Rakt hjul men buktigt däck/slang?

Razorman

Ny medlem
Har nyligen införskaffat ett nytt bakhjul och har nu monterat på slang och däck...
Hjulet är helt "spikrakt" när det snurrar och jag ser inga som helst ojämnheter i bromsytan/kanten.
Dock märker jag att däcket går lite upp och ner när jag snurrar på det... nymonterat, nypumpat och allt... Även kollat så att inte slangen kommit i kläm i kanttråden nånstans.

Ojämnheten gör att den yttersta kanten/ytan på däcket "guppar" ett par millimeter när jag snurrar på hjulet.
Det var lite värre innan jag tömde den på luft, kollade slangen mot kanttråden och pumpa upp den igen.

Är det nånting jag ska oroa mig över? (kör mest asfalt på den, trots att det är en MTB)
Vad kan buktigheten bero på? hur åtgärdar jag det isf?

det vanliga rådet är att pumpa däcket jättehårt för att få däcket att sätta sig rätt.

jag har haft samma problem med två olika fälgar, den ena gången pumpade jag hårt, 6-7 bar, och lät hjulet stå en stund. det small till och jag trodde allt hade exploderat, men det var bara däcket som hade satt sig rätt.

den andra gången ville däcket inte sätta sig även om jag drog upp trycket till 7 bar.
jag sänkte trycket till kanske 2 och drog helt enkelt däcket på plats med fingrarna, det var jätteenkelt, iofs hade jag haft vatten+diskmedel på fälg och däck.
tryckte fingertopparna precis mot däcket ovanför fälgen, sen drog jag rakt upp = plopp, så satt däcket rätt.

testa att pumpa däcket jättehårt, men om du är rädd att fälgen ska gå sönder så kan du testa vatten+diskmedel på fälg och däck och pumpa löst och dra med fingrarna.

Mitt tipps är att kör några rundor på det. När mina däck är nya svajjar de altid fram och tillbaka, men efter att jag kört med dem någon runda, brukar de vara spikraka.

Dom flesta däck har en markering som en linje hela vägen runt. Denna markering ska ha
samma avstånd till fälgkanten, det får i min världen varierar med någon millimeter.
Min metod för att undvika att däcket slår, speciellt på lvg, är när däck sättas på
att pumpa lite luft i slangen. Så lite luft det just går och klämma däcket helt ihop om
man trycker från sidorna. Sen gör jag sådan hela vägen runt, samtidig som jag kollar
att däckkanten bottnar i fälgen det ställe jag har tryckt däcket ihop. På det sätt
vill däcket bli jämt satt mot fälgen.

/J

Tillbaka
Topp