rakning med kniv

rakning med kniv
MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Snart är det dags för årets första rakning.
> Längtar redan till känslan. Påsk känns som en
> bra helg för det i år.

Skäggig?

rakning med kniv
Raka benen med kniv? Är det för att det ska bli mer manligt då eller? Brukar börja säsongen med vaxning av benen och sen kör jag med vanliga flerbladshyvlar i duschen, går snabbt och enkelt. Sen på med mjukgörande lotion så det inte kliar så förbannat.. funkar klockrent. Evolutionen har gått frammåt sedan rakknivens storhetsperiod ;-)

rakning med kniv
Jag sitter med fingret på köpknappen, är det stor skillnad på startkittet med en merkur 34c och rakningskittets merkur fusion 700?
är det värt de extra kronorna, jag lyckas inte läsa mig till varför det skulle vara bättre

rakning med kniv
Jag kör en 60-tals-Gilettehyvel som jag köpte på Tradera för en femtilapp, med Featherblad. Fantastiskt trevligt och lent, och kostar nästan ingenting. Har inte prövat Merkur eller någon av de nya, min gamla trevliga hyvel är så bra att jag inte ser någon anledning.

rakning med kniv
Mange. skrev:
> Jag sitter med fingret på köpknappen, är det
> stor skillnad på startkittet med en merkur 34c
> och rakningskittets merkur fusion 700?
> är det värt de extra kronorna, jag lyckas inte
> läsa mig till varför det skulle vara bättre

Du menar väl Merkur futur 700, inte fusion 700?
Är det bara hyveln som skiljer startkiten åt eller är det mer?

Som nybörjare beställde jag först en Merkur Futur 700. Men när jag fick hem den med posten och klämde lite på den så kändes den för avancerad med det justerbara huvudet, jag visste helt enkelt inte vad inställningshuvudet skulle vara bra till då man väl hittat ett bra inställningsläge finns det ofta inte så stor anledning till att ändra. Så jag bytte till en 34C som jag är mycket nöjd med.

Dessutom fick jag dåligt grepp om handtaget på futur 700, borstat stål är inte så lyckat men snyggt. Byggkvalitén kändes inte heller helt hundra, speciellt huvudet som man plockar av med hjälp av ett tryck med tummen istället för att skruva av det som på 34c.

Mitt tips är 34c att börja med, den är rejäl och tung men ändå smidig och har ett greppvänligt handtag. Om man blir mer intresserad kan man börja titta på andra hyvlar, borstar, blad och tvålar. Det är roligt att variera sig, precis som med cyklar :-)

rakning med kniv
Jag har en Futur och är helnöjd. Då kan man ställa in hur nära rakning man vill ha. Lite agressivt på kinden och lite försiktigare på halsen.
Det går också mycket fortare att byta blad och risken att skära sig på fingrarna vid bladbyte är mindre.

Jag har även en anna hyvel som man skruvar fast bladet men det är Futur som jag använder.

rakning med kniv
Luzen skrev:
> Jag har en Futur och är helnöjd. Då kan man
> ställa in hur nära rakning man vill ha. Lite
> agressivt på kinden och lite försiktigare på
> halsen.
> Det går också mycket fortare att byta blad och
> risken att skära sig på fingrarna vid bladbyte
> är mindre.
>
> Jag har även en anna hyvel som man skruvar fast
> bladet men det är Futur som jag använder.

+1

rakning med kniv
Merkur Progress finns ju också som ett alternativ om man vill ha en justbar hyvel i något mer klassik stil. Fast den gula plastknoppen är inte så snygg tycker jag.

rakning med kniv
Luthman Photography skrev:
> Luzen skrev:
> > Jag har även en anna hyvel som man skruvar
> > fast bladet men det är Futur som jag använder.
>
>
> +1

+1, fast jag höll på att skära fingertopparna av mig första gången jag skulle byta blad, att trycka upp "locket" med tummen är nog att föredra framför att dra upp det med våta fingrar...

rakning med kniv
Har också upptäckt det trevliga i att raka sig på ett lite mer omständigt sätt! :)

Använder själv en ärvd Schick safety razor med "butterfly" öppning. Dvs man skruvar på en ring på skaftet och då öppnar sig rakbladshållaren som en atombombssilo från 1960-talet. Snyggt, exakt och ingen risk att man skär sig. Dessutom lätt att skölja av bladet efter man använt det.

0002cl.jpg

Och jag pratar förstås om ansiktet. Hår på kroppen har jag hört att man tar bort med pincett.

rakning med kniv
geologen skrev:
> Jo, jag har ju insett med tiden att de där
> flerbladshyvlarna drar ut skäggstråna väldigt
> långt, och när de kapas av glider de in under
> huden och irriterar.

Märkligt, jag får en mer hudnära rakning med en philishave än med min wilkinsons sword hyvel. Nu är bladen till min hyvel lite äldre, 2-blads system bara, men i alla fall. Lyx som att raka sig med kniv och riktiga rakblad har jag aldrig provat.
B!

rakning med kniv
Ny tysk precisionsleksak.

Kände att det var dags för en vårrakning nu och ville prova något nytt. Har läst på nätet att just den här modellen, Mühle R41, varit vansinnigt aggressiv tidigare men att de tonat ner den till förra året. Nog blev det hudnära alltid, fick ta det betydligt försiktigare än med 34C:n.

Kan vara de turkiska Derby-bladen som är vassare än de jag haft tidigare också. Lite googling på nördforum visar att de får höga betyg, strax efter Feather, men till en bråkdel av kostnaden. £12 för 200 st känns överkomligt. http://connaughtshaving.com/derby.html

Klarade mig med två duttar med alunstuftet vilket jag tyckte var OK med tanke på att det var ett tag sen sist ;)

Bilagor

• WP_20140304_002.jpg
    WP_20140304_002.jpg
    58.2 KB · Besök: 40
Tillbaka
Topp