blir det en kompromis men för